Blu-Ray Review: Boyz N the Hood

Klassieker van John Singleton waarbij je eigen "hood" op Disneyland lijkt.

Regie: John Singleton | Cast: Cuba Gooding Jr. (Tre Styles), Ice Cube (Doughboy / Darren), Laurence Fishburne (Furious Styles), Angela Bassett (Reva Styles), e.a. | Speelduur: 112 minuten | Jaar: 1991 | Bioscooprelease: 20 september 1991 | Retail release: 7 september 2011 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels | EAN: 8712609656251 | Geen FilmTotaal Recensie

Met Boyz N the Hood debuteerde regisseur John Singleton in 1991 als regisseur. Hij werd gelijk genomineerd voor een Oscar voor Beste Regie én voor Beste Scenario en dit terwijl hij net 23 jaar oud was. Hiermee is Singleton nog steeds de jongste persoon die genomineerd werd voor deze prijzen. De gangsterfilm met hoofdrollen voor Cuba Gooding Jr., Ice Cube, Laurence Fishburne en Angela Bassett is een indrukwekkende blik op de gevaarlijke buitenwijken van Los Angeles die beheerst worden door jongeren die om uiteenlopende redenen snel naar geweld grijpen. Boyz N the Hood luidde een reeks van gelijksoortige gangsterfilms in. Zo verscheen het tevens goed ontvangen en stuk hardere Menace II Society (1993) van The Hughes Brothers en Clockers (1995) van Spike Lee. Sinds kort is Boyz N the Hood verkrijgbaar in High Definition op een goed gevulde Blu-Ray uitgave.

SYNOPSIS
In Boyz N the Hood groeien de halfbroers Doughboy en Ricky Baker, en Tre Styles, op in het getto van Los Angeles. Tre krijgt normen en waarden bijgebracht door z'n vader, Furious Styles. Ricky maakt kans om aan de universiteit zijn football-talent te ontplooien. Doughboy houdt zich echter vooral met geweld en alcohol bezig. Gezamenlijk komen ze in aanraking met de vele gevaren die de "Hood" met zich meebrengen en wordt hun leven voorgoed veranderd.

TRAILER
Bekijk hieronder de originele trailer van Boyz N the Hood:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Boyz N the Hood een forse 96%. De IMDb noteert een 7,8 (bij ruim 35 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 6.9. Er is geen FilmTotaal recensie beschikbaar.
Een reactie van FT bezoeker Mr. Scotch: ...Ik vind het wel een goede, maar wel een beetje moralistische film. Wat op zich geen probleem hoeft te zijn, maar het is niet heel subtiel erin verwerkt maar een beetje dik af en toe. De Hughes brothers vonden hem te soft, geen realistische afspiegeling van hoe rauw het leven in de ghetto echt was en besloten daarop Menace II Society te maken. Vandaar dat de vergelijking nog weleens word gemaakt.
Het productiebudget van Boyz N the Hood bedroeg circa $6,5 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende John Singletons eerste bioscoopfilm $10 miljoen en eindigde op ruim $57,5 miljoen. De film heeft beperkt buiten de States gedraaid.

BLU-RAY DISC
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van Boyz N the Hood. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving is te vergelijken met de originele filmposter. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Het voortdurende belang van Boyz N the Hood | Friendly Fire: de making-of van een legendarische film | Audiocommentaar van John Singleton | Verwijderde scenes | Screentests met Ice Cube, Angela Bassett, Morris Chestnut en Tyra Ferrell | Videoclip "Growin' Up In The Hood" door Compton's Most Wanted | Videoclip "Just Ask Me To" door Tevin Campbell
De Blu-Ray van Boyz N the Hood bevat een redelijk aantal extra's met een gezamenlijke speelduur van circa 1,5 uur, exclusief het audiocommentaar van regisseur Singleton. Met name de twee docu's Het voortdurende belang van Boyz N the Hood en Friendly Fire: de making-of van een legendarische film vallen op. De laatste is een vrij lange en reeds eerder uitgegeven making-of die het productieproces volgt van het begin tot de première. Het voortdurende belang van Boyz N the Hood is een nieuwe docu en kijkt terug op de film die al 20 jaar oud is. Er zijn interviews met cast en crew. Erg aardig om te kijken na de oude Making-of. De overige extra's, bestaande uit de verwijderde extra's, twee videoclips en interactieve auditievideo's zijn niet enorm bijzonder. Het audiocommentaar is voor de liefhebber.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De film is alweer 20 jaar oud en dat valt zo nu en dan zeker op. Helaas is de HD conversie niet zo optimaal als bij andere klassiekers, maar het kan er zeker mee door. Zoals vaker zijn de donkere scenes wat mager. Gelukkig werkt de zichtbare grain in het voordeel van de film. Het geluid komt via de verschillende kanalen en wordt prima gebruikt, maar aangezien er veelal dialoog is, moeten er geen overdonderde geluidseffecten worden verwacht. De soundtrack met veel Hip-hop past uiteraard prima bij de film.

CONCLUSIE
Boyz N the Hood is zeker een aanrader, net als de sterke opvolgers die het kreeg met o.a. Menace II Society. Regisseur Singleton, die genomineerd werd voor een Oscar, wist daarna nooit meer echt op te vallen. Zijn laatste film, de actiefilm Abduction met Taylor Lautner, ging afgelopen weekend in de States in première, maar werd flink afgekraakt door de critici. Onlangs werd Singleton nog in verband gebracht met een film over de rapgroep N.W.A.
De Blu-Ray van Boyz N the Hood wordt netjes afgeleverd voor een film van zo'n 20 jaar oud. Meest opvallend zijn de twee docu's Het voortdurende belang van Boyz N the Hood en Friendly Fire: de making-of van een legendarische film, die voor de fan zeker de moeite waard zijn. Beeld en geluid zijn niet enorm opvallend, maar zijn zeker beter dan de Dvd versie. Zeker een must-have voor de liefhebber van het genre.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van Boyz N the Hood is er een 2 disc S.E. Dvd versie verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Sony Pictures voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.