Blu-Ray Review: Contraband

Mark Wahlberg in de vermakelijke dertien in een dozijn actie-/wraak-/misdaadfilm.

Regie: Baltasar Kormákur | Cast: Mark Wahlberg (Chris Farraday), Ben Foster (Sebastian Abney), Kate Beckinsale (Kate Farraday), Caleb Landry Jones (Andy), Giovanni Ribisi (Tim Briggs), e.a. | Speelduur: 110 minuten | Jaar: 2012 | Bioscooprelease: 8 maart 2012 | Retail release: 11 juli 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: o.a. Engels 5.1 DTS-HD | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Engels | Uitgever: Universal Pictures | EAN: 5050582880878 | FilmTotaal Recensie

Het ouderwetse actiefilmgenre waarin goed en kwaad recht tegenover elkaar staan en waarin vooral veel geschoten wordt, heeft sinds de komst van de vele CG superhelden- en fantasyfilms een flinke deuk opgelopen. Toch verschijnen er zo nu en dan ouderwetse actiefilms waarin vaak binnen zo'n 90 minuten wordt afgerekend met de badguy. De laatste jaren gebeurt dit vooral door Jason Statham, die zo onderhand uit lijkt te groeien tot de nieuwe Bruce Willis. Ook Mark Wahlberg is regelmatig te zien in een snelle actiefilm. Hij dook afgelopen voorjaar nog op in Contraband, de film die deels gebaseerd is op de IJslandse film Reykjavík-Rotterdam (2008). Dat het publiek nog steeds dol is op het genre bleek uit de succesvolle opening in States. De actiefilm kwam met ruim $25 miljoen binnen op de eerste stek in Box Office Top 10. Dat het vervolgens snel bergafwaarts ging met Contraband valt waarschijnlijk te wijten aan de toch iets standaard uitwerking. De betere recente actiefilms als Safe House (2012), The Town (2010) en Taken (2008) hadden een veel langere adem. Net als deze titels zal ook Contraband het vast prima doen in het Blu-Ray schap.

SYNOPSIS
In Contraband heeft Chris Farraday zijn criminele verleden achter zich gelaten. Maar dan verpest zijn zwager Andy een drugsdeal voor diens meedogenloze baas. Chris moet Andy's schuld afbetalen en wordt zo gedwongen om zijn specialiteit weer op te pakken: smokkelen. Samen met zijn beste vriend Sebastian verzamelt Chris een team waarmee hij naar Panama gaat om een lading vals geld op te halen. Helaas verloopt niet alles volgens plan en Chris moet zien te navigeren door het criminele netwerk van gewelddadige drugsdealers, agenten en huurmoordenaars voordat zijn gezin hun doelwit wordt.

TRAILER
Bekijk hieronder de Blu-Ray trailer van Contraband of bekijk de trailer in de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Contraband 51%. De IMDb noteert een hogere 6,5 bij ruim 37 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actiefilm met een 6,2. FT recensent Michelle Iwema gaf naar aanleiding van haar recensie drie sterren.
Een duidelijke reactie van FT bezoeker Archangel: Leuke actiefilm met Mark. Kijkt goed weg. Aanrader voor actie heist liefhebbers...
Het productiebudget van Contraband bedroeg circa $25 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Baltasar Kormakurs tweede speelfilm circa $24,3 miljoen. Het eindigde na 63 dagen op een prima $66,5 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op $96,3 miljoen. In Nederland kwam het tot ruim vijf ton in dollars.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray van Contraband. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving komt grotendeels overeen met een van de filmposters. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Audiocommentaar met regisseur/producent Baltasar Kormakur en producent Evan Hayes | U-Control | Reality Factor: The Stunts and Action of Contraband | Under the Radar: The Making of Contraband | Deleted Scenes
De Blu-Ray uitgave van Contraband bevat een beperkt aantal extra's met een totale speelduur van ruim een half uur, exclusief het audiocommentaar van regisseur/producent Baltasar Kormakur en producent Evan Hayes. Er is ruimte voor twee korte docu's, namelijk "Reality Factor: The Stunts and Action of Contraband" en "Under the Radar: The Making of Contraband". In de eerste korte docu wordt er ingezoomd op de stunts van met name Mark Wahlberg. De tweede featurette is een standaard Making Of met beelden van achter de schermen en interviews met cast & crew. De "Deleted Scenes" laten wat matige verwijderde of verlengde stukjes zien die tijdens de post-productie gesneuveld of aangepast zijn. Via Universals U-Control is er een picture-in-picture optie op te starten met de gebruikelijke korte aanvullingen op, uitleggen van of interviews bij bepaalde scenes.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De beeldkwaliteit van Contraband is gewoon goed. Beeld is scherp en goed van kleur. Ook tijdens de donkere scènes blijven de details overeind. Het beste is om je tijdens het kijken van deze film je te focussen op de actie en niet op het matige acteerwerk. Kortom: volume op tien en genieten van het geweld dat prima wordt ondersteund via de 5.1 DTS-HD geluidstrack.

CONCLUSIE
Mocht de The Ependables reeks de komende jaren blijven voortbestaan dan is het niet ondenkbaar dat Mark Wahlberg ook een plekje krijgt tussen de actiehelden. Ondanks dat hij op dit moment furore maakt in de R-rated komedie Ted, was hij eerder te zien in actie-/misdaadfilms als We Own the Night, Shooter, The Departed, The Italian Job en nog tal vergelijkbare films. De één uiteraard (een stuk) beter dan de ander. Ook in de toekomst is Wahlberg te zien in snelle actiefilms, aangezien titels als Broken City, 2 Guns en Michael Bays Pain and Gain op zijn to-do list voor 2103 staan.
De Blu-Ray van Contraband is zoals we mogen verwachten: gewoon netjes, met een prima beeld en geluid en een aantal extra's. Voor de liefhebber van de titel.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van Contraband is er een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.