Blu-Ray Review: All Is Lost

Sandra Bullock was eenzaam in de ruimte, Robert Redford was het op zee; en misschien wel even zo indrukwekkend.

Regie: J.C. Chandor | Cast: Robert Redford (onze man) | Speelduur: 106 minuten | Bioscooprelease: 16 januari 2014 | FilmTotaal recensie: All Is Lost

Afgelopen jaar had Sandra Bullock een behoorlijk eenzame, maar ook razend snelle reis door de ruimte in de kaskraker Gravity. Een andere Oscarwinnaar, Robert Redford, was in All Is Lost ook op zichzelf aangewezen, al veel langduriger en het goed ontvangen drama van regisseur J.C. Chandor (Margin Call, 2011) werd alles behalve een box office hit. Een ander groot verschil is dat All is Lost - op een paar zinnen na - geen dialoog bevat. De opnames vonden plaats in de studio waar ook Titanic (1997) werd opgenomen en het beleefde in mei 2013 zijn première op het Cannes Film Festival.

Redfords eenzame tocht in All Is Lost kreeg geen grote release. Met een productiebudget van toch nog $9,0 miljoen noteerde het wereldwijd niet meer dan ruim $10 miljoen. Tijdens de jaarlijkse prijzenfestivals kwam het tot enkele mooie nominaties en overwinningen. Zo won de filmmuziek van Alex Ebert een Golden Globe en werd de geluidsmontage genomineerd voor een Oscar. Onlangs verscheen de film met all-round Blu-Ray uitgave in het schap.

Synopsis

Een solozeiler probeert tijdens zijn tocht over de Indische Oceaan te overleven, nadat zijn jacht in botsing is geraakt met een drijvende container. De meedogenloze zon, een slinkende voorraad voedsel en rondzwemmende haaien zorgen ervoor dat de situatie steeds zorgwekkender wordt.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is All Is Lost heerlijk "Fresh" met 93%. De IMDb noteert een redelijke 6,9 bij ruim 32 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het drama met een veel lagere 5,9 (Stem zelf). FT-recensent Thierry Verhoeven gaf vier sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Tijdens deze film vraag je je [...] vaak af 'waarom doet hij dat' en 'wat doet hij nu weer' om daarna te zeggen ooooh! ...Ik vind het ook een goede film [...] omdat de film anders is dan andere films. Als iemand het een slechte film vind omdat Robert Redford niet dezelfde keuzes maakt als hij zou hebben gemaakt is dat jammer voor hem. - Longshot

Box Office

Het productiebudget van All Is Lost bedroeg zo'n $9 miljoen. De film draaide nooit landelijk in de States, maar via een beperkte release wist het alsnog $6,3 miljoen te verzamelen. Wereldwijd kwam de teller uit op een nog steeds te magere $10,6 miljoen. De opbrengst in Nederland is onbekend.

Blu-Ray: All Is Lost | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: mei 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: o.a. Nederlands, Duits, Engels, Frans | Extra's: All is Lost - The Story | The Actor - Robert Redford | The Filmmaker - J.C. Chandor | EAN: 5050582970050 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De Blu-Ray van All Is Lost wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase, met daarin uiteraard de Blu-Ray schijf. Voor de vormgeving van de cover is gebruikgemaakt van de redelijk nette filmposter.

Beeld & geluid

De prachtige beelden op het water en ook de vele close-ups van Redford zijn overwegend van een prima High Definition-kwaliteit. Het enige wat naar voren komt is dat de scène tijdens de storm wel erg matige CGI bevat. Dit had beter gekund, al ligt de nadruk bij het drama uiteraard niet op de visual effects. De DTS-HD track doet het prima en brengt - ondanks het weinige dialoog - een prima geluidsbeleving mee. Doordat je in het begin geneigd zal zijn het geluid harder te zetten, zorgt het er tijdens de stevigere scènes voor dat je gelijk rechtop in je stoel zit.

Extra's

Universal heeft drie korte en ondertitelde featurettes toegevoegd aan de schijf. Er wordt in enkele minuten stilgestaan bij het verhaal van de hoofdfilm, de enige hoofdrolspeler Robert Redford en regisseur J.C. Chandor. Allemaal erg kort en diepgaand is het allerminst. Het geeft wel enkele details prijs, mocht je er in geïnteresseerd zijn.

Conclusie: Redfords overwegend stille tocht moet je liggen al is het zeker het kijken waard; De Blu-Ray stemt zeker tevreden.

Een beperkt aantal personages geeft veelal een bepaalde sfeer mee aan een film en deze insteek vraagt het nodige van de acteerkwaliteiten. Het fraaie drama All Is Lost heeft ook zeker sfeer en Redford laat nogmaals zien wat acteren inhoudt. Dit type film moet je uiteraard wel liggen, aangezien de actie er niet vanaf spat. Onlangs was dat met Redford nog anders, aangezien hij verrassend genoeg opdook in de kaskraker Captain America: The Winter Soldier. Eind 2015 is de 77-jarige 'rot in het vak' te zien in A Walk in the Woods.

Deze Blu-Ray uitgave van All Is Lost is netjes, met prima beeld en geluid en enkele korte featurettes. Voor de fan had een iets langere making-of aardig geweest. Hieronder alvast één van de extra's, die ook online verscheen: