UPC en Ziggo gaan 3D

Ook wij moeten eraan geloven.

Ondanks het feit dat één op de vijf mensen hoofdpijn krijgt van 3D films, is de hype onontkoombaar. Dit valt te merken aan de gigantische hoeveelheid 3D-films waarmee we de komende tijd overspoeld worden, denk maar aan Jaws 3-D, Piranha 3-D, Transformers 3, xXx 3, Green Lantern, de aankomende Alien prequel en ga maar door. De lijst wordt steeds langer. Of dit een negatieve ontwikkeling is laten we aan jullie over, maar het feit wil dat de markt zich steeds meer begint te openen voor 3D.

Zo presenteerde LG een tijdje geleden een ultradunne 3D-TV van 47 inch, die ergens in mei op de markt moet verschijnen. Ook Philips speelde in op de ontstane hype, door zelf ook met een 3D-TV te komen, en daarnaast speelde Panasonic handig in op twee hypes, en komt met een Full HD 3D-TV.



Ook op TV speelt men steeds meer in op de hype. Zo ging de Engelse zender Sky afgelopen weekend over op 3D uitzendingen. Iedereen die het HD-kanaal kan ontvangen, en een geschikte TV heeft, kan middels het welbekende brilletje (waarvan overigens een universele variant wordt ontwikkeld) driedimensionale TV gaan kijken.

Nu is de vraag natuurlijk wanneer 3D-televisie dan naar Nederland komt. De middelen zijn er volop, nu de mogelijkheden nog. Dat die er komen werd deze week ook duidelijk. Vorige week verstuurde kabelbedrijf UPC namelijk een uitnodiging aan de pers om een golfwedstrijd in 3D te komen kijken, namelijk het toernooi waarbij Tiger Woods zijn rentree maakt. De komende tijd zal UPC meerdere van die bijeenkomsten houden, in samenwerking met onder andere Disney, Sport1 en Samsung. Het kabelbedrijf heeft zelfs al te kennen gegeven klaar te zijn om 3D door te zenden. Of er extra geld gevraagd wordt voor 3D-zenders is nog niet bekend.

Een van de concurrenten van UPC, Ziggo, liet eerder deze week ook al merken klaar te zijn voor 3D. Commercieel directeur Marcel Nijhoff aan het woord: “De techniek hebben wij nu voor elkaar, nu de content nog. Wij doen er alles aan om het komende WK voetbal in 3D te kunnen uitzenden. Als ons dat lukt dan gaan wij er vervolgens voor zorgen dat op verschillende plekken in het land grote groepen mensen naar het voetbal in 3D kunnen kijken. Bovendien verwacht ik dat wij binnen enkele weken de eerste 3D-films kunnen toevoegen aan ons interactieve televisie aanbod.”

Vooralsnog kunnen de 3D-uitzendingen alleen bekeken worden met het brilletje, maar dat kan in de nabije toekomst ook verdwijnen, aangezien Philips in 2006 al 3D presenteerde, waarbij géén brilletje nodig is. Het moge duidelijk zijn dat we over niet al te lange tijd niet meer om 3D heen kunnen, al zouden sommigen van ons dat zo graag willen.



NieuwsFilm

meest populair