Blu-Ray Review: Escape Plan

Gewoon genieten van Sylvester Stallone en Arnold Schwarzenegger, de enige echte actiehelden.

Regie: Mikael Håfström | Cast: Sylvester Stallone (Breslin), Arnold Schwarzenegger (Rottmayer), Jim Caviezel (Hobbes), Vinnie Jones (Drake), Vincent D'Onofrio (Lester Clark), Amy Ryan (Abigail), 50 Cent (Hush) , e.a. | Speelduur: 116 minuten | Bioscooprelease: 17 oktober 2013 | FilmTotaal recensie: Escape Plan

Sylvester Stallone en vooral Arnold Schwarzenegger werken al een paar jaar aan hun comeback op het witte doek. Stallone wist zichzelf, en met hem ook Schwarzenegger en nog wat (oude) actiehelden, flink in de kijker te spelen met The Expendables (2010), die hij zelf regisseerde. In de jaren daarvoor was het erg mager wat de "Italian Stallion" liet zien. Dit gold in mindere mate voor Schwarzenegger. Hij was namelijk bijna tien jaar actief als gouverneur van de staat Californië en nam daarom geen films op. In de jaren voor zijn "afscheidsfilm" Terminator 3: Rise of the Machines (2003) was het overigens al wel zeuren met "Austrian Oak", aangezien de opbrengsten van zijn films aanzienlijk daalden. Ondanks dat de meest recente films van Stallone - zoals Bullet in the Head (2013) - en Schwarzenegger - zoals The Last Stand (2013) - niet bepaald goed scoorden, bleek de samenwerking in de gevangenisfilm Escape Plan, onder leiding van Mikael Håfström (The Rite, 2011), een redelijk goede te zijn. Met een budget van zo'n $50 miljoen werd er namelijk zo'n $140 miljoen opgehaald aan de wereldwijde bioscoopkassa's en de heren op leeftijd deden wat we van ze konden verwachten: knokken, het geven van de nodige onliners en - uiteraard - mensen om zeep helpen. Eerder deze maand verscheen Escape Plan met een redelijke Blu-Ray in het schap.

In Escape Plan is Ray Breslin (Stallone) een wereldwijde autoriteit op het gebied van gevangenisbeveiliging. Op een dag wordt hij ontvoerd en opgesloten in een zwaar bewaakte gevangenis die hij zelf heeft ontworpen. Hij moet al zijn kennis gebruiken om te kunnen ontsnappen.

Waardering & Box Office
Op Rotten Tomatoes is Escape Plan redelijk "Rotten" met 49%. De IMDb noteert een betere 6,9 bij ruim 60 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de "ouderwetse" actiefilm met een iets hogere 7,1 (Stem zelf). FT-recensent Bart Snoek gaf drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT-bezoeker Scheperr: ...Persoonlijk ben ik toch echt gecharmeerd van de rol van Schwarzenegger. Hij vertoont acteertalenten en laat zien dat hij kan praten tijdens een film. Stallone daarentegen vertoont dat hij nog steeds summier kan mompelen tijdens een film. Al met al is dit een prima film die de moeite waard is om te kijken. Het verhaal is luchtig en leuk, je hoeft geen raketgeleerde te zijn om deze te volgen...
Het productiebudget van Escape Plan bedroeg zo'n $50 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende een wat magere $9,9 miljoen en eindigde op een veel te magere $25,1 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een veel betere $135,4 miljoen, wat aantoont dat de actiehelden van weleer nog steeds een grote naam hebben buiten de States. De opbrengst in de Nederland kwam tot een nette $1,8 miljoen.

Blu-Ray Escape Plan | Aantal Discs 1 x Blu-Ray, 1 x Dvd | Retail release: 4 februari 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40: 1) | Geluid: Engels 5.1 DTS-HD | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Clash of the titans | Deleted Scenes | Executing the plan | Maximum security: The real life tomb | EAN: 8715664109557 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Dutch FilmWorks

De dubbel disc Blu-Ray+Dvd uitgave van Escape Plan wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase met daaromheen een vergelijkbare sleeve. De vormgeving van de cover komt grotendeels overeen met een van de latere filmposters, alleen dan met een andere tageline: 'No One Breaks Out Alone'. Het beeld van deze High Definition uitgave doet redelijk netjes aan, aangezien er een nette scherpte aanwezig is. Helaas is het jammer om (weer) te constateren dat de donkere beelden toch wat mager overkomen. Dit moet beter kunnen, al zal de gemiddelde kijker dit niet eens zo snel opvallen. De DTS-HD track doet het wel goed, met genoeg surround effects in de actiescènes en prima te volgen dialoog... Op dat gemompel van Stallone na dan.

Extra's
Dutch FilmWorks heeft een dik uur aan extra's toegevoegd. Naast wat magere verwijderde scenes, die dit keer overgeslagen kunnen worden, zijn er drie redelijke featurettes te zien van alle drie rond de twintig minuten. Clash of the titans en Maximum security: The real life tomb zijn het meest boeiend om te kijken. In de eerste zien je hoe de twee hoofdrolspelers met elkaar samenwerken. Inhoudelijk is er niet heel veel te melden, maar mocht je een liefhebber zijn van de spierbundels: kijken! Maximum security zoomt in op de gevangenis en de beveiligingsnufjes. Er wordt een vergelijking gemaakt met de echte wereld. Het is zelfs licht educatief te noemen... Niet veel, maar wel prima extra's die aansluiten op de hoofdfilm.

Conclusie: gewoon even kijken als je ooit iets had met de actiehelden!
25 jaar geleden was het nog ondenkbaar dat actie-concurrenten Stallone en Schwarzenegger samen in een film zouden opduiken. Het is te vergelijken met de situatie tussen Al Pacino en Robert de Niro. Escape Plan lijkt overigens ook het maximale wat er in zou kunnen zitten. Het is ook gewoon een lekker wegkijk-actiefilmpje geworden, zoals dat hoor bij films van Stallone en Schwarzenegger. Binnenkort zien we ze weer samen in The Expendables 3 (14 augustus) en vooral Schwarzenegger heeft een enorme waslijst aan nieuwe projecten staan, waaronder sequels op zijn eigen toppers.
De Blu-Ray uitgave van Escape Plan is een gemiddelde uitgave met een twee vermakelijke extra's en een redelijke beeld. Jammer dat de donkere scenes te donker zijn om de details goed zichtbaar te houden.

De poll is geëindigd, je kan niet meer stemmen.
free polls