Blu-ray

Blu-Ray Review: Killing Them Softly

Als je geen 'Goodfellas' verwacht, dan kan deze je zeker vermaken!

door Bram de Groot op 25.02.2013 om 09:44 in Blu-ray

Regie: Andrew Dominik | Cast: Brad Pitt (Jackie Cogan), Scoot McNairy (Frankie), Ben Mendelsohn (Russell), James Gandolfini (Mickey), Ray Liotta (Markie Trattman), e.a. | Speelduur: 98 minuten | Jaar: 2012 | Bioscooprelease: 18 oktober 2012 | Retail release: 19 februari 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels 5.1 DTS-HD | Ondertitels: Nederlands | Aantal Discs 1 x Blu-Ray en 1 x Dvd | Distributeur: Dutch Filmworks | EAN: 8715664102428 | FilmTotaal Recensie

Al in mei 2011 verscheen de eerste en redelijk hoopgevende foto van Cogan's Trade, waarvan de titel een jaar later werd veranderd in Killing Them Softly. De foto beloofde een meedogenloze Brad Pitt en daarmee leek ook de misdaadfilm van regisseur Andrew Dominik, bekend van het goed ontvangen The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007), voorbestemd om uit te groeien tot een maffiafilm a la Martin Scorsese's Goodfellas. De film beleefde zijn première uiteindelijk op het Cannes Filmfestival in mei 2012. Het duurde daarna nog flink wat maanden voordat het te zien was voor het normale bioscooppubliek. Opvallend is dat de eerste versie van de film 2,5 uur zou hebben geduurd en dat de bioscoopversie werd teruggebracht naar 98 minuten. Het werd meer dan goed ontvangen door de critici, maar het publiek bleek verdeeld. De voornaamste kritiek was gericht op de overheersende dialoog en het ontbreken van (uitgebreidere) actiescènes (zoals in Goodfellas). Desondanks en waarschijnlijk door de aanwezigheid van Pitt presteerde Killing Them Softly nog redelijk aan de wereldwijde bioscoopkassa. Onlangs bracht Dutch FilmWorks de Blu-Ray in het schap.

SYNOPSIS
In Killing Them Softly is Cogan een crimineel die werkt voor de plaatselijke maffia in Boston. Hij wordt ingeschakeld wanneer enkele gangsters tijdens een belangrijke pokeravond overvallen worden. Cogan deinst voor niemand terug en gaat op zoek naar de daders. Tijdens zijn persoonlijk onderzoek voelt hij iedereen aan de tand en is hij zelfs bereid om over te gaan tot moorden.

TRAILER
Bekijk hieronder de Nederlands ondertitelde trailer van Killing Them Softly:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Killing Them Softly een nette 75%. De IMDb noteert een mindere 6,4 bij ruim 41 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de misdaadfilm met een lagere 6,6 (Stem zelf!). FT recensent Kaj van Zoelen gaf 4,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.
Een kritische reactie van FT bezoeker Spacey: Ik heb best genoten van deze film. Keiharde actie inderdaad en erg mooi gefilmd allemaal. Wel had er voor mij meer in gezeten! De film duurde 90 minuten, maar had gewoon 2 uur moeten duren. De dialogen waren leuk en deden me een beetje denken aan Quentin Tarantino's teksten. Hier hadden er nog best een paar van bij gemogen...
Het productiebudget van Killing Them Softly bedroeg circa $15 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Andrew Dominiks derde bioscoopfilm circa $6,8 miljoen en eindigde op $15,0 miljoen. Wereldwijd kwam de teller op een toch iets magere $35,6 miljoen. De bioscoopopbrengst in Nederland kwam tot een kleine 6,5 ton in dollars.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van Killing Them Softly. Het recensie-exemplaar is gelijk aan het winkelexemplaar en de schijf zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepkase met daaromheen een vergelijkbare kartonnen insteekhoes. Naast de Blu-Ray en Dvd schijf zijn er ook vier 'Killing Them Softly Artcards' terug te vinden in de hoes. Op deze kaarten staan acht verschillende posters. De vormgeving van de cover van de Blu-Ray uitgave gebruikt de eerste promotiefoto van de misdaadfilm. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Er zijn geen extra's aanwezig op deze Blu-Ray uitgave.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De grauwe kleuren pakken overwegend goed uit bij deze Blu-Ray uitgave van Killing Them Softly. Ook is het beeld bijzonder scherp. Helaas zijn de donkere tonen in de uitgave te sterk aanwezig waardoor details jammer genoeg wegvallen. Voor wat betreft het geluid hoef je deze Blu-Ray niet aan te schaffen. Op een meer dan redelijke soundtrack na komen er weinig tot geen surround effects voor.

CONCLUSIE
Het uiterlijk van Brad Pitt en de promotiecampagne van Killing Them Softly ademde vooraf een en al misdaad. Ondanks dat het ook een redelijk stevige film is, groeit het nooit uit naar wat de eerste promotionele foto leek te beloven. Het is dan ook jammer dat het zo zwaar op Pitt rust. Deze misdaadfilm over het onvoorspelbare en egocentrische leven van een misdadiger heeft namelijk veel meer om het lijf met bijvoorbeeld de voortreffelijke rollen van James Gandolfini, Ben Mendelsohn en toch ook Ray Liotta. Regisseur Andrew Dominik werkt ondertussen aan de Marilyn Monroe-biopic Blonde.
Deze Blu-Ray uitgave van Killing Them Softly is een redelijke basic uitgave. Er zijn geen extra's en ondanks dat het beeld veelal netjes oogt, had het sterker gekund in de details. Deze vallen weg doordat de zwarttonen te overheersend zijn. De vier bijgevoegde kaarten in de hoes zijn natuurlijk een leuk extraatje. Het is jammer dat er geen extended 'director's cut' is uitgegeven. De fan zou deze waarschijnlijk graag aanzetten. Al met al een prima onderhoudende misdaadfilm, zeker als je geen Goodfellas verwacht.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 1 disc van Killing Them Softly is er een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de distributeur Dutch FilmWorks voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.