Blu-Ray Review: Limitless

Snelle en psychedelische thriller met wederom een onopvallende rol voor Robert De Niro.

Regie: Neil Burger | Cast: Bradley Cooper (Eddie Morra), Robert De Niro (Carl Van Loon), Abbie Cornish (Lindy), Andrew Howard (Gennady), Anna Friel (Melissa), e.a. | Speelduur: 105 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 7 april 2011 | Retail release: 16 augustus 2011 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 5051888082317 | FilmTotaal Recensie

Nadat hij in de jaren 70, 80 en 90 van vorige eeuw in vele onvergetelijke klassiekers speelde, moet Robert De Niro het de laatste jaren voornamelijk stellen met enkele aardige bijrollen. Buitenom de Meet the Parents sequels, is hij het laatste decennium slechts alleen echt succesvol geweest in films als The Good Shepherd (2006), Stardust (2007) en Machete (2010). Aan deze zeer magere reeks films kan De Niro sinds kort ook de film Limitless toevoegen. In de snelle thriller van regisseur Neil Burger (The Illusionist, 2006) is de hoofdrol voor Bradley Cooper, voornamelijk bekend uit The Hangover films, en zien we De Niro terug in een "Gordon Gekko"-achtige bijrol. Zijn optreden was uiteraard weer redelijk, maar is vergelijkbaar met de prestaties van de film zelf. De soms bijna psychedelische thriller werd namelijk redelijk ontvangen en deed het ook aan de wereldwijde box office erg netjes, maar groeide niet uit naar een enorme kaskraker. Limitless is wederom geen film die door toedoen van De Niro lang op het netvlies zal blijven staan. Voor de mensen die van de film hebben genoten en de visuele trip nogmaals willen meemaken is de Blu-Ray uitgave onlangs in het schap beland.

SYNOPSIS
In Limitless is Eddie Morra (Cooper) een onsuccesvolle schrijver met een writersblock. Op een zeker moment krijgt hij een experimenteel pilletje aangeboden dat hem in staat stelt 100 procent gebruik te maken van zijn geest. Als man evolueert hij naar de perfecte versie van zichzelf, maar zijn verkregen vaardigheden worden al snel opgemerkt door schimmige figuren die zijn nieuwe leven bedreigen en onder druk zetten.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Limitless of klik verder naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Limitless een zeer nette 70%. De IMDb noteert een vergelijkbare 7,3 (bij ruim 62 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 7,5. FT recensent Evert de Vries geeft naar aanleiding van zijn recensie slechts 2 sterren aan de actiethriller.
Een reactie van FT bezoeker RyanD: Limitless heeft een origineel plot. Charmante hoofdrolspelers. En een leuke visuele screenplay. Deze drie elementen zorgen voor een toch wel puike film. De vraag 'wat als een pilletje je ongekende denkkrachten kan geven?' is het filosoferen waard en dat is wat deze film precies doet...
Het productiebudget van Limitless bedroeg circa $27 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Neil Burgers vierde bioscoopfilm $18,9 miljoen en eindigde op ruim $79 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op een mooie $155,4 miljoen. In Nederland leverde het zo'n € 1,1 miljoen op.

DE BLU-RAY DISC
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van Limitless. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vlotte vormgeving is zowat een kopie van de filmposter. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: Audiocommentaar van regisseur Neil Burger | Taking it to the limit: the making of Limitless | A man without limits | Alternate ending | Trailer
De Blu-Ray van Limitless bevat een gemiddeld aantal extra's met een gezamenlijke speelduur van ruim 20 minuten, exclusief het audiocommentaar.
Ten opzichte van de Dvd zijn er twee extra docu's aan de Blu-Ray uitgave toegevoegd. De eerste "Taking it to the limit: the making of Limitless" is duidelijk een "making of". In ruim 10 minuten krijgen we beelden van achter de schermen en interviews met cast & crew. Het interessante gedeelte van de iets wat korte docu gaat over de wijze waarop de verschillende kleurrijke (visual) effects zijn toegevoegd. De tweede docu "A man without limits" gaat over het hoofdpersonage Eddie Morra, gespeeld door Bradley Cooper. De kleine vijf minuten zijn te skippen. Dit geldt ook voor het alternatieve einde. Deze is uiteraard leuk om deze vlak na de hoofdfilm aan te zetten, maar dit is helaas geen einde die een heel andere draai aan het slot geeft. Wie er van houdt, kan luisteren naar een audiocommentaar van regisseur Neil Burger.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
[/i]Limitless[/i] heeft een aantal zeer kleurrijke, psychedelische scenes, ondersteund door een redelijke soundtrack. In High Definition ziet dit er toch erg netjes uit. Het kleurverschil tussen de scenes waarin het hoofdpersonage onder invloed is van een pil of niet, geeft tevens een fraai effect aan de film. Het surround geluid bij deze film pakt goed uit. De surround speakers worden niet overdreven veel ingezet, maar op de juiste momenten bevind je je echt middenin de film. Prima beeld en geluid dus!

CONCLUSIE
De fans van Robert De Niro moeten waarschijnlijk nog even een tijdje wachten voordat de iconische acteur weer opduikt in een "instant classic". Mogelijk zet de vermoedelijke samenwerking met Martin Scorsese en Al Pacino voor de misdaadfilm The Irishman de acteur weer eens goed in de spotlight. Dit zou De Niro zeker verdienen. Het snelle Limitless is overigens een zeer aardige thriller geworden, waar met name de snelle en kleurrijke beelden het meeste van zullen blijven hangen.
De Blu-Ray van Limitless is niet meer dan een nette uitgave. Beeld en geluid zijn zoals ze horen, maar de extra's zijn wat mager. Een schijf voor de liefhebber van de verfilming van het boek The Dark Fields van schrijver Alan Glynn

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van Limitless is er een 1 disc Dvd versie verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever A-Film voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.