Blu-Ray Review: Teenage Mutant Ninja Turtles

Vliegensvlug en kleurrijk debuut van de moderne Ninja Turtles.

Regie: Jonathan Liebesman | Cast: Megan Fox (April O'Neil), Will Arnett (Vernon Fenwick), William Fichtner (Eric Sacks), Alan Ritchson (Raphael), Noel Fisher (Michelangelo), Jeremy Howard (Donatello), Johnny Knoxville (Leonardo - stem), Tony Shalhoub (Splinter - stem), Whoopi Goldberg (Bernadette Thompson), Minae Noji (Karai), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Bioscooprelease: 21 augustus 2014 | FilmTotaal recensie: Teenage Mutant Ninja Turtles

Het kon uiteraard niet uitblijven dat de populaire Teenage Mutant Ninja Turtles opnieuw naar het witte doek zouden komen. Na drie films begin jaren 90 en de animatiefilm TMNT uit 2007 vertaalden producent Michael Bay en Battle: Los Angeles en Wrath of the Titans-regisseur Jonathan Liebesman de strijdende schildpadden Raphael, Leonardo, Donatello en Michelangelo en de andere bekende figuurtjes naar een live action-film, overladen met visuele - prachtige - effecten.

Het is geen verrassing dat Teenage Mutant Ninja Turtles, of kortweg Ninja Turtles, het goed deed aan de wereldwijde bioscoopkassa. Met medewerking van namen als Megan Fox, Will Arnett en William Fichtner kwam het tot een fraaie $485,0 miljoen. Dat de film erg mager werd ontvangen was ook niet zo'n verrassing, aangezien Bay en zijn rechterhand Liebesman doorgaans niet worden bejubbeld om de diepgang in hun films. Universal Pictures bracht een nette Blu-Ray uitgave uit.

Synopsis

Samen met zijn gevaarlijke Foot Clan heeft de kwaadaardige Shredder iedereen in New York in zijn macht. Het ziet er slecht uit totdat vier ongewone broers ontdekken dat zij als Teenage Mutant Ninja Turtles terug kunnen vechten. De Ninja Turtles moeten samenwerken met de stoere reporter April O'Neil en haar bijdehante cameraman Vern Fenwick om de stad te redden en het duivelse plan van Shredder te ontrafelen.

Waardering

Op Rotten Tomatoes komt Teenage Mutant Ninja Turtles tot een magere en "rotten" 21 procent. De IMDb noteert een betere 6,0 bij ruim 120 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de fantasyfilm met een mindere 5,4 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles kwam tot slechts één ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...echt een serieus goede film! Imo ook zoals ik me de Turtles herinner van vroeger, zoals de tekenfilm van de jaren 90. De film heeft een goed uitgewerkt origin verhaal en goed opgebouwd en alles ziet er fantastisch uit, de cgi, Turtles, de vechtscenes, echt martial arts van de bovenste plank en ook Shredder ziet er niet alleen bad-ass uit, hij is ook bad-ass, de Turltes hebben de grootste moeite met hem, zo sterk is hij... - Decepticon

Box Office

Het productiebudget van Teenage Mutant Ninja Turtles bedroeg zo'n $125 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een prima $65,5 miljoen en eindigde uiteindelijk op een nette $191,2 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een voortreffelijke $485,0 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op zo'n $1,3 miljoen.

Blu-Ray: Teenage Mutant Ninja Turtles | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: februari 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels Dolby Atmos | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Digital Reality | In Your Face! The Turtles in 3D | It Ain't Easy Being Green | Evolutionary Mash-Up | Turtle Rock | Extended Ending | "Shell Shocked" Music Video | Making of "Shell Shocked" | EAN: 5050582968330 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | 2 disc 3D Blu-Ray | Met dank aan: Universal Pictures

Deze schijf van deze Blu-Ray uitgave van Ninja Turtles zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. De vormgeving van de cover lijkt een samenvoeging van verschillende filmposters.

Beeld & geluid

Het productiebudget van zo'n $125 miljoen is overduidelijk gaan zitten in de enorme lading visual effects en motion captures. Ook via deze High Definition-versie, met een standaard beeldverhouding van 2.40 : 1, zien de digitale toevoegingen er voortreffelijk uit. Het beeld is verder ook van topkwaliteit, met waanzinnige kleuren, strak beeld en een prima zwartwaarde. Ook de lichte grainlaag werkt uitstekend om de filmische sfeer te creëren. De geluidstrack doet het erg netjes met sterke geluidseffecten via de verschillende surround speakers. Dit is overigens één van de eerste uitgaven met een Dolby Atmos-track. Om hier optimaal van te kunnen genieten moet je wel beschikken over de juiste apparatuur.

Extra's

Er zijn een aantal leuke extra's meegeleverd. De twee vermakelijkste zijn Digital Reality en Evolutionary Mash-Up. De eerste zoomt in op het tot leven wekken van de verschillende schildpadden, via motion capture en visuele effecten. Evolutionary Mash-Up kijkt naar de historie van schildpadden en ninja's. Daarna wordt er ingegaan op de koppeling tussen de twee, ook met de wapens die ze gebruiken.

Hiernaast kun je kijken naar kortere featurettes over de cast die invulling moest geven aan de Turtles (It Ain't Easy Being Green) en de totstandkoming van de 3D-versie (eventueel te bekijken in 3D). Als laatste is er ook kort alternatief einde en kun je de videoclip "Shell Shocked" van Juicy J, Moxie, Ty dolla $ign en Wiz Khalifa bekijken, gevolgd door een Making of van deze clip.

Nog redelijk vermakelijke moderne Ninja Turtles-film, op een prima Blu-Ray uitgave

Ondanks dat er meer in had gezeten en het verhaal niet altijd overeind blijft, is deze moderne blik op de populaire Ninja Turtles-kinderhelden helemaal nog niet zo slecht. De kwaliteit van het geplande vervolg zal waarschijnlijk al iets toenemen doordat er met Dave Green (Earth to Echo) een andere regisseur is aangetrokken. Teenage Mutant Ninja Turtles 2 staat gepland voor 18 augustus 2016.

Deze Blu-Ray uitgave van Teenage Mutant Ninja Turtles zit goed in elkaar. Beeld en geluid (Dolby Atmos!) zijn van de bovenste plank en de extra's bieden voldoende info voor de liefhebber. Hieronder een online featurette die vooral inzoomt op de visuele effecten en motion capture.