Blu-Ray Review: Soof

Succesvolste Nederlandse film uit 2013 en wederom een dikke hit voor Antoinette Beumer.

Regie: Antoinette Beumer | Cast: Lies Visschedijk (Soof), Fedja van Huêt (Kasper), Dan Karaty (Jim), Anneke Blok (Hansje), Maryam Hassouni (Najat), Alex Klaasen (Harm Jan), George van Houts (Jan-Jaap) | Speelduur: 99 minuten | Bioscooprelease: 12 december 2013 | FilmTotaal recensie: Soof

In 2010 had regisseur Antoinette Beumer redelijke hits met de boekverfilming De Gelukkige Huisvrouw en de remake Loft. Na het wat minder presterende Jackie (2012) stortte Beumer en haar zus Marjolein zich op Sophie, kortweg Soof, een personage geïnspireerd door Sylvia Wittemans columns in de Volkskrant. Voor de titelrol werd Lies Visschedijk aangetrokken. Ze was tot op heden vooral bekend van haar (bij)rollen in Alles is liefde (2007) en de serie en film Gooische vrouwen. Andere rollen in Soof werden bekleed door Fedja van Huêt, Chantal Janzen en Dan 'So You Think You Can Dance' Karaty.

Voor Beumer betekende Soof de grootste hit tot op heden. Met een opbrengst van zo'n € 6,4 miljoen is het zelfs de succesvolste Nederlandse film uit 2013. Begin dit jaar werd dan ook het vervolg aangekondigd door Independent Films. Afgelopen maand verscheen het eerste deel op een nette Blu-Ray uitgave.

Synopsis

Soof - kort voor Sophie - nadert de 40 en heeft alles wat ze ooit wilde: drie leuke kinderen, een klein cateringbedrijfje, een lieve man Kasper en een heerlijk huis. Tot ze zich op een dag afvraagt: "is this all there is?" Het cateringbedrijfje wil niet echt van de grond komen, haar drie kinderen slokken al haar tijd op en ze kan niet echt rekenen op Kasper, die zijn tijd vooral in zijn eigen werk stopt. Als Soof tijdens een etentje choreograaf Jim tegen het goddelijke lijf loopt is er meteen een klik. Even iemand die haar ziet om wie ze is, zich niet meteen afvraagt wie de kinderen naar hockey brengt en die haar het gevoel geeft bijzonder te zijn. Als de relatie tussen Soof en Jim onbedoeld uit de hand dreigt te lopen en de verbouwing van Soofs tuinhuis tot professionele keuken zijn tol eist, dringt de vraag zich langzaam op of Kasper nog wel die woest-aantrekkelijke man is, waar Soof ooit voor viel. En hoe meer ze grip probeert te krijgen op haar leven, des te meer lijkt dit te ontsporen.

Waardering

De IMDb noteert een redelijke 6,7 bij zo'n 750 stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de Nederlandse romkom met een magere 5,7 (Stem zelf). FT-recensent Yara Plasman gaf vier sterren naar aanleiding van haar recensie.

Box Office

Het productiebudget van Soof is onbekend. In het eerste landelijke weekend in de Nederlandse bioscopen verdiende het een beperkte 370 duizend euro, maar wist vooral in de weken na de release goed te scoren. Uiteindelijk kwam het uit op een totaalopbrengst van zo'n € 6,4 miljoen bij zo'n 750 duizend bioscoopbezoeken.

Blu-Ray: Soof | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: april 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Nederlands, 5.1 DTS-HD | Ondertitels: geen | Extra's: Op de set met: Lies, Fedja en Dan | De muziek uit Soof | Videoclips | EAN: 4013549056625 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Splendid Film

De Blu-Ray van Soof wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase, met daarin uiteraard de Blu-Ray schijf. Om de keepcase zit een vergelijkbare sleeve. De vormgeving van de cover is zowat een kopie van de oorspronkelijke filmposter, geïnspireerd door het affiche van Oscarwinnaar American Beauty.

Beeld & geluid

Met prima kleuren en een haarscherp beeld valt er weinig te klagen over deze High Definition-uitgave van distributeur Splendid Film. De geluidstrack doet ook zijn best en komt zeker ten goede bij de vele muzikale ondersteuning. Al rust deze film veelal op dialoog.

Extra's

Aan deze Blu-Ray schijf zijn een aantal korte extra's toegevoegd. Als eerste kun je kijken naar setvideo's met de drie hoofdrolspelers Lies Visschedijk (Soof), Fedja van Huêt (Kasper) en Dan Karaty (Jim). Heel spannend is het niet, maar het komt wel minder fake over dan de gemiddelde 'achter de schermen'-featurette. Een tweede extra gaat over 'De muziek uit Soof', waarin met o.a. Karaty wordt gesproken over de dansscènes in de film en een blik wordt gegeven op de betrokkenheid van zanger Roel van Velzen. Ook zijn er twee themanummers te bekijken/beluisteren via de clips van 'The Blessed Days' van Van Velzen en 'De Weg Terug' van Marco Borsato.

Conclusie: Frisse Nederlandse romkom, op een prima Blu-Ray uitgave

Soof is een vermakelijke Nederlandse romkom, waarin niet direct alle geijkte gezichten voorbijkomen. Het succes van Antoinette Beumers kaskraker levert waarschijnlijk een Amerikaanse en Duitse remake op. Zelf gaat Beumer aan de slag met Soof 2, die eind 2015 moet verschijnen, en werkt ze samen met haar zussen scriptschrijver Marjolein Beumer en actrice Famke Janssen aan de thriller De Held.

De Blu-Ray van Soof is een nette uitgave. Er is een prima beeld en geluid en voor de fans staan er ook wat extra's op. Hieronder de leuke 'Telefoon op stil'-video, waar hopelijk weer wat bioscoopbezoekers mee zijn opgevoed: