Blu-Ray Review: The Master

Paul Thomas Anderson weet wederom flink te overtuigen, en krijgt dit keer hulp van een voortreffelijke Joaquin Phoenix.

Regie: Paul Thomas Anderson | Cast: Joaquin Phoenix (Freddie Quell), Philip Seymour Hoffman (Lancaster Dodd), Amy Adams (Peggy Dodd), e.a. | Speelduur: 137 minuten | Jaar: 2012 | Bioscooprelease: 24 januari 2013 | Retail release: 4 juni 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: Engels, Frans 5.1 DTS-HD | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Distributeur: A-Film | EAN: 8716777944141 | FilmTotaal Recensie

Na een "pause" van vijf jaar verscheen afgelopen januari (in de States al in september 2012) eindelijk het toch wat geplaagde project The Master. Regisseur Paul Thomas Anderson, die met het geprezen There Will Be Blood (2007) voor het laatst iets van zich liet zien, verzamelde met Joaquin Phoenix, Philip Seymour Hoffman en Amy Adams een ijzersterke cast om zich heen en het zag ernaar uit dat hij wederom een enorme indruk ging achterlaten. Ondanks dat het door de critici overwegend goed werd ontvangen, werden de hoge verwachtingen niet helemaal waar gemaakt. In een redelijke anonimiteit ging de film aan het grote publiek voorbij en in het Award seizoen won het vooral de onbekendere filmprijzen. Bij bijvoorbeeld de Oscars, Golden Globes en BAFTA werd het gemeden. Alleen de drie voortreffelijke hoofdrolspelers konden rekenen op - niet verzilverde - nominaties. Ondanks deze toch iets magere gegevens heeft The Master ontzettend veel te bieden en zal de liefhebber van goed acteerwerk en een diepgaand verhaal zeker genieten. Voor diegenen zond A-Film de Blu-Ray uitgave het retailkanaal in.

SYNOPSIS
In The Master komt - vlak na de Tweede Wereldoorlog - de getraumatiseerde marinier Freddie Quell terug in de Verenigde Staten en vindt het moeilijk een stabiel bestaan te leiden. Als hij de charismatische sekteleider Lancaster Dodd ontmoet ontstaat er een speciale band tussen hen.

TRAILER
Bekijk hieronder de Nederlands ondertitelde trailer van The Master:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes is The Master behoorlijk "fresh" met 86%. De IMDb noteert een magerdere 7,2 bij ruim 48 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het drama met een 6,9 (Stem zelf!). FT recensent Fabian Melchers gaf de volle sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT bezoeker Tk1989: ... Het acteerwerk is top. Phoenix speelt de sterren van de hemel, maar ook Hoffman imponeert. Het einde is er een om de kijker dagenlang te laten puzzelen, ook al hangt dat erg af van hoe je de film beleeft. Mijn zus zegt zich "twee uur stierlijk te hebben verveeld" dus die zal daar geen last van hebben. Ik blijf nog wel even malen over de achtergrond en het punt van de film. Toch wel fijn dat eens niet alles wordt voorgekouwd. Pareltje!
Het productiebudget van The Master bedroeg circa $32 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende Paul Thomas Andersons zesde bioscoopfilm circa $4,4 miljoen en eindigde op magere $16,4 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een niet veel betere $28,3 miljoen. De bioscoopopbrengst in Nederland kwam tot een half miljoen dollar.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van The Master. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase. De fraaie vormgeving van de cover van deze Blu-Ray uitgave is gebaseerd op een van de vele opvallende filmposters. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Back Beyond | Let There Be Light | Unguided Message | Trailer
Deze Blu-Ray uitgave van The Master bevat bijna anderhalf uur aan extra's. De meeste tijd wordt ingenomen door de docu 'Let There Be Light', die niet alleen uit 1946 stamt maar ook nog eens bijna een uur duurt. De echte liefhebber van de hoofdfilm zal zich hier waarschijnlijk wel aan willen wagen, maar het is eerlijk gezegd een beetje teveel van het goede. Regisseur Anderson heeft deze docu overigens zelf ter research gebruikt. Veel interessanter voor de gemiddelde kijker van extra's is 'Back Beyond'. Dit is een reeks verwijderde scenes op een zeer creatieve wijze en geheel in stijl van de hoofdfilm aan elkaar zijn gezet. Ook zijn er een aantal beelden / foto's te zien van achter de schermen. Helaas zijn de extra's niet ondertiteld.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Zowel de beeld- als geluidskwaliteit zijn behoorlijk overtuigend. De kleuren, scherpte en donkere scenes pakken allen goed uit via de HD schijf van A-Film. De begeleidende filmmuziek past heerlijk bij de sfeer van de film en er is ook genoeg ruimte voor omgevingsgeluiden die gepast via de verschillende surround spreakers worden ingezet. Prima schijf.

CONCLUSIE
De voortreffelijke rol van Philip Seymour Hoffman sluit prima aan op de onvergetelijke rol van Joaquin Phoenix, waardoor The Master een genot is om naar te kijken. Dat het geen "nieuwe" There Will Be Blood is geworden, is in dit geval duidelijk een keuze van smaak aangezien er gemakkelijk beweerd kan worden dat Paul Thomas Anderson weer een klassieker heeft afgeleverd. In 2014 moet zijn volgende film Inherent Vice verschijnen.
Deze Blu-Ray van The Master is een prima uitgave voor de liefhebber. Naast een redelijke beeld- en geluidskwaliteit levert A-Film ook een aantal extra's mee, zeker de reeks samengevoegde deleted scenes in de creatieve "clip" 'Back Beyond'. Helaas zijn de extra's niet ondertiteld.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 1 disc Blu-Ray uitgave van The Master is er een 1 disc Dvd uitgave verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de distributeur A-Film voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.