Blu-Ray Review: Fury

Prachtige steelcase uitgave voor de fan van deze stevige WO2-actiefilm.

Regie: David Ayer | Cast: Brad Pitt (Don 'Wardaddy' Collier), Logan Lerman (Norman Ellison), Shia LaBeouf (Boyd 'Bible' Swan), Michael Peña (Trini 'Gordo' Garcia), Jon Bernthal (Grady 'Coon-Ass' Travis), e.a. | Speelduur: 134 minuten | Bioscooprelease: 23 oktober 2014 | FilmTotaal recensie: Fury

Lange tijd stond David Ayer bekend om zijn script voor Antoine Fuqua's Training Day. In 2005 debuteerde hij als regisseur met het redelijke Harsh Times en via Street Kings en End of Watch leverde hij verleden jaar zelfs twee films af. De eerste was de actiefilm Sabotage met Arnold Schwarzenegger en vervolgens verscheen de oorlogsfilm Fury, met namen als Brad Pitt, Shia LaBeouf, Logan Lerman, Michael Peña en Jon Bernthal. Ondanks dat Fury eerder een actiefilm tijdens de Tweede Wereldoorlog betreft, deed Ayer hiermee wel het bedenkelijke Sabotage doen vergeten.

Met flink wat munitie en rollende tanks dendert Fury aan je voorbij. De critici waren over het algemeen positief en ook het publiek kan zich met de film vermaken. Ook de financiële prestaties van de R rated-film waren goed, met ruim $210 miljoen. Sony Pictures besloot om van Ayers eerste echte blockbuster een fraaie steelcase Blu-Ray uitgave het schap in te sturen.

Synopsis

April, 1945. Tijdens de opmars van de Geallieerden in Europa voert de door de oorlog geharde sergeant Wardaddy het commando over de vijfkoppige Sherman tankbemanning op een dodelijke missie achter de vijandelijke linie. Onderbewapend en in de minderheid, en met een kersverse rekruut in hun peloton, staan Wardaddy en zijn mannen tegen een ongelofelijke overmacht in hun heldhaftige poging om de kern van Nazi Duitsland aan te vallen.

Waardering

Op Rotten Tomatoes komt Fury tot een lekker "fresh" 77 procent. De IMDb noteert een vergelijkbare 7,7 bij ruim 169 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de oorlogsfilm met een 7,8 (Stem zelf). FT-recensent Thierry Verhoeven kwam tot 4,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...De actiescenès zijn werkelijkwaar prachtig geschoten en ik kreeg echt weer het gevoel dat ik had toen ik voor het eerst Saving Private Ryan keek. Regisseur David Ayer heeft met deze film prima werk afgeleverd... - Olrik

Box Office

Het productiebudget van Fury bedroeg zo'n $68 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een redelijke $23,7 miljoen en eindigde uiteindelijk op een toch wat magere $85,8 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een nette $211,8 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op zo'n $2,5 miljoen.

Blu-Ray: Fury | Discs 2 x Blu-Ray | Retail release: februari 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans | Extra's: Verwijderde & uitgebreide scenes | Blood Brothers | Director's Combat Journal | Armored Warriors: The Real Men Inside the Shermans | Taming the Beasts: How to Drive, Fire & Shoot Inside a 30 Ton Tank | Fotogalerij | The Tanks of Fury | No Guts, no Glory: The Horrors of Combat | EAN: 8712609647938 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | 1 disc Blu-Ray | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

Deze 2 disc Blu-Ray uitgave van Fury is een steelcase verpakking, met daarin een twee Blu-Ray-schijven, één met de film en één met twee langere featurettes. Ook kan de Digital HD Ultraviolet versie gedownload worden via de meegeleverde code. Om de steelcase zit een loshangend velletje met daarop de Nederlandse beschrijving. De vormgeving van de cover komt overeen met de teaserposter.

In de steelcase zit ook een los boekje. Hierin staan stukjes (in het Engels en Frans) over onder meer de cast en crew, de productiefase, de make-up en de kleding. Het geheel wordt begeleid met prachtige foto's uit de film en vanaf de set. Erg leuk gedaan en dit zien we niet vaak meer bij Blu-Ray/Dvd-uitgaven.

Beeld & geluid

Visueel levert David Ayer een krachtige film af met mooie landelijke / grauwe shots die uiteraard ook flink zijn bewerkt met kleurfilters om sfeer mee te geven. In High Definition pakt dit prima uit, met haarscherp beeld en een prima zwartwaarde tijdens de donkere scènes - uiteraard erg belangrijk tijdens bijvoorbeeld de slotscène. De DTS-HD track zorgt ervoor dat het misschien nog wel indrukwekkender geluid uitstekend wordt verdeeld over de verschillende speakers in de 5.1 opstelling. Tip: geluid zo hard als mogelijk en je zult genieten!

Extra's

De eerste schijf herbergt naast de hoofdfilm ook flink wat extra's. De extra's starten met een enorme lading verwijderde/verlengde scènes die in totaal maar liefst drie kwartier duren. Erg aardig als je meer wilt zien van de hoofdpersonages. Daarna volgt een reeks featurettes met als eerste Blood Brothers, waarin er wordt gekeken naar de post-productiefase waarin de acteurs werden getraind om te kunnen overtuigen als militair. Naast de medewerking van veteranen was er ook training door Navy Seals. In Director's Combat Journal laat regisseur Ayer weten hoe hij de opnames beleeft en Armored Warriors geeft prijs hoe een viertal flink bejaarde veteranen kijken naar hun dagen in een tank. Taming the Beasts gaat uiteraard in op de verschillende tanks, ook de Duitse 'slagschepen'.

Op de bonusdisc start met het uitgebreide The Tanks of Fury, waarin opnieuw via interviews met veteranen, beelden van achter de schermen en uit de film en échte beelden uit de Tweede Wereldoorlog wordt gekeken naar de inzet van tanks. Ook wordt en ingezoomd op de Duitse Tiger, een van sterkste tanks uit die tijd. No Guts, No Glory zoomt in op het meer (on)menselijke component en de handwapens en de militaire kleding. Ook wordt er gekeken naar verschillende sets. Het geheel wordt begeleid door interviews met cast en veel crew-leden. Deze twee docu's tonen aan hoe enorm veel werk in de film heeft gezeten, mooi!

Uiterst luxe uitgave van een actiefilm tijdens de tweede wereldoorlog

David Ayers Fury kijkt heerlijk weg en is - zoals eerder vermeld - eerder een actiefilm dan een historische oorlogsfilm. Met fraaie beelden, strakke actiescènes, prima rollen van de verschillende acteurs en uiteraard voortreffelijk geluid heeft Ayer zich definitief gevestigd als regisseur. Geen wonder dat hij de kans heeft gekregen om de grote DC Comics-superheldenfilm Suicide Squad (2016) te maken.

Deze Blu-Ray uitgave van Fury is een must-have voor de fan van de film. Naast de mooie steelcase-verpakking en een meegeleverd boekje biedt deze uitgave ook twee fraaie bonus-extra's. Hieronder de online featurette 'Go Inside the Tanks of Fury':