Blu-Ray Review: Sabotage

David Ayer kan in ieder geval zeggen dat hij een film heeft gemaakt met Arnold Schwarzenegger.

Regie: David Ayer | Cast: Arnold Schwarzenegger (John 'Breacher' Wharton), Olivia Williams (Caroline), Sam Worthington (James 'Monster' Murray), Joe Manganiello (Joe 'Grinder' Phillips), Josh Holloway (Eddie 'Neck' Jordan), Mireille Enos (Lizzy Murray), Terrence Howard (Julius 'Sugar' Edmonds), e.a. | Speelduur: 109 minuten | Bioscooprelease: 17 mei 2014 | FilmTotaal recensie: Sabotage

Waarschijnlijk zijn er genoeg regisseurs die graag eens zouden willen samenwerken met Arnold Schwarzenegger, de grootste actieheld aller tijden. Filmmaker David Ayer greep de kans en maakte met de 67-jarige Oostenrijkse spierbundel en voormalig politicus de actie-/misdaadfilm Sabotage. Net als Schwarzeneggers eerdere comeback-film The Last Stand wist ook deze film uiterst beperkt het oog te trekken van het grote publiek. En dit terwijl de film ook rollen herbergt van grotere namen als Sam Worthington, Olivia Williams en Terrence Howard.

Regisseur Ayer legde de schuld van het floppen deels neer bij de filmstudio, die de oorspronkelijke versie, meer een mysterieuze thriller, van bijna drie uur verknipte naar een actiefilm. De bioscoopversie werd uiterst matig ontvangen en wist de wereldwijde bioscoopzalen niet vol te krijgen. Op de onlangs verschenen Blu-Ray uitgave is alleen deze bioscoopversie te zien en helaas niet Ayers oorspronkelijk bedoelde prent.

Synopsis

Het DEA team van John Wharton gaat de strijd aan met 's werelds dodelijkste drugskartels. Ze zijn de beste in hun specialisatie en zijn door hun werk een hecht team geworden. Na de arrestatie van een beroemde kartelleider, waarbij honderden miljoenen dollars in beslag zijn genomen, worden ze echter zelf het doelwit. Eén voor één worden de teamleden uitgeschakeld. Maar door wie? John doet er alles aan om zijn team veilig te stellen. Dan blijkt er10 miljoen dollar van de arrestatie verdwenen te zijn en alle sporen wijzen in de richting van zijn eigen mensen.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Sabotage flink "Rotten" met 19%. De IMDb noteert een magere 5,8 na ruim 27 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actiefilm met een vergelijkbare 5,4 (Stem zelf). FT-recensent Thierry Verhoeven gaf 2,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Ik vond het een vermakelijke film met harde aktie, en echt voorspellend vond ik het ook niet. Zeker geen meesterwerk maar een degelijke popcornfilm. - Kamehameha

Box Office

Het productiebudget van Sabotage bedroeg zo'n $35 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een bedenkelijke $5,3 miljoen en eindigde uiteindelijk op een zwakke $10,5 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een niet veel betere $17,5 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op net aan een ton in dollars.

Blu-Ray: Sabotage | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: september 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid:: Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands, Duits | Extra's: | EAN: 4013549046527 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Splendid

Deze Blu-Ray uitgave van Sabotage bestaat uit een standaard Amaray Blu-Ray keepcase en de Blu-Ray-schijf. Voor de vormgeving van de cover is gebruikgemaakt van elementen van verschillende affiches. Uiteraard wordt op de voorkant nog even aangestipt dat de film afkomstig is van de makers van de genretoppers Training Day en End of Watch.

Beeld & geluid

Met een beeldverhouding van 1.85 : 1, wat gelijk is aan het standaard bioscoopformaat, een prima scherpte en zwartwaarde mag deze High Definition schijf meer dan goed genoemd worden. Er is geen grain aanwezig en de kleuren zien er prima uit, al is er wel een kleurfilter gebruikt. De DTS-HD 5.1 track is redelijk. Er zijn hier en daar geluidseffecten waarneembaar, zeker tijdens de meer actievolle scènes vol rondvliegende kogels.

Extra's

Splendid heeft een aardige reeks extra's toegevoegd. Ten eerste zijn er twee alternatieve eindes aan te zetten, die volledig afwijken van het einde van de bioscoopversie. Zeker aardig om te kijken, net als de acht verwijderde scènes die je eerst moet bekijken om het alternatieve einde te kunnen plaatsen. Audiocommentaar van de regisseur Ayer was overigens erg zinvol geweest. Ook kun je afstemmen op een standaard maar redelijke Making of, een B-Roll met wat beelden van achter de schermen en interviews met Ayer en acteurs Arnold Schwarzenegger, Sam Worthington en Terrence Howard. Helaas ontbreken de Nederlandse ondertitels.

Onevenwichtige, maar toch best vermakelijke actiefilm op een redelijke Blu-Ray uitgave

Training Day-schrijver en End of Watch-regisseur David Ayer zal mogelijk niet met heel veel plezier terugkijken op (de afronding van) het teleurstellende tussendoortje Sabotage. Hij kan echter wel zeggen dat hij heeft samengewerkt met de levende legende Arnold Schwarzenegger. Beide heren werken ondertussen volop aan hun toekomst. Van Ayer zien we binnenkort de oorlogsfilm Fury met onder meer Brad Pitt en Shia LaBeouf en Schwarzenegger duikt komende periode op in het zombiedrama Maggie (2015), de nieuwe Terminator-film Terminator: Genisys (2015), de Twins-sequel Triplets en het langverwachte The Legend of Conan.

Deze Blu-Ray uitgave van Sabotage is redelijk netjes en heeft een prima beeld en geluid en zelfs wat extra's. Vooral de verwijderde scènes en de alternatieve eindes doen afvragen hoe de 'director's cut' eruit zou zien. Hieronder de openingsscène van de film: