Blu-Ray Review: Borgman vs. Wolf

De compleet verschillende Nederlandse toppers die zich succesvol onderscheiden van de Nederlandse blockbusters.

Regie: Alex van Warmerdam | Cast: Jan Bijvoet (Camiel Borgman), Hadewych Minis (Marina), Jeroen Perceval (Richard), Alex van Warmerdam (Ludwig), Tom Dewispelaere (Pascal), e.a. | Speelduur: 112 minuten | Bioscooprelease: 29 augustus 2013 | FilmTotaal recensie:BorgmanRegie: Jim Taihuttu | Cast: Marwan Kenzari (Majid), Chemseddine Amar (Adil), Nasrdin Dchar (Hamza), Raymond Thiry (Ben), Cahit Ölmez (Hakan), Bo Maerten (Tessa), e.a. | Speelduur: 121 minuten | Bioscooprelease: 19 september 2013 | FilmTotaal recensie:Wolf
Borgman Wolf

De Nederlandse films Borgman en Wolf waren vorig jaar de grote winnaars tijdens de uitreiking van de Gouden Kalveren. Waar de thriller van Alex van Warmerdam er vandoor ging met de beeldjes voor Beste Film, Beste Scenario en Beste Actrice (Hadewych Minis) wist Jim Taihuttu met Wolf beslag te leggen op de awards voor Beste Regie, Beste Acteur (Marwan Kenzari) en Beste Production Design. De bekroonde films konden logischerwijs niet opboksen tegen de bezoekersaantallen van grote Nederlandse blockbusters als Verliefd op Ibiza en Mannenharten. Het bij het publiek wat wisselend ontvangen Borgman kwam met dik 100.000 bezoekers nog het verst. Dit had de film hoogstwaarschijnlijk mede te danken aan de nominatie voor de Gouden Palm en de inzending voor de Academy Awards 2014. Voor het misdaaddrama Wolf was bij voorbaat al zo'n beetje duidelijk dat deze niet het grote publiek zou gaan trekken, aangezien het enerzijds een zwart-wit film is en anderzijds ook een beperkte release kreeg. Desondanks leverde Rabat-regisseur Taihuttu wederom een bewijs af dat hij een mooie toekomst voor zich heeft. Van Warmerdam liet door de jaren heen al vaker zien dat hij zijn vak begrijpt. Beide stevige toppers van eigen bodem verschenen afgelopen maand op Blu-Ray.

In Borgman staat het leven van Camiel Borgman (Jan Bijvoet) centraal. Hij komt als een buitenstaander aan in de omheinde lanen van een villawijk. Zijn komst daar is het begin van een reeks verontrustende gebeurtenissen rond de zorgvuldig opgetrokken façade van een arrogant, welgesteld echtpaar, hun drie kinderen en het kindermeisje.

In Wolf is Majid een getalenteerde kickbokser, die woont in een grijze, anonieme suburb. Als zijn vechtlust hem steeds meer beruchtheid geeft binnen en buiten de ring, gaan de werelden van kickboksen en de georganiseerde misdaad steeds meer op elkaar lijken. Majid begint langzaam zicht te verliezen op wat hij nu eigenlijk wil.

Op Rotten Tomatoes is Borgman "Fresh" met 67% bij negen recensies. De IMDb noteert een vergelijkbare 7,1 bij bijna twee duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de thriller met een lagere 6,4 (Stem zelf). FT recensent Arjan Welles gaf vier sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT bezoeker Johnwayne: Borgman is een film die stemt tot nadenken over wat men gezien heeft. Op zich is dat prima, maar helaas zijn er teveel vragen die geen antwoord krijgen en daardoor blijft de film te wazig. Misschien dat iemand anders dit als grote kunst ziet maar ik kon er uiteindelijk te weinig mee...
Het productiebudget van Borgman is onbekend. De film trok uiteindelijk meer dan 100.000 bezoekers.
Op Rotten Tomatoes heeft Wolf (nog) geen percentage. De IMDb noteert een prima 7,5 bij ruim 800 stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het stevige misdaaddrama met een mooie 8,0 (Stem zelf). FT recensent Arjan Welles gaf 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie op FilmTotaal.nl.
Een reactie van FT bezoeker RyanC: ...De zwart/wit broadcast past perfect bij de thematiek van de film. Het maakt Wolf unieker dan veel andere Nederlandse producties. Wolf is een film die het waard is om gezien te worden door zowel Nederlander als medelander....
Het productiebudget van Wolf is onbekend en het bezoekersaantal is onbekend, maar meer dan Borgman zijn dit er zeker niet geweest.
Waardering & Box OfficeWaardering & Box Office

Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: 13 januari 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35: 1) | Geluid: Nederlands 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Engels, Frans | Extra's: Verwijderde scenes | Op
de set van Borgman | EAN: 5414939625510 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Cineart

Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: 21 januari 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35: 1) | Geluid: Nederlands 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Engels, Frans | Extra's: Making of Wolf | Drie videoclips: Mooie Val, Stuntman en Onbegrepen | Patta x Wolf teaser | Wolf: Een week met Appa & Sjaak | Teaser | Trailer | EAN: 2750020678700 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd, 3 disc special edition Dvd | Met dank aan: Just Bridge Entertainment
Blu-Ray: Borgman Blu-Ray: Wolf

We bekijken de single disc Blu-Ray uitgaven van Borgman en Wolf. Beide Nederlandse films zitten verpakt in standaard Blu-Ray keepcases. De uitgave van Wolf heeft echter ook een vergelijkbare en nette sleeve meegekregen. Beide films hebben voor de cover van de hoes gebruik gemaakt van eerdere filmposters. Beide schijven laten een prima beeldkwaliteit zien voor uitgaven van Nederlandse films. Uiteraard trekt de zwart-wit uitvoering van Wolf de aandacht. Ondanks dat er gekozen is voor een laag grain blijft de schepte redelijk netjes. Helaas lijkt het beeld zo nu een dan te trillen/flikkeren en dit is natuurlijk minder prettig. Het beeld van Borgman doet het beter en is prima scherp en heeft mooie kleuren. Beide films laten wat surround effects horen, al zijn dit uiteraard niet de films waarbij die direct noodzakelijke worden geacht. Al met al zijn het op dit punt redelijke schijven.

Extra's Borgman
Voor wat betreft de extra's van Borgman zijn we snel klaar. Voor een film waarbij je misschien wat meer uitleg zou verwachten, zijn de extra's summier. De deleted scenes laten helaas weinig verklarends zien en de korte docu 'Op de set van Borgman' laat wat leuke details zien, zoals de bouw van de villa en interviews met Van Warmerdam, maar is wel erg kort en geeft verder weinig prijs.

Extra's Wolf
De schijf van Wolf laat juist wel prima extra's zien, al vraagt de film er dan weer wat minder om. Naast drie videoclips en twee trailers zijn er twee zeer aardige docu's te bekijken, die allebei bijna een half uur duren. De 'Making of Wolf' is een meer dan redelijk overzicht van de totstandkoming van de film, ook in zwart-wit. Er wordt gekeken naar de training van Marwan Kenzari, er zijn snelle beelden tijdens de opnames en er zijn leuke toelichtingen van cast & crew over de post-productie maar ook de keuzes bij bepaalde scenes. Prima! Ook aardig is de reeds online te verkrijgen docu 'Wolf: Een week met Appa & Sjaak' over de rappers die de soundtrack maakten voor de film. Misschien net wat te lang. Het clipje 'Patta x Wolf' is helaas wat commercieel en past er eigenlijk niet zo tussen, maar oké: kleren maken de man!

CONCLUSIE
Zowel Borgman als Wolf zijn films die niet voor iedereen zijn weggelegd. Het zijn compleet verschillende films, maar bij beide titels kan je zien dat ze met liefde zijn gemaakt en daarmee onderscheiden ze zich overduidelijk van de Nederlandse kaskrakers. Mocht je ze nog niet hebben gezien, dan wordt het zeker even tijd dat je je laat verrassen door deze Nederlandse prijswinnaars. Zeker Jim Taihuttu's Wolf.
De Blu-Ray uitgaven van de films zijn prima. Het beeld van de schijven is overwegend goed en er zijn ook extra's meegeleverd. Vooral de schijf van Wolf stelt niet teleur met een meer dan redelijke 'Making Of'.

De poll is geëindigd, je kan niet meer stemmen.
survey software