Blu-ray

Blu-Ray Review: Sucker Punch

Veel visueel en vrouwelijk schoon in Zack Snyders eerste eigen film.

Beste filmliefhebber,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FilmTotaal is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FilmTotaal. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FilmTotaal

door Bram de Groot op 27.08.2011 om 13:00 in Blu-ray


Regie: Zack Snyder | Cast: Emily Browning (Baby Doll), Abbie Cornish (Sweat Pea), Jena Malone (Rocket), Vanessa Hudgens (Blondie), Jamie Chung (Amber), Carla Gugino (Vera Gorski), Scott Glenn (Wise Man), e.a. | Speelduur: 110 / 127 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 24 maart 2011 | Retail release: 16 augustus 2011 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 5.1, Duits, Frans, Engels, Italiaans, Spaans< Japans DD 5.1 | Ondertitels: o.a. Deens, Frans, IJslands, Nederlands, Zweeds, Spaans, Noors | EAN: 5051888082317 | FilmTotaal Recensie

Aan sommige films moet je niet te veel woorden vuil maken. Je moet ze gewoon kijken. De bekritiseerde sci-fi fantasy actiefilm Sucker Punch is overduidelijk zo'n film. Verwacht geen diepgaand verhaal, reken niet op doordachte plotwendingen en ga zeker niet zitten wachten op fenomenale acteerprestaties. Je hoeft slechts één ding te doen: geniet van de prachtige visuele waterval, het oorverdovende geluid en de adembenemende mooie vrouwen die op het scherm voorbijkomen. Na de bioscooprelease eerder dit jaar waren dit ook de weinige pluspunten die de critici konden vinden in de film van regisseur Zack Snyder (300, Watchmen). Het bioscooppubliek was niet heel veel meer onder de indruk, aangezien Sucker Punch erg mager scoorde aan de wereldwijde bioscoopkassa. Desondanks kan gezegd worden dat Warner Bros. de tweede kans met beide handen aangrijpt, aangezien er sinds kort op een prima Blu-Ray uitgave in de winkel ligt.

SYNOPSIS
In Sucker Punch is Baby Doll (Browning) tegen haar wil opgesloten. Tijdens haar gevangenschap vormt haar droomwereld de ultieme ontsnapping aan haar duistere realiteit. In haar dromen maakt ze ongelooflijke avonturen mee, die de grens tussen werkelijkheid en fantasie vervagen. Ze is vastberaden te vechten voor haar vrijheid en haalt vier andere jonge meiden over om te ontsnappen aan hun verschrikkelijke lot.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Sucker Punch of klik verder naar de HD versies:



WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Sucker Punch een lage 22%. De IMDb noteert een veel hogere, maar nog steeds wat magere 6,2 (bij ruim 63 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 6,3. FT recensent Thierry Verhoeven geeft naar aanleiding van zijn recensie 2,5 ster aan de fantasyfilm.
Een reactie van FT bezoeker Spider-fan: ...Wat deze film probeert te doen is flitsende actie voorschotelen en daarnaast een gelaagd, psychologisch verhaal te vertellen - dat is duidelijk iets wat men niet gewend is. Maar zeer verfrissend in het van clichés vergeven Hollywood. Ik kan niet wachten op wat Snyder nog meer gaat doen.
Het productiebudget van Sucker Punch bedroeg circa $82 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Zac Snyders vijfde bioscoopfilm $19 miljoen en eindigde op zo'n $36,4 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op een magere $89,8 miljoen. In Nederland leverde het circa € 665.000 op.

DE BLU-RAY DISC
We bekijken de dubbel disc Blu-Ray uitgave van Sucker Punch, inclusief een digital copy (te verkrijgen via een code). Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase met een vergelijkbare sleeve. De fraaie vormgeving is te vergelijken met deze eerdere promotionele afbeelding. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).



DE EXTRA'S
Disc 1: Bioscoopversie | Sucker Punch: Behind the soundtrack | Sucker Punch: Animated Shorts
Disc 2: Extended Cut | Maximum Movie Mode
Digital Copy: via code
De Blu-Ray van Sucker Punch bevat naast BD-Live een leuk aantal extra's met een gezamenlijke speelduur van 15 minuten, exclusief de PiP track. De Extended versie bevat een reeks scenes die uit de film werden geknipt om de film geschikt te maken voor een PG-13 rating. Dit maakt de Extended Cut overigens nog géén Director's Cut, maar slechts een verlengde versie met hier en daar nieuwe beelden. Het blijft dus grotendeels dezelfde film en menigeen zal de 17 minuten aan extra beelden er niet kunnen uithalen. De Maximum Movie Mode is de enige echte "must see" extra op de schijven. Regisseur Snyder neemt je via PiP track mee en vertelt je alles over de visuele effecten en de rest van de film. Dikke aanrader, aangezien de track er erg verzorgd uitziet. Daarnaast kan je kijken naar de vier korte Sucker Punch animatiefilms, die de fan zeker kan waarderen, en een vrij korte docu over de niet onaardige soundtrack.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Licht uit en volume hard. De verschillende CGI actiescènes kunnen op geen andere manier het beste bekeken worden. De High Definition transfer is in alle opzichten goed gelukt. Het is scherp, er is nagenoeg geen grain te bekennen en qua kleuren zit het prima in elkaar. Door de vele donkere scenes vallen de details hier en daar wel wat weg, maar over het algemeen mag er niet geklaagd worden. De 5.1 DTS-HD geluidstrack vult het beeld perfect aan. Je bent bijna geneigd om in de film door te spoelen naar de volgende "dansdroom", aangezien het juist in die scènes gebeurt.

CONCLUSIE
Van Zack Snyder, die met Sucker Punch voor het eerst een eigen origineel script verfilmde, had menigeen waarschijnlijk meer verwacht. Ondanks de prachtige beelden is het verhaal flinterdun en daar zal een doorgewinterde filmkijker zich behoorlijk aan kunnen storen. De fans van flitsende CGI beelden kunnen de film waarschijnlijk niet genoeg zien, want in het afleveren van duizelingwekkende VFX is Zack Snyder uiteraard de koning. Dit liet hij eerder zien in 300, Watchmen (BD Review) en uiteraard de animatiefilm Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole (BD Review). Met Superman: Man of Steel (2013), zijn volgende uitdaging, zal hij revanche moeten nemen, aangezien de fans dan wel degelijk inhoud gaan verwachten.
De Blu-Ray van Sucker Punch is ronduit een klasse uitgave. De fans van de fantasyfilm worden op hun wenken bediend. Het beeld en geluid zijn van de bovenste plank en met de prima extra's (zeker de PiP track) kan er ook na de film, in bioscoopversie of extended cut, nog flink worden nagenoten.


VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van Sucker Punch is er een 1 disc Dvd versie verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Warner Bros. voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.

Bekijk op deze pagina méér Blu-Ray Reviews van FilmTotaal

18 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

centr1no

Avatar

Helaas was deze film een teleurstelling. Ik had er in ieder geval meer van verwacht.
Maar toch heb ik om e.o.a. reden de neiging hem op Blu-Ray nog een keer te willen kijken.
Aangezien er redelijke extra's bij zitten zou ik bijna overwegen deze aan te schaffen.
Twijfel twijfel.

benjamin

Avatar

Vond dit toch echt één van de ergste teleurstellingen van 2011. Visueel ziet het er misschien wel goed uit (en dan heb ik het niet alleen over de hoofdrolspeelsters). Maar het verhaaltje was wel echt te zwak. Terecht geflopt, wat mooie effectjes maken nog geen goede film.

ThomasG

Avatar

Zware teleurstelling inderdaad, visueel prachtig maar matig acteerwerk een zwak verhaaltje dat te graag "intelligent" wil zijn...zonde

skullsplitter

Avatar

Idd een matig uitgewerkt verhaal, daar had gewoonweg meer in gezeten, werd ook voorspelbaar.

On top of it all konden we in Delft eigenlijk continu met de vingers in de oren gaan zitten, zo afgrijselijk hard stond het.

Surreon

Avatar

Hij had het beter Sucky Punch kunnen noemen... mijn god wat was ik teleur gesteld :'(

Dunno1984

Avatar

Khou wel van de visuele stijl van Zack Snyder, ook het vrouwelijk schoon was erg leuk meegenomen.
volledig eens dat er veel fouten inzitten en dat het beter kan.


Maar khad ook niks anders verwacht van deze film: gewoon lekker over de top actie met vette special effects: dit is ook wat ik er van verwacht had (en oke, het verhaal is idd slecht, maar dan kijk ik wel naar iets anders)
Geef hem een script (maar dan niet door hem geschreven) en hij zal het visueel 'vertellen'.
Kvint het echt ne zalige film, ook al heeft het mss veel minpunten.

nuja, ik vind 'bitch slap' dan ook erg leuke film!
is ook verre van een topper, maar dat wil niet zeggen dat ik het slecht vind
http://www.youtube.com/watch?v=JddoqqicPCA
(check de cameos van 'hercules en xena'...)

dus ben eig wel benieuwd naar snyders superman! met nolan als ruggesteun en de schrijvers van batman
lijkt me ideale combinatie!!

hierbij had ik wel eerder gehoopt op een nieuwe Dragonball film met snyder als regisseur...blijven hopen zeker? Smiley face

greetz

Steve-O

Avatar

centr1no "Helaas was deze film een teleurstelling. Ik had er in ieder geval meer van verwacht.
Maar toch heb ik om e.o.a. reden de neiging hem op Blu-Ray nog een keer te willen kijken.
Aangezien er redelijke extra's bij zitten zou ik bijna overwegen deze aan te schaffen.
Twijfel twijfel."

Je kan 'm ook gewoon op blu-ray huren ;). Dan hoef je 'm toch niet perse te kopen?
Ik wil 'm zelf wel nog een keer zien, gewoon, vanwege het visuele spektakel Smiley face. Wel op blu-ray natuurlijk :P.

Ed Crane

Avatar

Heerlijk al die mensen die blijven vastzitten in het dogma dat de inhoud van een film eigenlijk alleen in het verhaal kan zitten. Toch maar even beter jullie best doen mensen, soms vertellen films wat ze vertellen net even op een andere manier waar je als kijker net even iets actiever moet zijn, en flink moet puzzelen (en dan heb ik het niet over de drie realiteitslagen). Niet dat het nou een geniaal complex meesterwerk is, maar laat je niet misleiden door de schijn van oppervlakkigheid.

Leuk filmpje. Lekkere actie, leuk spel met de kijker en - en dat zeg ik als man - een lekker feministisch traktaat dat Snyder ons voorschotelt. De extended cut is wat mij betreft duidelijk een stukje beter. Bizar dat één van de belangrijkste scènes voor de film er voor de bioscoopversie moest worden uitgeknipt omdat die pg-13 moest zijn. De extended cut restaureert veel, zelfs twee actiescènes zijn uigebreider. Oftewel, als je de film wil zien, kijk dan de extended cut.

centr1no

Avatar

Ed Crane "Heerlijk al die mensen die blijven vastzitten in het dogma dat de inhoud van een film eigenlijk alleen in het verhaal kan zitten. Toch maar even beter jullie best doen mensen, soms vertellen films wat ze vertellen net even op een andere manier waar je als kijker net even iets actiever moet zijn, en flink moet puzzelen (en dan heb ik het niet over de drie realiteitslagen). Niet dat het nou een geniaal complex meesterwerk is, maar laat je niet misleiden door de schijn van oppervlakkigheid.
"


Wat zwam jij nou?
Het verhaal is de film. De film vertelt het verhaal.
Dat je moet puzzelen komt doordat dat in het verhaal zit.
En dat er meer in deze film zit dan op het eerste oog te zien is wordt nergens ontkent hoewel het wel voer voor discussie is.
Wat mij tegen viel aan deze film heeft daar niets mee te maken.
Waar het wel mee te maken heeft is als eerste het feit dat deze film gewoon leidt onder het feit dat ie zo nodig PG-13 moest worden. Hij is veel te braaf en nergens meer zo intens als na de eerste 10 minuten.
En dat is het tweede probleem. Na het gevoelsmatig vrij sterke begin krijg je in de rest van de film nergens meer gevoelens. Er wordt je geen enkele gelegenheid gegeven met de hoofdpersonen mee te leven.
Het contrast tussen de blije aktiescenes (die zo in een cartoon op Nikelodeon of zo zouden kunnen voor kinderen van 3 jaar) en de scenes in de kliniek is zo groot dat het onverschilligheid veroorzaakt en je alleen maar zit te wachten op de volgende klap met special effects.
Het lijkt ook wel of dat ook de bedoeling is want soms komt het over alsof het verhaal tussen de aktiescenes in maar een beetje afgeraffeld wordt.
Het allerergste is nog wel dat de aktiescenes beginnen als Baby Doll begint te dansen terwijl je ze niet 1 keer daadwerkelijk ziet dansen.
De overgang van het ene 'realiteitsniveau' naar het andere had naar mijn idee wel anders gemogen. Desnoods met een jaren 70 hypnose dingetje of zo.
Had ik al gezegd dat ik 'm veel te braaf vond?
Hij had zo van Disney af kunnen komen.

budspencer

Avatar

Ik wil toch een klein lansje breken voor Zack Snyder en zijn films, en deze film. Ik vond SuckerPunch heerlijk! Niet om het verhaal, dat was nog dunner dan mijn broer's biceps. Volgens mij was dat ook niet echt de bedoeling van deze film.

Ik vond de film echter wel kunstig. Een sterk visueel ingesteld grafisch ontwerpstuk met allerlei kitscherige, barokke elementen. De muziek was .. och.... gewoon subliem! De manier zoals bijvoorbeeld Emiliana Torini's 'White Rabbit' (origineel van Jefferson Airplane) wordt ingezet voorafgaand aan zo'n heerlijk over the top gaande actiescene... kippevel. Er zijn maar weinig regisseurs die dat op die manier kunnen.

Deze film is gewoon een langdurende videoclip. Zo iets... en op die waarde schatte ik hem (gelukkig) vooraf ook in.

Mijn vriendin haakte halverwege trouwens af :E

Ed Crane

Avatar

centr1no "Wat zwam jij nou?
Het verhaal is de film. De film vertelt het verhaal."


Ik zou eens online een cursusje filmanalyse 101 opzoeken als ik jou was.

Dat je moet puzzelen komt doordat dat in het verhaal zit.


Ik neem aan dat je wel enigszins doorhebt dat de film vol zit met verwijzingen naar andere films, games en popcultuur hè? Da's nou niet echt 'verhaal', maar is wel een enorm groot onderdeel van de inhoud van de film. Sterker nog, dat is vooral de manier waarop Snyder vertelt wat hij wil vertellen, veel meer dan het vrij simpele verhaal (op het einde na, dat niet echt zo simpel is).

Wat mij tegen viel aan deze film heeft daar niets mee te maken.
Waar het wel mee te maken heeft is als eerste het feit dat deze film gewoon leidt onder het feit dat ie zo nodig PG-13 moest worden.


Inderdaad, gewoon de extended cut kijken dus die bij de BluRay zit (en daar gaat het hier immers om) en veel van je problemen zijn opgelost.

Het contrast tussen de blije aktiescenes (die zo in een cartoon op Nikelodeon of zo zouden kunnen voor kinderen van 3 jaar) en de scenes in de kliniek is zo groot dat het onverschilligheid veroorzaakt en je alleen maar zit te wachten op de volgende klap met special effects. Het lijkt ook wel of dat ook de bedoeling is want soms komt het over alsof het verhaal tussen de aktiescenes in maar een beetje afgeraffeld wordt.


Wel als je denkt dat het verhaal het belangrijkste aan de film is misschien, en je de subteksten van de film niet ziet.

Het allerergste is nog wel dat de aktiescenes beginnen als Baby Doll begint te dansen terwijl je ze niet 1 keer daadwerkelijk ziet dansen.


Ja erg man, maar je hebt ook wel door dat ze überhaupt nooit daadwerkelijk danst hè? Dat hele bordeel is net zo'n fantasie als al die actiescènes. Dan kun je net zo goed klagen dat je nooit ziet hoe ze in de psychiatrische inrichting therapeutische sessies ondergaat of wordt aangerand/ verkracht. De rest zie je in de extended cut overigens wél dansen. En het is juist de bedoeling dat je haar niet ziet dansen, maar vechten: dat is nou juist onderdeel van het punt dat Snyder maakt, zie ook de speech van Madam Gorski vlak voordat ze de eerste keer gaat dansen.

De overgang van het ene 'realiteitsniveau' naar het andere had naar mijn idee wel anders gemogen. Desnoods met een jaren 70 hypnose dingetje of zo.


Dat had dan gezien het verhaal weer onlogisch geweest.

Had ik al gezegd dat ik 'm veel te braaf vond?


Dan moet je de film kijken (meer) zoals die bedoeld is, de extended cut met meer geweld en psychologische terreur (en zelfs extra verhaal) dus. Ik klaag ook niet over films gebaseerd op door gecensureerde en ingekorte theatrical cuts.

centr1no

Avatar

Ed Crane "Ik zou eens online een cursusje filmanalyse 101 opzoeken als ik jou was."

Ik hoef geen cursus filmanalyse te volgen want ik hoef films niet te analyseren om ze te kunnen waarderen.
Ik hoef alleen maar te weten wat de definitie is van het woord verhaal.
Een verhaal is een weergave van gebeurtenissen. Hoe die weergave er uit ziet staat niet vast. Een verhaal kan verteld worden met letters in een boek of door het mondeling te vertellen, maar ook met bijv. muziek. Als een film een verhaal weer geeft is de hele film het verhaal. Het verhaal is de film.

Al je andere commentaren komen op hetzelfde neer.
Ik heb het niet over het wel of niet zien van diepere betekenissen, subteksten en verwijzingen. Ik heb het over hoe het aanvoelde op het moment dat ik de film zat te kijken. Zowieso ontgaan een hoop details je als je in de Imax tegen dat enorme doek zit op te kijken en het geluid iedere keer net iets te hard staat tijdens de aktiescenes.

Ed Crane " En het is juist de bedoeling dat je haar niet ziet dansen, maar vechten: dat is nou juist onderdeel van het punt dat Snyder maakt, zie ook de speech van Madam Gorski vlak voordat ze de eerste keer gaat dansen."


Over die speech van Madam Gorski... Ik weet niet hoe vaak jij deze film gekeken hebt of hoeveel andere recensies je nu blind nakakelt maar na deze film 1 keer gezien te hebben weet ik niet meer hoe of wat voor speech.
Maar ik hoop dat je het fijn vond iemand te kunnen vertellen dat jij in ieder geval de diepere psychologische betekenis wel hebt ontrafelt in tegenstelling tot al die anderen die de film gewoon tegen vonden vallen. Met je online cursus filmanalyse.

Er zijn meer films waar veel meer in zit dan op het eerste gezicht duidelijk is, maar in de betere van die films valt alles op een gegeven moment op z'n plaats. Bijv. bij Donnie Darko. Of met nog veel meer symboliek in The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover.
Bij deze film viel niet alles op z'n plaats.
En ik vind het vrij absurd dat ik maar moet wachten op een extended cut o.i.d. om de film te kunnen beleven zoals ie bedoelt was. Als hij gewoon in de bios had gedraaid zoals hij bedoelt was dan waren de bezoekersaantallen waarschijnlijk beter geweest en misschien de waardering hoger.

Maar deze film was in eerste instantie weggezet als blockbuster met chicks en veel special effects. En als dan opeens blijkt dat er door de simpeler zielen geen touw aan vast te knopen valt en de intelligenter zielen het maar een rommelige boel vinden dan is het heel simpel, een tegenvaller.

Banned

Avatar

Ik vond de film echt goed. Er zit meer in het verhaal dat je denkt alleen moet je wat moeite doen wat Snyder allemaal precies bedoeld met z'n film. De film is trouwens te braaf omwille van het feit dat Warner Brother op veilig wou spelen met de opbrengsten en daarom een 12+ film wou. Aan de ene kant jammer dat de studio zich ermee gemoeid heeft. Had het aan Snyder gelegen zat er nog meer actie en bloed in. Zeker geen teleurstelling van 2011, alleen iets minder toegankelijk dan de dergelijke blockbusters. Die extra op de blu ray picture in picture is een ware must! Wel jammer dat geen enkele digitale copie voor gene meter werkt op windows laat staan op mac.

Ed Crane

Avatar

Ik hoef geen cursus filmanalyse te volgen want ik hoef films niet te analyseren om ze te kunnen waarderen.


Je denkt toch niet dat ik een film actief zit te analyseren als ik'm kijk of zo? We hebben het hier niet over ingewikkelde wiskunde of zo hoor. Alleen dat je zo'n beetje uit een film kan halen wat er in is gestopt. Als je weet hoe dat werkt, dus vooral ook buiten 'het verhaal' om, dan gaat dat gewoon vanzelf hoor.

Ik hoef alleen maar te weten wat de definitie is van het woord verhaal.

Een verhaal is een weergave van gebeurtenissen. Hoe die weergave er uit ziet staat niet vast. Een verhaal kan verteld worden met letters in een boek of door het mondeling te vertellen, maar ook met bijv. muziek. Als een film een verhaal weer geeft is de hele film het verhaal. Het verhaal is de film.


En dan had jij het bij míj over gezwets.

centr1no "Over die speech van Madam Gorski... Ik weet niet hoe vaak jij deze film gekeken hebt of hoeveel andere recensies je nu blind nakakelt maar na deze film 1 keer gezien te hebben weet ik niet meer hoe of wat voor speech."


Twee keer: één keer de bioscoopversie, één keer de extended cut. Ik kakel geen recensies na. Op een gegeven moment weet je wel hoe films, genres etc. werken en waar je op moet letten. Iemand die in de lens kijkt, vooral bij een speech (waarvan de kern in de film drie keer terugkomt), dat valt op en betekent hier dat het publiek iets wordt vertelt over de film. Dat is toch niet zo moeilijk?

Maar ik hoop dat je het fijn vond iemand te kunnen vertellen dat jij in ieder geval de diepere psychologische betekenis wel hebt ontrafelt in tegenstelling tot al die anderen die de film gewoon tegen vonden vallen.


Heel fijn. Zo diep is die psychologische betekenis niet hoor. Sucker Punch is geen bijzonder diepe film, alleen zit er net even iets meer onder de oppervlakte dan waar ie credits voor krijgt. Mensen die op een *filmsite* klagen over de oppervlakkigheid van een film, terwijl er duidelijk meer in zit, hoe abnormaal is het dan om daar over te beginnen?

Met je online cursus filmanalyse.


Stel je voor! Op een filmsite waar over films gepraat wordt nog wel!

Er zijn meer films waar veel meer in zit dan op het eerste gezicht duidelijk is, maar in de betere van die films valt alles op een gegeven moment op z'n plaats. Bijv. bij Donnie Darko. Of met nog veel meer symboliek in The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover.
Bij deze film viel niet alles op z'n plaats.


Als je alleen op het verhaal let, ja dan zal het nooit op z'n plaats vallen.

En ik vind het vrij absurd dat ik maar moet wachten op een extended cut o.i.d. om de film te kunnen beleven zoals ie bedoelt was. Als hij gewoon in de bios had gedraaid zoals hij bedoelt was dan waren de bezoekersaantallen waarschijnlijk beter geweest en misschien de waardering hoger.


Tja, dat is inderdaad absurd, maar dat neemt niet weg dat een deel van je bezwaren zo makkelijk zijn opgelost. Dat is toch juist goed?

Maar deze film was in eerste instantie weggezet als blockbuster met chicks en veel special effects. En als dan opeens blijkt dat er door de simpeler zielen geen touw aan vast te knopen valt en de intelligenter zielen het maar een rommelige boel vinden dan is het heel simpel, een tegenvaller.


Hoezo valt er voor simpele zielen geen touw aan vast te knopen? Mensen klagen er juist over dat er nauwelijk verhaal in zit, of dat het zo simpel is etc., en al die dames en actie, lekker simpel toch? En veel mensen die hem wel leuk vinden vinden hem toch juist leuk omdát het simpel vermaak is? Je hoéft de 'diepere lagen' of het einde niet perse te begrijpen hoor.

centr1no

Avatar

Ed Crane "Je denkt toch niet dat ik een film actief zit te analyseren als ik'm kijk of zo? We hebben het hier niet over ingewikkelde wiskunde of zo hoor. Alleen dat je zo'n beetje uit een film kan halen wat er in is gestopt. Als je weet hoe dat werkt, dus vooral ook buiten 'het verhaal' om, dan gaat dat gewoon vanzelf hoor.
"


Jij begint er over.

Ed Crane "En dan had jij het bij míj over gezwets.
"


Nou nou. Wat een comeback. Je hebt niet eens een tegenargument.
Wiki (en ieder willekeurig woordenboek): Een verhaal is een weergave/verslag van al dan niet fictieve gebeurtenissen.
Je spreekt jezelf tegen. Je zegt nl. zelf "dat is vooral de manier waarop Snyder vertelt wat hij wil vertellen".
Simpelste voorbeeld: muziek. Of beter, een lied.
Zing een tekst met vrolijke muziek en je hebt een vrolijk liedje. Zing de tekst met sombere muziek en je hebt?
Als je iemand een verhaal vertelt en je gebruikt daarbij gebaren en gezichtsuitdrukkingen om je verhaal daarmee levendiger of duidelijker te maken, misschien zelfs met lichaamstaal je woorden tegenspreekt, of door kleine beklemtoningen of een kuchje op de juiste plek sarcasme en ironie te benadrukken dan doe je hetzelfde als wat al het beeld en geluid in een film doet. Het draagt bij aan de inhoud van het verhaal en is daardoor deel van het verhaal. Het maakt het verhaal wat het is.
Herhaal het verhaal zonder al die extra dingen of doe ze anders en het is gewoon niet hetzelfde verhaal.
Nogmaals; de hele film is het verhaal. Het verhaal is de film.

Ed Crane "Zo diep is die psychologische betekenis niet hoor. Sucker Punch is geen bijzonder diepe film, alleen zit er net even iets meer onder de oppervlakte dan waar ie credits voor krijgt. Mensen die op een *filmsite* klagen over de oppervlakkigheid van een film, terwijl er duidelijk meer in zit, hoe abnormaal is het dan om daar over te beginnen?
"


Nu zeg je het niet zoals je het eerst zei. En wie klaagt over oppervlakkigheid? Helemaal niemand.

Ed Crane "Als je alleen op het verhaal let, ja dan zal het nooit op z'n plaats vallen"


Meer van hetzelfde. Ik neem aan dat je de psychologische verwijzingen bedoelt? De psychologie die er in zit is gewoon onderdeel van het 'verhaal'. Het is misschien een deel van het verhaal dat niet bij iedereen meteen duidelijk is maar het maakt er gewoon deel van uit. Net als alle andere dingen die gebeuren die met intentie in de film zitten. Ik ben bekend met escapisme en weet ook iets over Freud en Jung. Zoals ik als eerder zei zijn niet alle details me bijgebleven maar een paar verwijzingen zijn helder genoeg in de film. Het escapisme is onmiskenbaar de rode draad. De verwijzingen zijn leuk maar maken het hele gebeuren totaal niet interessanter.
Met 'op z'n plaats vallen' bedoel ik niet 'duidelijk maken' zoals jij lijkt te lezen maar bedoel ik echt 'een plaats geven'.
De verwijzingen voegen niets toe, hebben geen reden, hebben geen plaats als je totaal niet bekent bent met psychologie.
En dan kom je op het volgend:

Ed Crane "Hoezo valt er voor simpele zielen geen touw aan vast te knopen? Mensen klagen er juist over dat er nauwelijk verhaal in zit, of dat het zo simpel is etc., en al die dames en actie, lekker simpel toch? En veel mensen die hem wel leuk vinden vinden hem toch juist leuk omdát het simpel vermaak is? Je hoéft de 'diepere lagen' of het einde niet perse te begrijpen hoor. "


Je snapt het echt niet he.
Het zou toch duidelijk moeten worden als je naar de reacties kijkt.
Even losstaand van wat mensen met 'verhaal' bedoelen is het gewoon duidelijk dat de mensen die het verhaal simpel vonden de film ook tegen vonden vallen. En de mensen die wel in de gaten hadden dat er wat 'meer' in zat geven ook aan dat de film niet is geworden wat het had kunnen zijn.
Jij zegt dat deze film beter is dan wat bijna iedereen hier zegt omdat wij er niet op de juiste manier naaar kijken.
Ik denk dat iedereen (een enkeling uitgezonderd) het einde wel begrepen heeft en waarschijnlijk heeft ook zo'n beetje iedereen (uiteindelijk) wel in de gaten gehad dat er sprake is van 3 verschillende lagen.
Ik denk echter niet dat de wetenschap van alle psychologische verwijzingen of beschrijvingen van visuele inspiratie er voor zal zorgen dat de film door deze mensen beter gewaardeerd wordt.
Het commentaar dat ik het meest gehoord heb van anderen is toch wel dat deze film wel potentie had maar dat het om een aantal redenen niet uit de verf is gekomen.

Ik ga vanavond overigens de extended cut kijken. In ieder geval om te zien of het echt een verschil maakt zoals jij zegt maar ook omdat ik in ieder geval de visuele stijl van Snyder wel waardeer.

Ed Crane

Avatar

Nou nou. Wat een comeback. Je hebt niet eens een tegenargument.
Wiki (en ieder willekeurig woordenboek): Een verhaal is een weergave/verslag van al dan niet fictieve gebeurtenissen.


Nee, dat het gezwets is moet voor iedereen die een klein beetje iets van film weet vanzelfsprekend zijn. Vandaar ook mijn opmerking dat een online filmcursusje 101 wel een goed idee was. Uiteraard bedoel ik daar niet letterlijk een cursus mee hè, gewoon even wat informatie winnen. Net even iets verder kijken. Dan zie je zelf de tekortkomingen van op wikipedia opzoeken dat een verhaal een weergave/ verslag van gebeurtenissen is. No, duh. Maar dat is een plot ook, en toch is het niet hetzelfde. Waar het me bij de kwalificatie "gezwets" om te doen was, is natuurlijk je gelijkschakeling van "het verhaal is de film, de film is het verhaal". Ja op zo'n manier zul je nooit begrijpen nee. Als je alleen op wikipedia opzoekt wat een verhaal is, dan zul je niet inzien wat de beperking is van die definitie én dat het verhaal één van verschillende onderdelen van film is waarmee een maker iets kan vertellen. En daar was het me duidelijk om te doen. Dus in plaats van amateuristsich gezwets als "het verhaal is de film, de film is het verhaal", is het zo dat: een film kan *veel meer* zijn dan een verhaal, een verhaal kan slechts een onderdeeltje zijn van een film. Dat punt maakte ik. De film Koyaanisqatsi bijvoorbeeld heeft geen verhaal. En toch vertelt de regisseur er duidelijk iets mee.

Je spreekt jezelf tegen. Je zegt nl. zelf "dat is vooral de manier waarop Snyder vertelt wat hij wil vertellen".


Ik zou niet weten hoe ik mezelf daar mee tegenspreek. Snyder wil dingen vertellen, een punt maken. Iets vertellen kan echter op andere manieren dan met een verhaal. Ik zei dat veel mensen nog vasthouden aan het dogma dat als een filmmaker iets wil vertellen, een punt wil maken (je dus niet alleen naar het verhaal moet kijken), maar dat een maker dit ook kan doen met andere filmische middelen. Snyder gebruikt hierbij vooral vorm, stijlen, subtekst, verwijzingen en het ontleden van zijn eigen film/ de genres waar hij mee speelt (zelfreflectie). Dit alles is niét het verhaal, maar zijn wél de middelen waarmee hij iets vertelt. Dat kan namelijk.

Als je iemand een verhaal vertelt en je gebruikt daarbij gebaren en gezichtsuitdrukkingen om je verhaal daarmee levendiger of duidelijker te maken, misschien zelfs met lichaamstaal je woorden tegenspreekt, of door kleine beklemtoningen of een kuchje op de juiste plek sarcasme en ironie te benadrukken dan doe je hetzelfde als wat al het beeld en geluid in een film doet.


Je lijkt aan te nemen dat deze elementen een verhaal *ondersteunen*, dus versterken, waar het mij juist om gaat, en wat Snyder in de film doet, is juist het tegenovergestelde. Andere elementen dan het verhaal worden gebruikt zodat Snyder ioets vertellen kan wat het verhaal zélf niét uitdrukt. Het geheel is veel meer dan de som der delen. Als je alleen het verhaal meekrijgt, dan zie je dus niet het geheel dat Snyder voorschotelt, en krijg je wat hij wil vertellen dus niet mee.
Ook heb ik het niet over een kuchje of zo, maar over bijvoorbeeld bovengenoemde elementen. Neem de dialoog van Gorski bijvoorbeeld. Je kunt het zien als onderdeel van het verhaal, maar tegelijkrtijd - en dat is het belangrijke - het betekent ook iets op een ander niveau, buiten het verhaal om: ze spreekt de kijker toe en dezelfde woorden hebben ineens een *andere* betekenis, buiten het verhaal om. Het is mij te doen om hoe Snyder allemaal betekenis buiten het verhaal om creëert.

Herhaal het verhaal zonder al die extra dingen of doe ze anders en het is gewoon niet hetzelfde verhaal.


Op het niveau van het verhaal is dat nogal logisch, maar daar gaat het me dus niet om.

De psychologie die er in zit is gewoon onderdeel van het 'verhaal'. Het is misschien een deel van het verhaal dat niet bij iedereen meteen duidelijk is maar het maakt er gewoon deel van uit. Net als alle andere dingen die gebeuren die met intentie in de film zitten.


Nog meer eens: niet dus. Heel veel in de film zit er in om buiten het verhaal om betekenis te creëren. Als je je alleen op het verhaal richt, krijg je dus heel veel betekenis, en daarmee wat Snyder vertelt met Sucker Punch, niet mee.

Zoals ik als eerder zei zijn niet alle details me bijgebleven maar een paar verwijzingen zijn helder genoeg in de film. Het escapisme is onmiskenbaar de rode draad.


Eerder het tegenovergestelde, dus hiermee laat je zien dat je niet begrepen hebt wat Snyder vertelt, wat logisch is als je je alleen op het verhaal (of in jouw woorden "de gebeurtenissen") richt.

De verwijzingen zijn leuk maar maken het hele gebeuren totaal niet interessanter. Met 'op z'n plaats vallen' bedoel ik niet 'duidelijk maken' zoals jij lijkt te lezen maar bedoel ik echt 'een plaats geven'. De verwijzingen voegen niets toe, hebben geen reden, hebben geen plaats als je totaal niet bekent bent met psychologie.


Wat denk je dat het doel is van Snyders spel met verwijzingen (of die van andere regisseurs als Quentin Tarantino, die ongeveer hetzelfde doen)? (Ik bedoel dus niet dat je ze allemaal moet opnoemen, maar wat het doel er van is). En hoe weet je zo zeker dat iets geen reden heeft of niets toevoegt(vooral als je niet lijkt te begrijpen dat je ook met elementen anders dan het verhaal iets kunt vertellen), en wat zou het probleem zijn dat men voor een film iets van psychologie zou moeten weten (wat overigens nauwelijks het geval is)?

Ik denk dat iedereen (een enkeling uitgezonderd) het einde wel begrepen heeft en waarschijnlijk heeft ook zo'n beetje iedereen (uiteindelijk) wel in de gaten gehad dat er sprake is van 3 verschillende lagen.


Dat iedereen het einde heeft begrepen lijkt me sterk. Leg mij maar eens uit wat jíj denkt dat het betekent. En dat iedereen wel door heeft van de drie lagen, lijkt me ook ja, dat is wel het minste wat je kunt verwachten.

Ik ga vanavond overigens de extended cut kijken. In ieder geval om te zien of het echt een verschil maakt zoals jij zegt maar ook omdat ik in ieder geval de visuele stijl van Snyder wel waardeer.


Was het was? Ik verwacht overigens niet dat je'm uiteindelijk veel beter vindt hoor.




(PS. sorry, heb niet op spelling etc. controleren)

centr1no

Avatar

Ed Crane "
Waar het me bij de kwalificatie "gezwets" om te doen was, is natuurlijk je gelijkschakeling van "het verhaal is de film, de film is het verhaal". Ja op zo'n manier zul je nooit begrijpen nee. Als je alleen op wikipedia opzoekt wat een verhaal is, dan zul je niet inzien wat de beperking is van die definitie én dat het verhaal één van verschillende onderdelen van film is waarmee een maker iets kan vertellen. En daar was het me duidelijk om te doen. Dus in plaats van amateuristsich gezwets als "het verhaal is de film, de film is het verhaal", is het zo dat: een film kan *veel meer* zijn dan een verhaal, een verhaal kan slechts een onderdeeltje zijn van een film. Dat punt maakte ik. De film Koyaanisqatsi bijvoorbeeld heeft geen verhaal. En toch vertelt de regisseur er duidelijk iets mee.
"

Hoezo de 'beperking' van de definitie?
Er zijn maar weinig begrippen die zo breed opgevat kunnen worden als 'weergave' en 'gebeurtenis'.
Uit jou verhaal maak ik op dat jij blijkbaar met 'verhaal' de plotlijn bedoelt?
Als dat zo is dan bevestig je mijn punt door zelf aan te geven dat er veel meer in een film kan zitten dan een plotlijn.
Maar 'verhaal' en 'plotlijn' zijn twee totaal verschillende dingen (zie de definitie).

Ed Crane "
Nog meer eens: niet dus. Heel veel in de film zit er in om buiten het verhaal om betekenis te creëren. Als je je alleen op het verhaal richt, krijg je dus heel veel betekenis, en daarmee wat Snyder vertelt met Sucker Punch, niet mee.
"

Ed Crane "
En hoe weet je zo zeker dat iets geen reden heeft of niets toevoegt(vooral als je niet lijkt te begrijpen dat je ook met elementen anders dan het verhaal iets kunt vertellen),
"

Blijkbaar heb ik volgens jou deze hele film niet begrepen want er zit schijnbaar zoveel buiten de PLOTLIJN om in dat er een volledig andere film in schuil gaat (lichtelijk sarcastisch bedoelt).
Ik heb wel degelijk de verwijzingen meegekregen die in de film zitten.
Maar zoals ik al aangaf hadden een hoop van de verwijzingen gewoon geen plaats. Toen ik de film voor de tweede keer keek viel het kwartje op bepaalde momenten wat vlugger.
Zoals bij de speech van Gorsky, die bij de 1e keer gewoon niet bij mij is blijven hangen.
Als je het over de psychologie in de film hebt is escapisme de rode draad. Hoezo het tegenovergestelde van escapisme? De enige stukken in de film die niets met escapisme van doen hebben zijn het begin en het eind.
Ed Crane "
Wat denk je dat het doel is van Snyders spel met verwijzingen (of die van andere regisseurs als Quentin Tarantino, die ongeveer hetzelfde doen)? (Ik bedoel dus niet dat je ze allemaal moet opnoemen, maar wat het doel er van is). En hoe weet je zo zeker dat iets geen reden heeft of niets toevoegt(vooral als je niet lijkt te begrijpen dat je ook met elementen anders dan het verhaal iets kunt vertellen), en wat zou het probleem zijn dat men voor een film iets van psychologie zou moeten weten (wat overigens nauwelijks het geval is)?
"

Met deze verwijzingen doelde ik op de psychologie die er toch best wel veel in zit als je er op gaat letten. Maar als jij Tarantino noemt zul jij wel doelen op wat verwijzingen naar andere films, games, enz.
Of bedoel je de verwijzingen in de verschillende lagen die de verbinding met een andere laag aangeven?
Mijn mening heb je al. In plaats van steeds te zeggen dat ik het niet begrijp en mij te vragen wat het doel daarvan is wil ik het jou wel eens zien uitleggen aangezien jij er over begint.
Ed Crane "
Dat iedereen het einde heeft begrepen lijkt me sterk. Leg mij maar eens uit wat jíj denkt dat het betekent.
"

En voor de zoveelste keer moet ik jou uitleggen wat het dan wel betekent.
Als jij het allemaal zo goed begrijpt , leg jij het dan eens even lekker uit.
Zelf heb je namelijk ook nog geen enkel concreet voorbeeld gegeven van wat jij nu precies bedoeld.
Na er een tijdje over nagedacht te hebben heb ik overigens het idee dat een hoop verwijzingen in deze film gewoon helemaal geen vaste betekenis hebben maar er gewoon inzitten zodat iedereen er zijn eigen interpretatie aan kan geven.

Zoals ik al eerder aangegeven heb vind ik deze film een teleurstelling.
Zeker na hem nu nog een keer gezien te hebben.
En veel te braaf.

RyanD

Avatar

Sucker Punch zoekt naar een samenweving van fictie en realiteit. Dit is de kracht van het helaas toch simpele plot. Deze samenweving wordt heel pragmatisch toegepast in overgaande scenes van realiteit naar de droomwereld. Babydoll (gespeeld door de bloedmooie Emily Browning) danst er als theatrale prostituee op los.
Wat de kijker via haar gedachte te zien krijgt zijn een aantal visueel zeer hoogstaande actiescenes. Dit gaat tegen het einde helaas fout. Want waar je ook bij het stelen van 'the key' een knallend visueel eindgevecht verwacht (spoiler...), komt dit er helaas niet van en speelt de film zich voor de rest af in de realiteit.

nieuwslaatste nieuws

meest populair