Blu-Ray Review: Inside Llewyn Davis

Ethan & Joel Coen nieuwste is wederom van een hoog niveau, maar duidelijk minder mainstream dan voorganger True Grit.

Regie: Ethan & Joel Coen | Cast: Oscar Isaac (Llewyn Davis), Carey Mulligan (Jean), Justin Timberlake (Jim), John Goodman (Roland Turner), e.a. | Speelduur: 105 minuten | Bioscooprelease: 5 december 2013 | FilmTotaal recensie: Inside Llewyn Davis

De keuzes van filmmakers Ethan & Joel Coen stroken allesbehalve met de voorkeur van het grote publiek. Met titels als No Country for Old Men (2007) en vooral de kaskraker True Grit (2010) wist het duo de bioscopen ruimschoots vol te krijgen, maar het verder voortreffelijke A Serious Man uit 2009 zal de nodige filmkijkers weinig zeggen. Afgelopen jaar kozen de Oscar-winnende gebroeders Coen wederom voor een afwijkend project door een film te maken over een Amerikaanse volkszanger. Het muzikale drama Inside Llewyn Davis wist - uiteraard - indruk te maken op de critici en de liefhebber, maar bij het grote publiek kwam de film maar mondjesmaat in beeld.

Met een budget van $11 miljoen en namen als Oscar Isaac, Carey Mulligan en John Goodman wist Inside Llewyn Davis pas na geruime tijd distributeurs te vinden. Geheel raar is dit niet, aangezien met zo'n $32,6 miljoen de score aan de wereldwijde box office erg matig was. Het won wel de Grand Prix tijdens het Cannes Film Festival, kreeg twee Oscar nominaties (Camerawerk, Geluid) en ontving nog tientallen andere filmprijzen en -nominaties. Voor de liefhebber ligt er sinds kort een nette Blu-Ray uitgave in het schap.

Synopsis

Inside Llewyn Davis speelt zich af in de folkscene van de New Yorkse hippiewijk Greenwich Village in de jaren zestig. Llewyn Davis is een ongelukkige singer-songwriter. De film volgt een week in het leven van Llewyn, waarbij hij een kans krijgt om zowel zijn acteer- als zijn gitaartalent te laten zien, in de hoop het te maken in de muziekwereld.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Inside Llewyn Davis enorm "Fresh" met 95%. De IMDb noteert een uitstekende 7,6 bij ruim 42 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het muzikale drama met een hogere 8,2 (Stem zelf). FT-recensent Kaj van Zoelen gaf vier sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

Een film hoeft niet altijd een directe verhaallijn te hebben om goed te zijn, maar soms ook gewoon interessante personages en een persoonlijke reis dat het hoofdpersonage of alle personages doorstaan. Deze film is hier een perfect voorbeeld van. De personages zijn, zoals we gewend zijn van de Coens, fantastisch... - Bilbo

Box Office

Het productiebudget van Inside Llewyn Davis bedroeg zo'n $11 miljoen. In het eerste beperkte landelijke weekend in de States verdiende het een matige $1,9 miljoen en eindigde op een flauwe $13,2 miljoen. Wereldwijd kwam de teller niet verder dan $32,6 miljoen. De opbrengst in de Nederland bleef steken op een op zich nog redelijke zes ton in miljoen.

Blu-Ray: Inside Llewyn Davis | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: april 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: Engels, Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Finding Llewyn Davis | Inside Greenwich Village | Inside the Design | Inside the Ensemble | T Bone & Oscar | The Auld Triangle | Trailer | EAN: 8716777944684 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: A-FIlm

De Blu-Ray van Inside Llewyn Davis wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase, met daarin ruimte voor twee Blu-Ray schijven en de Dvd. De vormgeving van de cover komt overeen met de degelijke vormgeving van de filmposter.

Beeld & geluid

De sfeer in een film wordt vaak ook bepaald door de kleurstelling. In Inside Llewyn Davis is dat - naast de voortreffelijke cast - ook het geval en in High Definition pakt dit redelijk uit. Soms lijkt het beeld namelijk helaas niet zo scherp als het zou kunnen zijn in HD en pakken de wat donkerdere scènes wat magerder uit. Fraaier in de DTS-HD 5.1 track die de vele muzikale hoogtepunten uitstekend ten gehore brengt.

Extra's

A-FIlm heeft een mooi aantal extra's op de schijf gezet, waarin wordt ingegaan op het hoofdpersonage, de wijk Greenwich Village, de cast en nog een aantal opmerkelijke elementen uit de film. Enigszins opvallend is dat een aantal van de documentaires op YouTube zijn terug te vinden.

Conclusie: Wederom om fraaie film van de Coens, op een prima schijf

Ondanks de wat afwijkende invalshoek kan je als liefhebber van filmmakers Ethan & Joel Coen voldoende herkenbaars verwachten. Met fraaie rollen en de nodige muziek kabbelt de zeer aardige film voorbij, al doet het hier en daar wel verlangen naar meer. Zeker omdat de heren niet lang geleden nog de voortreffelijke western True Grit afleverden, die voor tien Oscars werd genomineerd. Het volgende project van The Coens is nog niet helemaal duidelijk. Ze worden in verband gebracht met een muzikale komedie en een zouden ze werken aan een drama dat zich afspeelt in het oude Rome.

Deze Blu-Ray van Inside Llewyn Davis is een nette uitgave met een redelijk beeld en geluid en voor de fans zijn er zowaar een reeks aardige extra's aanwezig. Hieronder een clip waarin superster/acteur Justin Timberlake een andere kant van zijn muzikale talent laat horen.