Blu-Ray Review: Schindler's List

Spielbergs meesterwerk eindelijk in HD verkrijgbaar.

Regie: Steven Spielberg | Cast: Liam Neeson (Oskar Schindler), Ben Kingsley (Itzhak Stern), Ralph Fiennes (Amon Goeth), Caroline Goodall (Emilie Schindler), Embeth Davidtz (Helen Hirsch), e.a. | Speelduur: 195 minuten | Jaar: 1993 | Bioscooprelease: 3 maart 1994 | Retail release: 24 april 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: Engels 5.1 DTS-HD | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Duits | Aantal Discs 1 x Blu-Ray, 1 x Dvd | Distributeur: Universal Pictures | EAN: 5050582918472 | Geen FilmTotaal Recensie

De veelzijdige regisseur Steven Spielberg had al heel wat prachtige titels afgeleverd toen hij in 1993 de wereld verraste met nog eens twee onvergetelijke films. De eerste was de kaskraker Jurassic Park, die vooral uitblonk via de baanbrekende CGI. Niet veel later verscheen zijn meesterwerk Schindler's List. Dit keer liet hij niet zijn fantasie spreken, maar toonde hij hoe ziek de mensheid zich heeft gedragen tijdens de WOII. De zwart-wit oorlogsfilm raakte velen diep in het hart en ook de critici waren laaiend enthousiast. Het won aansluitend vele filmprijzen, waaronder zeven Oscars voor o.a. Beste Film en Beste Regie. Nu Schindler's List alweer 20 jaar oud is, verschijnt de film in High Definition middels een fraai ogende 20th Anniversary Blu-Ray uitgave, die vooral uitblinkt in de beeldkwaliteit. De liefhebber vond de digibook hoogstwaarschijnlijk al in het schap.

SYNOPSIS
In Schindler's List besluit de op het oog ijdele en gierige Duitse zakenman Oskar Schindler tijdens het Nazi-regime zijn fabriek te gaan gebruiken als vluchtplaats voor Joden. Hij wist op deze manier zo'n 1100 Joden van de gaskamers van Auschwitz te redden.

TRAILER
Bekijk hieronder de 20th Anniversary Blu-ray Trailer van Schindler's List:

WAARDERING & BOX OFFICE
Zeven van de twaalf Oscarnominaties werden verzilverd, waaronder die voor Beste Film, Beste Regie en Beste Filmmuziek. Op Rotten Tomatoes krijgt Schindler's List met 97% bijna de volle mep. De IMDb noteert een uitstekende 8,9 bij bijna een half miljoen stemmen. Het staat op #8 in de IMDb top 250. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het oorlogsdrama met een iets lagere 8,6 (Stem zelf!). Er is geen recensie op FilmTotaal.nl geschreven.
Een reactie van FT bezoeker RyanD: Deze film is een episch meesterwerk. Het plot rondom de Holocaust is ronduit schokkend. De acteurs spelen angstig realistisch vooral Ralph Fiennes is een waarlijke sadist. Ook Liam Neeson levert als de charismatische Olav Schindler een topprestatie. De film speelt zich voornamelijk in zwart/wit af maar dat deert het kijken niet. Het geeft juist dat extra grauwe oubollige sfeertje aan de film, dat nodig is en past bij de tragiek van het verhaal...
Het productiebudget van Schindler's List bedroeg circa $22 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende Steven Spielbergs vijftiende bioscoopfilm circa $4,6 miljoen en eindigde op een redelijke $96,1 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een prima $321,3 miljoen. De bioscoopopbrengst in Nederland kwam tot zo'n $8,8 miljoen.

BLU-RAY
We bekijken de dubbel disc Blu-Ray + Dvd uitgave van Schindler's List. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een digibook case met daaromheen een kartonnen hoesje met de Nederlandse / Franse beschrijving. Ook is er een begeleidend (Engelstalig) boekje van 16 pagina's met een blik achter de schermen van Spielbergs meesterwerk. De vormgeving van de cover van deze Blu-Ray uitgave is een donkerdere versie van de herkanbare filmposter. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 2 (Dvd): Voices from the List | USC Shoah Foundation Story met Steven Spielberg
Deze Blu-Ray uitgave van Schindler's List bevat een zo'n anderhalf uur aan extra's, die helaas niet in High Definition zijn uitgevoerd. De extra's staan dan ook op de Dvd. Voor diegenen die al de eerdere Dvd versie in huis heeft, zal de extra's waarschijnlijk herkennen. Het zijn namelijk precies dezelfde. De docu "Voices From the List" wordt het verhaal van Schindler verteld door Joden die door Schindler zijn gered. De kortere docu "USC Shoah Foundation Story" gaat over de oprichting van de stichting USC Shoah Foundation, het Instituut voor Visuele Geschiedenis en Opvoeding.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Voor deze uitgave werden de originele 35mm filmnegatieven gerestaureerd, onder toeziend oog van Spielberg zelf. De zwart-wit beelden pakken in High Definition uiteraard prachtig uit. Het Oscarwinnende werk van Janusz Kaminski krijgt via deze uitgave nogmaals de volledige aandacht. Zowel de scherpte als het zwartniveau zijn prima in orde. Ook de 5.1 DTS-HD track doet het goed en het is genieten met de voortreffelijke filmmuziek van vijfvoudig Oscarwinnaar John Williams.

CONCLUSIE
Schindler's List was de zoveelste klassieker van regisseur Spielberg, die voor de oorlogsfilm zijn eerste Oscar kreeg voor Beste Regie. Dat de film ondertussen alweer 20 jaar oud is, verraadt de High Definition alles behalve. Mogelijk valt alleen op de de voortreffelijke hoofdrolspelers Liam Neeson en Ben Kingsley wat jaartjes ouder zijn. Van Spielberg verscheen onlangs nog de historische film Lincoln en hij werkt nu aan de sci-fi film Robopocalypse.
Deze Blu-Ray uitgave van Schindler's List is vooral een must have vanwege de voortreffelijke beeldkwaliteit. Er is geen moeite gestoken in nieuwe extra's, zoals een uitgebreide "making of", die eigenlijk wel op zijn plaats zou zijn.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 2 disc Blu-Ray + Dvd uitgave van Schindler's List zijn er een 2 disc Blu-Ray + Dvd Limited Edition en een 1 disc Dvd uitgaves verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de distributeur Universal Pictures voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.