Blu-Ray Review: Godzilla

Visueel prachtige film die toch net even anders is dan je had verwacht / gewenst.

Regie: Gareth Edwards | Cast: Aaron Taylor-Johnson (Ford Brody), Bryan Cranston (Joe Brody), Elizabeth Olsen (Elle Brody), Ken Watanabe (Dr. Ishiro Sherizawa), David Strathairn (Admiral William Stenz), Richard T. Jones (Captain Russell Hampton), Juliette Binoche (Sandra Brody), Sally Hawkins (Vivienne Graham), Victor Rasuk (Sergeant Tre Morales), e.a. | Speelduur: 123 minuten | Bioscooprelease: 15 mei 2014 | FilmTotaal recensie: Godzilla

Vorig jaar liet Guillermo del Toro met Pacific Rim zien dat grote filmmonsters zeker niet passé zijn. De sci-fi film zorgde ook voor een opstapje voor het filmmonster der filmmonsters dat afgelopen zomer terugkeerde op het witte doek. De redelijk onbekende regisseur Gareth Edwards kreeg van Warner Bros. de kans om Godzilla opnieuw te introduceren. Met de simpele, maar te verwachten titel Godzilla en enkele populaire acteurs (Bryan Cranston, Aaron Taylor-Johnson, Elizabeth Olsen) werden de bioscoopkassa's goed gevuld, maar de film bleek uiteindelijk toch iets anders dan menigeen had verwacht.

Dat de visual effects goed in elkaar zouden zitten, liet de trailer al zien. Wat de trailer niet liet zien was het te simpele, magere verhaal dat gedragen werd door veelal te platte personages. Hierbovenop en eigenlijk nog zwaarderwegend kwam de beperkte aanwezigheid van Godzilla zelf en het toch wat onverwachte einde. Desondanks waren critici en publiek redelijk tevreden over het eindresutaat en dit resulteerde in een wereldwijde bioscoopomzet van dik $500 miljoen. Warner Bros. bracht onlangs een prima Blu-Ray schijf uit.

Synopsis

De mensheid creëert reusachtige monsters die de mensheid en haar bestaan bedreigen. Moeder natuur vecht terug met het monster Godzilla. Midden in het gevecht bevinden zich Joe Brody, zijn stiefzoon Ford en diens vrouw Elle, die alle drie hun eigen missie hebben tijdens de krachtmetingen tussen de verwoestende schepsels.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Godzilla redelijk "Fresh" met 73%. De IMDb noteert een iets mindere 6,8 bij ruim 184 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi actiefilm met een vergelijkbare 7,0 (Stem zelf). FT-recensent Jelle Fastenau gaf maar liefst vier sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...deze film [kon] mij goed vermaken, de special effects waren dik in orde, de geluidseffecten waren uitstekend en het zag er gewoon allemaal zeer goed uit. De mysterieuze spanningsopbouw in het eerste uur was ook zeer geslaagd met een geweldige rol van Bryan Cranston, dit maakte het voor mij als horror/thriller fan toch een heel stuk interessanter. De hele film keek lekker weg en er was genoeg actie om een avondje mee te vullen.! - TomBroers

Box Office

Het productiebudget van Godzilla bedroeg zo'n $160 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een uitstekende $93,2 miljoen en eindigde uiteindelijk op een redelijke $200,7 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een prima $525,0 miljoen. De opbrengst in Nederland kwam tot een wat magere $2,8 miljoen.

Blu-Ray: Godzilla | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: september 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid:: Engels 7.1 DTS-HD MA | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Operation: Lucky Dragon | MONARCH: The M.U.T.O. File | The Godzilla Revelation | Godzilla: Force of Nature | A Whole New Level Of Destruction | Into The Void: The H.A.L.O. Jump | Ancient Enemy: The M.U.T.O.s | EAN: 5051888169636 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | 2 disc 3D Blu-Ray | Met dank aan: Warner Home Video

Deze Blu-Ray uitgave van Godzilla bestaat uit een standaard Amaray Blu-Ray keepcase en uiteraard de Blu-Ray-schijf. Tevens is er een code terug te vinden waarmee de Digital Ultraviolet versie te downloaden valt. Voor de vormgeving van de cover is gebruikgemaakt van één van de vele filmposters die er voorafgaand verschenen.

Beeld & geluid

De beeldverhouding van Godzilla is 2.40 : 1 en dit zorgt voor de herkenbare zwarte balken. Zo goed als de visual effects van de hoofdfilm in elkaar zitten, zo scherp is het beeld. Fraai dus! Vooral de beelden van Godzilla zitten erg netjes in elkaar en dit pakt in High Definition echt heel goed uit. Ook de donkere scènes zitten keurig in elkaar waardoor de details goed zichtbaar blijven en niet wegvallen in het zwart. De vele creepy omgevingsgeluiden bezorgen ook het oor vermaak. De DTS-HD 7.1 track laat veel surround effecten horen en dat brengt ons weer bij het advies: vol aan dat geluid!

Extra's

De extra's zijn opgedeeld in de twee hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk MONARCH: Declassified bestaat uit drie kortere video's en The Legendary Godzilla biedt vier featurettes met wat meer speelduur.

MONARCH: Declassified laat als eerste een kort 'vintage' filmpje met de titel Operation: Lucky Dragon zien. Deze gaat over het eerste contact met Godzilla uit de hoofdfilm. Op zich leuk gedaan, maar de voice-over past niet bepaald bij de zwart-wit beelden. De tweede video MONARCH: The M.U.T.O. File is een introductie tot de M.U.T.O.'s. en is net als de derde video The Godzilla Revelation, een terugblik op en beschouwing van de hoofdfilm. Er is ook dankbaar gebruikgemaakt van beelden uit de hoofdfilm, aangevuld met allerlei andere beelden. Leuk!

Het hoofdstuk The Legendary Godzilla bevat vier meer inhoudelijke featurettes. Godzilla: Force of Nature, meteen ook de meest omvangrijke extra, biedt een leuke terugblik op de Godzilla-films door de jaren heen. Tevens wordt er gekeken naar de nieuwste film, met veel interviews, voorbeelden van de visual effects en de toelichting op de rol/aanpak van regisseur Gareth Edwards. De twee extra's A Whole New Level Of Destruction en Into The Void: The H.A.L.O. Jump focussen zich op meer op de sets en enkele grotere scènes uit de hoofdfilm. Uiteraard komt de grote scène in San Francisco in beeld. Ancient Enemy: The M.U.T.O.s richt zich op het hoe en waarom van de tegenstanders van Godzilla.

Conclusie: Hopelijk biedt het vervolg flink wat meer, dit eerste deel krijgt een uitstekende Blu-Ray schijf

De aanloop richting de release van Godzilla zorgde voor een flink wat enthousiasme, maar na de verschijning was het ontvangst flink verdeeld. Hopelijk laat het vervolg, gepland voor 2018 aangezien regisseur Gareth Edwards eerst een Star Wars-film af te ronden heeft, een wat pakkender verhaal zien met mogelijk ook wat meer screen-time voor het titelmonster zelf. Het kan niet onder stoelen of banken gestoken worden dat Godzilla op flink wat vlakken teleurstelde, of beter gezegd te makkelijk omging met het iconische filmmonster en daarmee ook de opgehypte blockbuster-fanaten.

Deze Blu-Ray uitgave van Godzilla wordt uitstekend afgeleverd. Het beeld en geluid zijn van de beste kwaliteit en de extra's zijn gevarieerd en vermakelijk. Hieronder een korte VFX Breakdown, gevolgd door een Fiat reclame die je mogelijk nog niet hebt gezien.