Blu-Ray Review: The Sorcerer’s Apprentice

De magische samenwerking tussen Jerry Bruckheimer en Walt Disney.

Regie: Jon Turteltaub | Cast: Nicolas Cage (Balthazar Blake), Jay Baruchel (Dave), Alfred Molina (Maxim Horvath), Teresa Palmer (Becky Barnes), Toby Kebbell (Drake Stone), Monica Bellucci (Veronica) e.a. | Speelduur: 103 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 29 juli 2010 | Retail release: 8 december 2010 | Beeld: 1080p HD 16 : 9 (2.40 : 1) | Geluid:: Engels DTS-HD MA 5.1 en PCM 5.1, Frans DTS 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels | EAN: 8717418289843 | FilmTotaal Recensie

Producent Jerry Bruckheimer maakt al jaren naam met veelal (zeer) succesvolle blockbusters die vele honderden miljoenen opleveren aan de wereldwijde bioscoopkassa. Ook dit jaar kwamen er met Prince of Persia: Sands of Time en The Sorcerer's Apprentice twee Bruckheimer films uit. Beide verschenen onder het label van Walt Disney en moesten net zo'n succes gaan worden als de National Treasure en Pirates of the Caribbean franchises. Dit pakte echter anders uit, aangezien de fantasyfilm The Sorcerer's Apprentice - losjes gebaseerd op het Sorcerer's Apprentice-passage uit de Walt Disney Classic Fantasia - niet alleen matig werd ontvangen door de critici, maar de film met o.a. Nicolas Cage en Jay Baruchel presteerde net als Prince of Persia niet bepaald sterk aan de internationale box office. Desondanks is het publiek redelijk tevreden en zal de onlangs gereleasde Blu-Ray de nodige Disney/Bruckheimer fans tevreden stemmen.

SYNOPSIS
In The Sorcerer's Apprentice is Balthazar Blake (Cage) een tovenaarsmeester in het hedendaagse Manhattan die probeert zijn stad te beschermen tegen zijn aartsvijand, Maxim Horvath. Balthazar kan dit echter niet alleen, daarom benadert hij de jonge Dave Stutler (Baruchel). Dave is een doorsnee jongen maar heeft een verborgen potentieel om een tovenaar te kunnen worden. Balthazar neemt de jongen onder zijn hoede en geeft zijn onzekere leerling een stoomcursus magie. Het vergt het uiterste van Dave zijn moed om Balthazar's training te overleven, de stad te redden en het meisje van zijn dromen voor zich te winnen.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van The Sorcerer's Apprentice of klik door naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt The Sorcerer's Apprentice een matige 43%. De IMDb noteert ruim hoger met een 6,3 (bij ruim 20 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk nog iets hoger met een 6,5. Onze recensent Frank Stol geeft 3 sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT bezoeker Darthmar: ...voor een paar uurtjes vermaak is ie leuk. De special effects zijn goed en het verhaal gaat redelijk snel de enige vertragingen treden op bij de romantische scenes. Zowel de helden als de slechterikken laten je af en toe aardig lachen...
Het productiebudget van The Sorcerer's Apprentice bedroeg circa $150 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de film een magere $17,6 miljoen en eindigde op een teleurstellende $63,5 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op een draagzamere $215 miljoen. In Nederland leverde de fantasyfilm zo'n $1,8 miljoen op.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van The Sorcerer's Apprentice. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving komt redelijk gephotoshopt over, al is het redelijk gelukt. Desondanks is het niet bijzonder fraai, maar geeft het wel een goede weerspiegeling van de fantasyfilm, vol visual effects. Een 6. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: De magie van New York | Tovenaarij als wetenschap | Magie wordt werkelijkheid | Fantasia: de herontdekking van een klassieker | De excentrieke Drake Stone | De grimhold: een duivels kunstwerk | De encantus | Wolven en puppies | De coolste wagen ter wereld | Deleted scenes | Outtakes | Ontdek Blu-Ray 3D met timon & Pumbaa | Vooruitblik

De Blu-Ray van The Sorcerer's Apprentice bevat een aardige hoeveelheid aan extra's, met een gezamenlijke speelduur van ruim één uur. Dat het wel goed zit met de extra's op een Disney uitgave zijn we ondertussen wel gewend. Op de Blu-Ray van The Sorcerer's Apprentice staan 13 extra's in de vorm van een mooie blik achter de schermen op de set van New York, een diepere kijk op magie (in de film), een blik op de Walt Disney Classic Fantasia en aantal korte docu's over o.a. de Rolls Royce uit 1935 (van Nic Cage zelf) en de wolven en puppies die in de film voorkomen. Ook zijn op de schijf vijf deleted scenes terug te vinden. Het zijn compleet afgeronde en nabewerkte scenes die de film uiteindelijk niet hebben gehaald. Helaas niet becommentarieerd door bijvoorbeeld de regisseur. Als laatste kan je kijken naar de grappige compilatie "Outtakes", waarin o.a. Cage en (de irritante) Baruchel ons moeten doen lachen. Een 8.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Sony PlayStation 3 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Met het beeld en geluid zit het bij de Disney Blu-Ray van The Sorcerer's Apprentice uiteraard goed. Ondanks dat High Definition beeldkwaliteit nog wel eens de visual effects in het nadeel is, mag gezegd worden dat de makers het bij deze film goed voor elkaar hebben. Ook op dit punt ziet het er fantastisch uit. Wederom krijgt deze Disney uitgave de volle mep, zowel voor de beeld- als geluidskwaliteit.

CONCLUSIE
Dat films als The Sorcerer's Apprentice het financieel minder goed doen bij het publiek is misschien niet eens zo verwonderlijk. De afgelopen jaren kunnen we elke maand weer een nieuwe met visual effects bepakte film tegemoet zien. In het geval van Jerry Bruckheimer kan mogelijk gezegd worden dat zijn trucje ondertussen is uitgewerkt. Of dit waar is, gaan we zien met de Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (2011), de eerstvolgende film van de succesvolle producent.
De Blu-Ray van The Sorcerer's Apprentice is dik in orde. De visual effects pakken mooi uit in HD en voor de beeld- en geluidskwaliteit is er niets meer dan lof. Ook de extra's stellen niet teleur bij deze Disney uitgave. In vele opzichten een must-have schijf.

FT cijfer
6,5
Beeld
10
Geluid
10
Extra's
8
Verpakking
6
Conclusie
BLAUW

De eindbeoordeling van BD (Blu-Ray Disk) wordt uitgedrukt in de toepasbare termen LICHTBLAUW / BLAUW / DONKERBLAUW.

VERKRIJGBAARHEID
Naast de Blu-Ray versie van The Sorcerer's Apprentice is er ook 1 disc Dvd versie verkrijgbaar, o.a. bij de FilmTotaal DVD Shop. Met dank aan de uitgever Walt Disney voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.