Blu-Ray Review: The Bourne Legacy

Zonder Matt Damon, maar mét hetzelfde sfeertje.

Regie: Tony Gilroy | Cast: Jeremy Renner (Aaron Cross), Rachel Weisz (Dr. Marta Shearing), Edward Norton (Kolonel Eric Byer), Scott Glenn (Ezra Kramer), e.a. | Speelduur: 135 minuten | Jaar: 2012 | Bioscooprelease: 6 september 2012 | Retail release: 9 januari 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels 5.1 DTS-HD | Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans | Aantal Discs 1 x Blu-Ray, 1 x Dvd | Distributeur: Universal Pictures | EAN: 5050582911367 | FilmTotaal Recensie

Na drie uiterst succesvolle Bourne films met acteur Matt Damon verscheen verleden jaar de spin-off The Bourne Legacy van regisseur Tony Gilroy en met Jeremy Renner. Deze grote namen, die beide al twee keer werden genomineerd voor een Oscar, konden er echter niet voor zorgen dat het een doorslaand succes werd. Legacy werd overduidelijk minder goed ontvangen bij de critici en het publiek dan de eerdere Bourne's, maar de reeds afgesloten trilogie met Damon zorgde er desondanks wel voor dat er genoeg mensen naar de bioscoop gingen en dat er een kleine $300 miljoen aan wereldwijde bioscoopomzet werd geboekt. Dit stemde filmstudio Universal Pictures uiteraard tevreden en daarom is er alweer ingezet op een vervolg. Eerder deze maand verscheen de vierde Bourne film in een mooie en goedgevulde Blu-Ray + Dvd steelbook versie in het schap.

SYNOPSIS
In The Bourne Legacy Aaron Cross neemt deel aan "Operation Outcome", een experiment van de CIA dat tot doel heeft met behulp van pillen en genetische modificaties bijna onverslaanbare agenten te creëren en mogelijk een opvolger is van "Operation Blackbriar" uit The Bourne Ultimatum. Tijdens een trainingsmissie in Alaska worden hij en een andere Outcome-deelnemer aangevallen door een onbemand vliegtuigje van de CIA, maar Cross overleeft. Later redt hij het leven van Outcome-wetenschapster Marta Shearing en samen gaan ze naar Manilla, waar de pillen gemaakt worden.

TRAILER
Bekijk hieronder de Nederlands ondertitelde trailer van The Bourne Legacy of check de verschillende HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt The Bourne Legacy een erg matige 56%. De IMDb noteert een sterkere 6,7 bij ruim 92 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actiefilm ook met een 6,7 (Stem zelf!). FT recensent Fabian Melchers gaf drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT bezoeker JamesBond: ... Jeremy Renner is echt één van mijn favoriete acteurs van de laatste tijd! Hij weet met Aaron Cross een goed en interessant personage neer te zetten en zou graag meer over zijn verleden willen weten. Hij is echt aan het uitgroeien tot een groot acteur en weet zich goed staande te houden als opvolger van Matt Damon....
Het productiebudget van The Bourne Legacy bedroeg circa $125 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Tony Gilroys derde bioscoopfilm circa $38,1 miljoen en eindigde op $113,2 miljoen. Wereldwijd kwam de teller op een redelijke $276,1 miljoen. De bioscoopopbrengst in Nederland kwam tot bijna $2,4 miljoen.

BLU-RAY
We bekijken de dubbel disc Limited Edition Steelbook Blu-Ray + Dvd van The Bourne Legacy. Het recensie-exemplaar is gelijk aan het winkelexemplaar. De schijven zitten in een stevige steelbook met daaromheen een kartonnen wikkel met de Nederlandse/Franse beschrijving, die rechtstreeks de prullenbak in kan. Dit soort wikkeltjes zien we in toenemende mate om de steelcases zitten. Voor de redelijke unieke vormgeving van de cover van de Blu-Ray + Dvd uitgave is de foto gebruikt die te zien is op een van de vele filmposters. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Audiocommentaar | Capturing Chaos: The Motorbike Chase | Crossing Continents: Legacy on Location | Drie Deleted scenes | Enter Aaron Cross | Man vs. Wolf | Moving Targets: Aaron and Marta | Re-Bourne | Wolf Sequence Test
Disc 2: Hoofdfilm op Dvd
Deze Blu-Ray uitgave van The Bourne Legacy bevat een klein uur aan uiteenlopende extra's, exclusief het audiocommentaar van onder meer regisseur / co-schrijver Tony Gilroy en co-schrijver Dan Gilroy. De extra's zoomen op een verschillend aantal onderwerpen in. Zo wordt er gekeken naar het personage Aaron Cross van Jeremy Renner, de scènes met de wolven en de achtervolging op de motor. Ook wordt er met de producenten en regisseur Gilroy gekeken naar de reden om de franchise te verlengen met een spin-off. De drie verwijderde scènes kunnen ook met commentaar van Gilroy bekeken worden.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De Blu-Ray van The Bourne Legacy ziet er in alle opzichten keurig uit. De kleuren en scherpte doen prima aan en qua stijl sluit het bijna een op een aan op de eerdere drie Bourne films. De toegevoegde filmgrain valt enigszins op, maar is verre van storend te noemen. Ook de DTS-HD 5.1 track is prima en komt vooral tot zijn recht tijdens de achtervolgingsscène.

CONCLUSIE
Het niveau van de eerste drie Bourne films wordt in The Bourne Legacy helaas niet behaald. Het blijkt ook dat Matt Damon toch een uitermate goede invulling gaf aan het hoofdpersonage en dat het toch vreemd is om Jeremy Renner te zien als de "Bourne". Dit neemt niet weg dat Bourne 5, die we binnen enkele jaren in de bioscoop kunnen verwachten, ons weer kan verrassen. Met een iets beter verhaal zou de Bourne filmreeks zomaar heel interessant kunnen worden.
De dubbel disc Blu-Ray + Dvd uitgave van The Bourne Legacy is nette uitgave. Het beeld en geluid doen het zoals verwacht meer dan goed. Ook de extra's zijn netjes, maar springen niet enorm in het oog.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 2 disc Blu-Ray+Dvd van The Bourne Legacy is er een 1 disc Dvd uitgave verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Universal Pictures voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.