Blu-Ray Review: The Avengers (3D)

In alle opzichten de meest energierijke superheldenfilm ooit!

Regie: Joss Whedon | Cast: Robert Downey Jr. (Tony Stark/Iron Man), Chris Evans (Steve Rogers/Captain America), Chris Hemsworth (Thor), Mark Ruffalo (Bruce Banner/De Hulk), Scarlett Johansson (Natasha Romanoff/Black Widow), Jeremy Renner (Clint Barton/Hawkeye), Samuel L. Jackson (Nick Fury), Tom Hiddleston (Loki) e.a. | Speelduur: 143 minuten | Jaar: 2012 | Bioscooprelease: 26 april 2012 | Retail release: 26 augustus 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels 7.1 DTS-HD | Ondertitels: Nederlands | Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment | EAN: 8717418365677 | FilmTotaal Recensie

Met de goed ontvangen introductiefilms rond Iron Man, Thor, Captain America en Hulk nog vers in het achterhoofd en met regisseur Joss Whedon aan het roer kon het niet anders dan dat The Avengers ging knallen aan de wereldwijde bioscoopkassa. De 3D superheldenfilm van Marvel Studios presteerde uiteindelijk ver boven alle verwachtingen en zette daarmee de voorgangers in de schaduw. Vooral de kruising tussen gevatte humor en krachtige actiescènes en de introductie van de "nieuwe" Hulk werden bejubeld. Na de wereldwijde box office score van zo'n $1,5 miljard liet Marvel Studios / Walt Disney onlangs blijken stevig in te zetten op de comic-verfilmingen en zette de deur open voor "Phase 2", waarin we minimaal kennis gaan maken met Ant-Man, de Guardians of the Galaxy en de supervillain Thanos. De laatste was al kort te zien tijdens de eind credits van het overdonderende The Avengers. Sinds eind augustus ligt de (3D) Blu-Ray en de Dvd van de Marvel superheldenfilm in het schap.

SYNOPSIS
In The Avengers kondigt een onverwachte vijand zich aan en bedreigt de wereldwijde veiligheid. Nick Fury, directeur van de internationale vredes organisatie S.H.I.E.L.D., gaat op zoek naar een een uitzonderlijk maar ijzersterk team waarmee hij de wereld kan redden van de ondergang. Over de hele wereld begint hij aan een moedige werving van teamleden: The Avengers!

TRAILER
Bekijk hieronder de Blu-Ray trailer van The Avengers of bekijk de trailer in de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt The Avengers een prima 92%. De IMDb noteert een 8,5 bij ruim 333 duizend stemmen. DIt is goed voor een 79e plaats in de IMDb Top 250. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de superheldenfilm met een 8,3. (Stem zelf!) FT recensente Arjan Welles gaf naar aanleiding van zijn recensie vier sterren.
Een reactie van FT bezoeker Benjamin: ...The Avengers is topentertainment zoals het zou moeten zijn. Het verhaal mag dan wel nergens echt diep gaan, maar dat doet er niet toe. Wat wel belangrijk is, is dat Joss Whedon erin is geslaagd het perfecte script af te leveren voor dit soort films, met naast een ferme injectie actie vooral een stevige dosis humor waar veel 'komedies' jaloers op kunnen zijn - waar vooral de immer briljante Tony Stark maar ook The Hulk voor zorgen..
Het productiebudget van The Avengers bedroeg circa $220 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Joss Whedons tweede speelfilm het recordbedrag van $207,4 miljoen. Het eindigde na 122 dagen op het enorme bedrag van $620,3 miljoen. Wereldwijd staat de teller tot op heden op ruim $1,5 miljard. In Nederland kwam het tot $6,6 miljoen.

BLU-RAY
We bekijken de dubbel disc 3D Blu-Ray uitgave van The Avengers. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een iets dikkere Blu-Ray keepkase. De vormgeving van de cover is een mengelmoes van de enorme reeks filmposters die gesitueerd zijn in NYC. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Deleted Scenes | Gag Reel | Marvel One-Shot: Item 47 | A Visual Journey
Disc 2: 3D versie van de hoofdfilm
De Blu-Ray uitgave van The Avengers bevat een redelijk aantal extra's met een totale speelduur van zo'n half uur. De korte video met (opzettelijke) bloopers is veruit het vermakelijkste gedeelte van de extra's. Ook de acht verwijderde of langere scènes, inclusief een alternatieve begin- en eindscène, trekken de aandacht van de liefhebber. De "Marvel One-Shot: Item 47" valt helaas iets tegen en had eigenlijk iets meer inhoud mogen hebben, net als de te korte docu "A Visual Journey".

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Het beeldvullende beeld is net al de geluidstrack van topkwaliteit. Kleuren, scherpte en diepte zijn geweldig. Het meest opvallende is de 7.1 DTS-HD geluidstrack, die de verschillende surroundkanalen perfect inzet. Vooral tijdens de actiescènes, zoals de eindscene in NYC, is het volop genieten. De 3D pakt ook erg netjes uit, ondanks dat zo nu en dan de dieptewerking wat mat lijkt. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de film een 3D conversie heeft ondergaan. Al met al een top schijf. Eigenlijk is er bijna geen beter recent demonstratiemateriaal te vinden.

CONCLUSIE
De fans van superheldenfilms werden met films over The Avengers, Batman en Spider-Man op hun wenken bediend deze zomer. Ondanks dat Christopher Nolan zijn trilogie rond Batman een waardig einde gaf, was het Joss Whedon die met zijn The Avengers het meest verraste. Marvel Studios gaat gestaag door het verfilmen van hun personages uit het The Avengers universum. In het voorjaar van 2013 verschijnt Iron Man 3 en het is de vraag of we in die film zijn maatjes gaan missen.
De dubbel disc 3D Blu-Ray van The Avengers is een prima uitgave. Zoals we van Walt Disney kunnen verwachten is het beeld en geluid van de bovenste plank. Ook de 3D pakt verrassend netjes uit. Ondanks enkele leuke extra's, zoals de deleted scenes en de uiterst geslaagde gag reel, had dit onderdeel iets uitgebreider gemogen.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 2 disc 3D Blu-Ray uitgave van The Avengers zijn er een 1 disc Blu-Ray en 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels. Tevens zijn er 6 disc "Marvel's The Avengers Movie Collection" verzamelboxen op Blu-Ray en Dvd verschenen.
Met dank aan de uitgever Walt Disney Studios Home Entertainment voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.