Blu-Ray Review: The Mortal Instruments: City of Bones

Wederom een 'Twilight'-wannabe die het niet waar kan maken.

Regie: Harald Zwart | Cast: Lily Collins (Clary Fray), Jamie Campbell-Bower (Jace Wayland), Robert Sheehan (Simon), Lena Headey (Jocelyn Fray), Jared Harris (Hodge Starkweather), Jonathan Rhys-Meyers (Valentine Morgenstern), Jemima West (Isabelle), Kevin Zegers (Alec) e.a. | Speelduur: 130 minuten | Bioscooprelease: 22 augustus 2013 | FilmTotaal recensie: The Mortal Instruments: City of Bones

Sinds het doorslaande succes van de Twilight-reeks en de latere The Hunger Games-films lijkt elke filmstudio op zoek naar een eigen saga in het fantasierijke tienergenre. Samen met titels als Beastly (2011), I Am Number Four (2011), Beautiful Creatures (2013), The Host (2013), het recente Vampire Diaries (2014) en het aanstaande Divergent (2014) is de verleden jaar verschenen sci-fi fantasyfilm The Mortal Instruments: City of Bones een zoveelste bewijs dat tienerboek-verfilmingen enorm hot zijn in Hollywood. Met regisseur Harald Zwart, bekend van de kaskraker The Karate Kid (2010), aan het roer en Lily Collins (Mirror Mirror, 2012) in een van de voornaamste hoofdrollen leek het even dat City of Bones een succes kon gaan worden. Het ontvangst was uiteindelijk uiterst mager.

Het publiek was iets enthousiaster dan de meeste critici, maar de eerste Mortal Instruments-film kon niet overtuigen aan de wereldwijde box office. Met een matige $90 miljoen bij een productiebudget van $60 miljoen kreeg het slechts beperkt een voet tussen de deur. Toch kondigde Constantin Films het vervolg The Mortal Instruments: City of Ashes aan. Entertainment One bracht onlangs City of Bones uit op een prachtig ogende Blu-Ray uitgave, met de nodige extra's.

The Mortal Instruments: City of Bones
Het schijnbaar normale tienermeisje Clary Fray (Collins) blijkt af te stammen van de Schaduwjagers. Dit zijn jonge krijgers, die afstammen van engelen. Zij vechten een eeuwigdurende strijd tegen demonen om de Aarde te beschermen. Als haar moeder plotseling verdwijnt, moet Clary zich bij een groep van die Schaduwjagers voegen en reizen naar een gevaarlijk alternatief New York, dat Downworld heet. Daar wonen demonen, krijgsheren, vampiers, weerwolven en andere dodelijke wezens.

Waardering
Op Rotten Tomatoes is The Mortal Instruments: City of Bones behoorlijk "Rotten" met 12%. De IMDb noteert een betere 6,0 bij ruim 59 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen sci-fi fantasyfilm met een zeer matige 5,5 (Stem zelf). FT-recensent Jelle Fastenau gaf twee sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT-bezoeker UnknowB: ...Het was leuk om evenveel te weten als het hoofdpersonage,namelijk niks, en te worden meegetrokken in de wereld van de ShadowJagers en nog andere mythische wezens. Je leert personages kennen,waarvan je de één wat leuker vind dan de ander...

Box Office resultaten
Het productiebudget van The Mortal Instruments: City of Bones bedroeg zo'n $60 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het zo'n $9,3 miljoen en eindigde op een matige $31,2 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een redelijke, maar nog steeds te magere $90,6 miljoen. De opbrengst in de Nederland bleef steken op negen ton in dollars.

Blu-Ray The Mortal Instruments: City of Bones | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: 19 februari 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid: Engels, Frans 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels | Extra's: Deleted Scenes | "Almost Is Never Enough" | Character Lineage | Bringing Them To Life | Descendents of the Cup | Into the Shadows: from book to screen | Deadley Attraction | Entering The Shadow World | Mortal Memories: Exclusive Cast Roundtable | All Access with Cassandra Clare | EAN: 8713045237745 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Entertainment One

De single disc Blu-Ray uitgave van The Mortal Instruments: City of Bones wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase met daaromheen een zeer glimmende en fraaie sleeve. De vormgeving van de cover heeft het meeste weg van de Britse quad-poster filmposters. De HD-beeldkwaliteit doet redelijk aan, al is het iets te flets en vallen de details te veel weg in de donkere scenes. Ook ligt er een lichte laag grain over de film. Ondanks dat dit niet zo storend is, lijkt het niet bij de film te horen. Met prima surround geluid doet het geluid zeker zijn best

Welke extra's biedt de schijf?
Entertainment One heeft een mooie reeks extra's toegevoegd. De langste toevoeging is 'Mortal Memories: Exclusive Cast Roundtable', waarin de voornaamste cast - met Lily Collins - bijna een half uur spreekt over de film. Ook zijn er een vijftal kortere featurettes te bekijken, waarin wordt ingezoomd op het verhaal, het bronmateriaal, de belangrijkste hoofdrolspelers, de stunts en visual effects.

In de aardige interactieve extra 'Character Lineage' wordt een uitleg van de verschillende personages gegeven, onderverdeeld in de verschillende groeperingen en afkomst. De zes verwijderde scènes zijn wat minder. De fan stemt af op de videoclip "Almost is Never Enough" van Ariana Grande en Nathan Skyes. eOne levert wederom en helaas geen Nederlandse ondertiteling mee bij de extra's.
_____________________________________________________________________________________

Conclusie: Duidelijk geen hoogvlieger en het einde van het genre is nog niet in zicht.
De hoop is dat de makers van de opvolger The Mortal Instruments: City of Ashes het niveau omhoog weten te krikken. Het zou mooi zijn als ze daarbij meer een voorbeeld nemen aan het minder zoete The Hunger Games en het kleffere voorbeeld Twilight laten voor wat het is. Anderzijds ligt het mogelijk ook aan de cast. In City of Bones is deze namelijk van een redelijk mager niveau. De reeds aangetrokken Sigourney Weaver zou hier eventueel iets in kunnen betekenen. Het lijkt erop dat we het vervolg ergens in 2015 kunnen verwelkomen.

Dit jaar verschijnen nog de tienerboeken-films Divergent en The Hunger Games: Mockingjay - Part 1, die beide uit de stal komen van het filmhuis Lionsgate. Hieronder de trailer van Divergent, waarvan de vervolgen al gepland staan voor 2015 en 2016:

Deze Blu-Ray uitgave van The Mortal Instruments: City of Bones wordt bijzonder netjes afgeleverd door Entertainment One. De hoes is voor de fans sowieso erg fraai en de reeks extra's (niet ondertiteld) zullen waarschijnlijk ook goed worden ontvangen door deze groep. Het beeld laat een redelijke indruk achter, al laat het wel wat (onnodige?) steken vallen, met name tijdens de donkere scènes.