Blu-Ray Review: Pride

Heerlijke Britse komedie die je eigenlijk gewoon even moet kijken.

Regie: Matthew Warchus | Cast: George MacKay (Joe), Dominic West (Jonathan), Andrew Scott (Gethin), Bill Nighy (Cliff), Paddy Considine (Dai), Imelda Staunton (Hefina), e.a. | Speelduur: 120 minuten | Bioscooprelease: 16 oktober 2014 | FilmTotaal recensie: Pride

Geregeld duiken er typische Britse komedies op die het uitstekend doen bij het wereldwijde publiek. Denk maar aan films als The Boat That Rocked en zeker The Best Exotic Marigold Hotel. Afgelopen jaar was het Matthew Warchus' Pride die indruk wist te maken. Dit keer wordt een situatie rond homoseksuele activisten en mijnwerkers op een zeer luchtige wijze in beeld gebracht. Een opvallend detail is dat Bill Nighy wederom een rol heeft.

Financieel gezien kan Pride geen kaskraker genoemd worden. De ontvangst was echter sterk; op Rotten Tomatoes kwam het uit op een mooie 93 procent. Toch bleef een grootschalige wereldwijde release uit. En dit is toch best jammer aangezien het een zeer vermakelijke film is en er waarschijnlijk maar weinig mensen zijn die deze film niet kunnen waarderen. Onlangs bracht Lumière Pride uit op Dvd en Blu-Ray.

Synopsis

Het is de zomer van 1984 - Margaret Thatcher is aan de macht en de Britse mijnwerkersbond staakt. Tijdens de Gay Pride in Londen, besluit een groep homoseksuele activisten geld op te halen om de families van de stakende mijnwerkers te ondersteunen. Maar ze stuiten op een probleem: de bond lijkt gegeneerd om hun steun te ontvangen. De actievoerders laten zich echter niet uit hun lood slaan. Ze besluiten de bond te negeren en de mijnwerkers rechtstreeks te benaderen. Ze trekken in een klein busje naar een mijnwerkersdorp op het platteland van Wales om hun donatie persoonlijk te overhandigen. Een buitengewoon verhaal over twee totaal verschillende gemeenschappen die zich, ondanks alle vooroordelen, verenigen voor een gezamenlijk doel.

Waardering

De film werd genomineerd voor één Golden Globe ('Best Motion Picture - Comedy or Musical') en verzilverde één van de drie BAFTA nominaties, namelijk die voor 'Outstanding Debut by a British Writer, Director or Producer'. Op Rotten Tomatoes is Pride heerlijk "fresh" met 93 procent. De IMDb noteert een prima 7,8 bij ruim zeventienduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de komedie met een fraaie 8,7 (Stem zelf). FT-recensent Michelle Iwema kwam tot vier sterren naar aanleiding van haar recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Pride is namelijk een rasechte crowd pleaser... ...Met een prima soundtrack, een flinke dosis humor en emotie op het juiste moment is deze Pride dus zoals gezegd een topper die je met een goed gevoel terug de bioscoop uitstuurt na twee uur top-entertainment. Zeer warm aanbevolen. - Benjamin

Box Office

Het productiebudget van Pride is onbekend. Wereldwijd kwam het tot een omzet van zo'n $14,7 miljoen. Uiteraard werd het overgrote deel van deze omzet binnengehaald aan de Britse bioscoopkassa's. In Nederland kwam het tot zo'n drie ton in dollars.

Blu-Ray: Pride | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: februari 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | Extra's: Making Of | True Story | Deleted Scenes | EAN: 5425019009090 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Lumière

De Blu-Ray schijf van Pride zit in een standaard Amaray Blu-Ray keepcase. De cover komt overeen met één van de herkenbare filmposters.

Beeld & geluid

Het beeld van deze High Definition-uitgave is ruimschoots voldoende met haarscherpe beelden en een mooie kleurweergave. In de donkere scènes komt er zo nu en dan wel een iets onnodige grain opzetten, maar heel opvallend/storend is dit niet. Voor de kleuren zijn er duidelijk filters gebruikt om sfeer mee te geven. Op de muzikale ondersteuning na wordt de audio van de film gedragen door dialoog. De DTS-HD track doet wat het hoort te doen en zorgt dat alles netjes uit de surround en center speakers komt.

Extra's

Er zijn een aantal extra's toegevoegd aan deze Blu-Ray schijf. Als eerste is er het zeer korte Making Of welke nog geen drie minuten duurt. Veel interessanter is True Story, waarin wordt teruggekeken naar de ware gebeurtenissen en personages. Dit is duidelijk zo'n extra die iedere film gebaseerd op ware gebeurtenissen zou moeten krijgen op de Dvd of Blu-Ray release. Als laatste zijn er nog een aantal verwijderde scènes. Helaas is het geheel niet ondertiteld.

Zeer vermakelijke must-see komedie, duidelijk met veel plezier gemaakt.

Deze Britse topper heeft het hart op de juiste plaats en weet gedurende de complete twee uur te vermaken. Het is jammer dat dit type film niet altijd een grotere release krijgt. Ras-acteur Bill Nighy - bij het grotere publiek waarschijnlijk vooral bekend van zijn rollen in de Underworld en Pirates of the Caribbean-films - is opnieuw aanwezig in een zeer aardige rol. De eerstvolgende grote Britse komedie is de sequel The Second Best Exotic Marigold Hotel, hoogstwaarschijnlijk wederom sterk en bijna op zeker wel een kaskraker.

Deze Blu-Ray uitgave van Pride is netjes in beeld en geluid en laat ook wat extra's zien. Hieronder de online featurette '' waarin wordt teruggegrepen op de gebeurtenissen waarop de film is gebaseerd: