Blu-Ray Review: 'Need for Speed'

Een vrij reguliere uitgave, met prachtige extra's.

Regie: Scott Waugh | Cast: Aaron Paul (Tobey Marshall), Dominic Cooper (Dino Brewster), Imogen Poots (Julia Maddon), Kid Kudi (Benny), Rami Malek (Finn) | Speelduur: 132 minuten | Bioscooprelease: 13 maart 2014 | FilmTotaal recensie: 3 sterren)

Aangezien de Fast and Furious-franchise alweer toe is aan zijn zevende film, moeten gamemaker EA en filmstudio DreamWorks gedacht hebben dat een racefilm, gebaseerd op een populaire spellenreeks, wel de moeite waard zou zijn. De samenwerking tussen de twee studio's leidde tot Need for Speed, een film die nu op Blu-ray verkrijgbaar is.

De hoofdrol in deze niet zo heel erg geslaagde film wordt gespeeld door Breaking Bads Aaron Paul. Hij speelt een dertien in een dozijn rol, maar ondanks het niet heel erg geslaagde drama in deze film, blinkt Need for Speed absoluut uit op het belangrijkste gebied: de racescènes. Dit komt deels omdat deze scènes echt gefilmd zijn en niet met de computer gemaakt. Greenscreens kwamen nauwelijks te pas aan het maken van de film. Dat zorgt voor een authentiek gevoel aan de film, die, als deze niet aanwezig was geweest, een stuk minder leuk was geweest om te kijken.

Synopsis

In Need for Speed is Tobey Marshall (Paul) de eigenaar van een autobedrijf. Hij klust, om zijn zaak overeind te houden, soms bij met het opknappen van raceauto's. Wanneer zijn bedrijf failliet dreigt te gaan, besluit Tobey in zee te gaan met de arrogante ex-NASCAR racer Dino Brewster (Cooper). De samenwerking lijkt goed te verlopen als ze bijna een grote deal hebben met autodealer Julia Maddon (Poots), maar een desastreuze race doet Tobey onschuldig in de gevangenis belanden voor poging tot moord. Als Tobey twee jaar later uit de cel komt is wraak het enige waar hij op zint. Hij besluit Dino terug te pakken tijdens de beroemde De Leon race, de Super Bowl van underground races. Om dit plan te laten slagen, moet Tobey zichzelf zien te redden in een wereld van razendsnelle auto's, politie achtervolgingen en een gewelddadige Dino die inmiddels op de hoogte is van de plannen van Tobey. Maar met behulp van zijn vrienden laat Tobey zien dat je de positie van de underdog nooit moet onderschatten. Het blijkt de meest zinderende race aller tijden te worden...

Waardering

De recensies van de film waren volgens Rotten Tomatoes vooral negatief. 22% scoort de film, op basis van een totaal van 154 getelde recensies. Daarvan waren er 120 negatief, waarmee de film als rotten te boek staat. "Met standaardpersonages en een overdreven plot, vervult deze video game verfilming hooguit een lust naar snelheid, maar verder niets."

In onze recensie waren we daar wat positiever over: "toch heeft de film wel wat, door de juiste combinatie van gelikte races, stoere stunts en een gepaste dosis 'cheesiness'. Need for Speed vliegt soms uit de bocht, maar op weg naar de finish hoef je je niet te vervelen." Verder scoort de film op IMDb een voldoende: een 6,7 op 78.842 stemmen. Tot slot blijken onze bezoekers het daarmee eens te zijn. Need for Speed is goed voor een 6,7 op 16 stemmen.

Box Office

Racefilm Need for Speed is gebaseerd op een zeer populaire spellenreeks van EA Games. Er was al een grote fanbase en die vormt waarschijnlijk het belangrijkste argument voor het budget van een geschatte 66 miljoen dollar dat in de film gestoken werd. Helemaal voldaan heeft de film niet aan de verwachtingen, want in de Verenigde Staten haalde men 43 miljoen dollar binnen aan de box office.

De rest van de wereld was blijkens de gegevens van Box Office Mojo goed voor zo'n 159,7 miljoen dollar. De totale opbrengst was daarmee 203,2 miljoen dollar, waarschijnlijk niet goed genoeg voor een vervolg. Verder was de film in Nederland goed voor 984.487 euro, waarmee de film op de 44ste plek van het jaar staat.

[/url]

Blu-Ray:
Need for Speed | Discs 1 x Blu-Ray, 1 x 3D Blu-Ray | Retail release: juli 2014 | Beeld: 1080p HD Breedbeeld | Geluid:: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: Engels, Nederlands | Extra's: Capturing Speed: Making An Authentic Car Movie; Ties That Bind; The Circus is in Town; Monarch and Maverick Outtakes; Deleted Scenes; Audio Commentary By Scott Waugh and Aaron Paul | EAN: 8-713045-242589 | Ook verkrijgbaar op: DVD | Met dank aan: Entertainment One

Het recensie-exemplaar dat geleverd is, bevat een tweetal discs. Eén daarvan is een reguliere Blu-ray schijf en de andere een speciale 3D Blu-ray disc. Die laatste disc is enkel af te spelen in speciale Blu-ray spelers en op speciale televisies. Helaas konden we de 3D-versie niet afspelen en kunnen we daar dus weinig over vertellen.

De uitgave is verder vrij standaard; in de slipcover met daarop een van de filmposters met de hoofdpersonen erop, zit een reguliere Blu-ray hoes met dezelfde coverart. Op de reguliere kartonnen slipcover zit overigens een 3D-afbeelding geplakt, die daar speciaal voor deze uitgave zit.

Beeld & geluid

De beeldkwaliteit op deze uitgave is uitstekend. De kleuren komen goed tot hun recht en vooral racescènes zijn mooi om te kijken. Niets dan lof dus voor de beeldkwaliteit deze uitgave. Het geluid is verder ook goed, vooral de grommende motoren van de vele racewagens komen perfect over in DTS-HD 5.1.

Extra's

De extra's op deze uitgave hebben verder veel leuks te bieden. Natuurlijk zitten er nogal wat standaardzaken bij, zoals een audiocommentaar en verwijderde scènes, maar vooral mooi zijn de extra's die handelen over het maken van de film. Een van de favorieten, is de extra die handelt over het filmen van de actiescènes.

In plaats van gebruik te maken van visuele effecten om veilig in de studio opnames te kunnen maken van de races, is besloten om de autoraces ook echt te maken. Dat geeft een grote boost aan de geloofwaardigheid van de film en het uiterlijk ervan. De extra die hierover handelt, Capturing Speed: Making an Authentic Car Movie genaamd, is geweldig om naar te kijken.

Nog een leuke extra die hierover gaat is The Circus is in Town. Daarin wordt kort ingegaan op de uitdagingen die komen kijken bij het maken van de film. Omdat de racescènes op locatie zijn opgenomen, moesten de prachtige voertuigen waarin geracet werd, natuurlijk door het land gereden worden. Daar wordt op ingezoomd bij deze extra. Nog een andere leuke extra is Ties that Bind, die laat zien hoe Scott Waughn, wiens vader ook in de filmindustrie werkte, samenwerkte met meerdere generaties van experts aan deze film. Het is bijna een familie die deze film heeft gemaakt.

Conclusie: mooie uitgave van een minder geslaagde racefilm

Need for Speed is vooral een uitblinker op het gebied waar het ertoe doet: de racescènes. Waar de film minder sterk uit de verf komt, is het drama. Deze Blu-ray uitgave compenseert dat door prachtige extra's te bevatten. Vooral de stukken die handelen over het maken van de racescènes springen eruit. Hieronder kun je een featurette kijken, die handelt over wat er komt kijken bij het maken van een politieachtervolging.

[url=http://www.filmtotaal.nl/blu_ray_review.php]Bekijk op deze pagina méér Blu-Ray Reviews van FilmTotaal