Blu-Ray Review: Last Vegas

De geslaagde "Hangover" van oudjes Robert de Niro, Michael Douglas, Morgan Freeman en Kevin Kline.

Regie: Jon Turteltaub | Cast: Robert de Niro (Paddy), Michael Douglas (Billy), Morgan Freeman (Archie), Kevin Kline (Sam), Mary Steenburgen (Diana), e.a. | Speelduur: 105 minuten | Bioscooprelease: 19 december 2013 | FilmTotaal recensie: Last Vegas

Afgelopen jaren wist Todd Phillips' The Hangover-trilogie de bioscoopzalen goed te vullen. Het wachten was op de vaak mindere meelifters. In 2012 verschenen Al Pacino, Christopher Walken en Alan Arkin al in het geflopte Stand Up Guys en afgelopen jaar waren het de eveneens grote namen en oldtimers Robert de Niro, Michael Douglas, Morgan Freeman en Kevin Kline die in Last Vegas de bloemetjes buiten mochten zetten. Met regisseur Jon Turteltaub (Cool Runnings, National Treasure) aan het roer wist de - niet R-rated - komedie wel de nodige indruk te maken.

Last Vegas werd door de critici matigjes ontvangen. De wereldwijde box office score met $134,4 miljoen bewees echter dat het publiek zich prima kon vermaken met de feestende oudjes. Net als in The Hangover zijn drank en vrouwen belangrijke ingrediënten. Dit keer krijgen we alles ook uitgebreid te zien. Entertainment One bracht de bejaarden-komedie onlangs uit op een nette Blu-Ray.

Synopsis

De zestigers Billy, Paddy, Archie en Sam zijn al jaren beste vrienden. Ze willen nog één keer de bloemetjes buiten zetten wanneer de laatste vrijgezel van het viertal besluit om toch te gaan trouwen. Het schijnt dat Las Vegas dé plek is voor het ideale vrijgezellenfeestje, de vraag is echter of de mannen op leeftijd de stad wel bij kunnen benen. Ze ontdekken er hoe mooi het is om weer van het leven te genieten en dat trouwe vriendschap altijd blijft bestaan.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Last Vegas net aan "Rotten" met 47%. De IMDb noteert een veel betere 6,7 bij ruim 55 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de komedie met een vergelijkbare 6,5 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles gaf drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

Vond de film erg leuk, aanradertje. - PRIME

Box Office

Het productiebudget van Last Vegas bedroeg zo'n $28 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een nette $16,3 miljoen en eindigde op een prima $63,9 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een sterke $134,4 miljoen. De opbrengst in de Nederland bleef steken op een knappe $2,5 miljoen.

Blu-Ray: Last Vegas | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid: Engels, 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Four legends | It's going to be legendary | Shooting in Sin City | Supporting ensemble | The flatbush four | The redfoo party | EAN: 8713045240745 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Entertainment One

De Blu-Ray uitgave van Last Vegas wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase, met daarin uiteraard de Blu-Ray schijf. Opvallend is dat de hoes oranje van kleur is en hiermee prima aansluit op de fleurige vormgeving, die overeenkomt met één van de vele filmposters.

Beeld & geluid

Entertainment One lijkt te hebben geïnvesteerd in een betere transfer. Deze schijf laat een mooi kleurrijk beeld zien met fraaie scherpte, vooral in de close-ups. Ook de DTS-HD 5.1 track doet het netjes, al is Last Vegas niet een film die zich onderscheidt met opvallende surround effects. Prima in orde dus.

Extra's

Er zijn redelijk wat extra's op de schijf geplaatst door Entertainment One. Heel veel tijd nemen de zes toevoegingen niet in beslag, aangezien ze gezamenlijk slechts een klein kwartier duren. De extra's zoomen vooral in op de vier bekende hoofdrolspelers en toont veel interviews en beelden uit de hoofdfilm. Alleen in 'Supporting Ensemble' wordt er gekeken naar de acteurs in bijrollen. Opvallend genoeg zijn de extra's ondertiteld, chapeau eOne!

Conclusie: een heerlijk tussendoortje op een zeer nette Blu-Ray uitgave.

Met vermakelijke rollen van de vier 'gouwe ouwe' hoofdrolspelers, die hun niveau niet altijd meer weten te bereiken, is Last Vegas toch best geslaagd. Het pakt ook duidelijk beter uit dan Stand Up Guys, die in 2012 ook trachtte een soort van The Hangover op leeftijd te zijn. Regisseur Turteltaub liet weten dat hij graag een vergelijkbare film maakt met acteurs Tom Hanks en Will Smith. Of dit ooit gaat gebeuren, valt te betwijfelen.

Deze Blu-Ray van Last Vegas is erg netjes. Het beeld en geluid doen het super en ondanks dat de speelduur beperkt is, zijn de extra's leuk om even aan te zetten. De acteurs hebben duidelijk met veel plezier aan de komedie gewerkt. Ook erg aardig is dat de extra's zijn ondertiteld, iets wat distributeur eOne nog wel eens achterwegen laat. Hieronder een uitgebreide clip: