Blu-Ray Review: Transformers: Age of Extinction (3D)

Michael Bay doet zijn succesvolle trucje opnieuw, dit keer ook met heel veel IMAX scènes.

Regie: Michael Bay | Cast: Mark Wahlberg (Cade Yeager), Nicola Peltz (Tessa Yeager), Jack Reynor (Shane Dyson), Kelsey Grammer (Harold Attinger), Stanley Tucci (Joshua Joyce), e.a. | Speelduur: 165 minuten | Bioscooprelease: 5 juli 2014 | FilmTotaal recensie: Transformers: Age of Extinction

Michael Bay flikt het weer! Met Transformers: Age of Extinction levert hij opnieuw een visueel spektakel af, boordevol enorme explosies, bloedmooie vrouwen, vermakelijke oneliners, pijlsnelle auto's en vooral keigave robots. Dat dit andermaal gepaard gaat met een flinterdun en soms wat onnozel verhaal interesseert nog amper iemand. Kortom: Bay geeft ons visuele effecten van de bovenste plank en verder zal het hem een reet roesten wat het kritischer publiek van de inhoud vindt.

Age of Extinction is tot op heden de financieel succesvolste film van 2014 en vooralsnog de enige film die dit jaar boven de $1,0 miljard is uitgekomen. Geen superheldenfilm scoorde beter en het is nog afwachten of The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 of The Hobbit: The Battle of the Five Armies kan tippen aan de opbrengst van Bays vierde en hoogstwaarschijnlijk niet laatste Transformers-film. Opvallend is overigens dat Age of Extinction (18%) op Rotten Tomatoes een procent zwakker scoort dan de tot voor kort slechts ontvangen Transformers-film Revenge of the Fallen (19%) uit 2009. Eerder deze maand verscheen er een prima (3D) Blu-Ray uitgave in het schap.

Synopsis

De Autobots en Decepticons zijn vrijwel allemaal van de aarde verdwenen nadat ze vervolgd werden door de overheid. Een automonteur en zijn dochter doen echter een bijzondere ontdekking en krijgen vervolgens niet alleen te maken met Autobots en Decepticons, maar ook met de overheid die hen op het spoor komt.

Waardering

Op Rotten Tomatoes komt Transformers: Age of Extinction er bijzonder "Rotten" vanaf: 18%. De IMDb noteert eveneens een matige 5,9 bij ruim 155 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi actiefilm met een vergelijkbare 5,7 (Stem zelf). FT-recensent Thierry Verhoeven gaf alsnog drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Het is Michael Bay weer gelukt een fantastische blockbuster af te leveren en wederom een goede Transformers film... ...Age of Extincition is daarbij de eerste sequel die het gevoel van de eerste (en beste) Transformers film uit 2007 weet te benaderen en te behalen... - Horizon

Box Office

Het productiebudget van Transformers: Age of Extinction bedroeg zo'n $210 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een uitstekende $100,0 miljoen en eindigde uiteindelijk op een redelijke $245,4 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een waanzinnige $1.087,4 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op $4,4 miljoen.

Blu-Ray: Transformers: Age of Extinction | Discs 1 x 3D Blu-Ray | 2 x Blu-Ray | Retail release: november 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | 3D IMAX scènes in 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid:: Engels Dolby Atmos en Dolby TrueHD 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Engels, Frans | Extra's: Bay on Action | Evolution with Extinction | Just Another Giant Effin' Movie | A Spark of Design | T.J. Miller: Farm Hippie | Trailers | EAN: 5053083016418 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | 2 disc Blu-Ray | Met dank aan: Universal Pictures / Paramount Pictures

Deze drie disc Blu-Ray uitgave van Transformers: Age of Extinction bestaat uit een iets dikkere Blu-Ray keepcase, met daarin de 3D Blu-Ray-schijf en twee gewone Blu-Ray schijven: één met de film en één met de extra's. De vormgeving van de cover komt overeen met één van de vele posters van Optimus Prime.

Beeld & geluid

Visueel pakt Age of Extinction uitstekend uit. Het beeld is haarscherp, de kleuren zijn fantastisch en de zwartwaarden zijn geweldig. Universal / Paramount levert echt een zeer fraaie (2D) schijf af. Dit is mogelijk te danken aan het feit dat de extra's op een tweede schijf zijn gezet, waardoor de vele gigabytes op de Blu-Ray schijf van de hoofdfilm besteed kunnen worden aan de film zelf. Ook fraai is dat er een Dolby Atmos geluidstrack is toegevoegd. Uiteraard moet je wel de juiste audioset hebben... Het alternatief is een uitstekende Dolby TrueHD 7.1 geluidstrack.

Met de 3D-versie van de vierde Transformers-films zit het ook goed! De vele scènes met een 1.78 : 1 verhouding zijn opgenomen met de IMAX 3D-camera's en deze zien er heel goed uit door de 3D-bril. Er is veel diepte aanwezig en het beeld is ook mooi scherp, ondanks dat de 3D-bril het beeld toch iets minder maakt. Fraai, een aanrader voor 3D-fans.

Extra's

De extra's zijn ook erg fraai. Zoals al op de hoes staat vermeldt biedt de derde schijf drie uur aan zeer uiteenlopende extra's. De eerste toevoeging is Bay on Action, waarin de regisseur de verschillende actiescènes bespreekt. Er zijn veel beelden van achter de schermen en uit de film te zien. Het acht-delige Evolution with Extinction zoomt in op de status aparte van het vierde deel, de verschillende snelle bolides en de sets in Chicago, Detroit, Hong Kong en China. Ook wordt er ruimte geboden aan de Dinobots en wordt er in het fraaie The Finishing Touch uitgebreid ingezoomd op de post-productie en marketing.

Daarna kun je kijken naar de Gag-reel Just Another Giant Effin' Movie en het fraaie A Spark of Design dat liet zien hoe de modellen van de Hasbro Transformers worden gemaakt. In het mindere T.J. Miller: Farm Hippie zien we hoe deze komiek zich gedraagt op de set. Als laatste zijn er twee trailers van de film te bekijken en een speciale KRE-O trailer.

Uitstekende Blu-Ray uitgave voor naast de drie andere Transformers-delen.

Met een kleine drie uur duurt het visuele spektakel Transformers: Age of Extinction misschien net iets te lang en dit vierde deel biedt - ondanks wat nieuwe robots en nieuwe personages - weinig vernieuwends meer. Michael Bay kijkt uiteraard verder en zal hoogstwaarschijnlijk weer achter de camera zitten voor een mogelijk nog explosiever en dunner vijfde deel. Op 24 juni 2016 moet Transformers 5 in de bioscoop verschijnen.

Deze Blu-Ray uitgave van Transformers: Age of Extinction is duidelijk bestemd voor de vele fans van de franchise en moet een plekje krijgen naast de andere drie delen. De uitgave zit ook prima in elkaar met uitstekend (IMAX 3D) beeld, zelfs een Dolby Atmos geluidstrack (mocht je de apparatuur hebben) en flink wat extra's. Klasse uitgave!

Hieronder een VFX breakdown die focust op de Dinobots: