Blu-Ray Review: The Judge

Blu-Ray Review: The Judge

Robert Downey Jr. weer eens zonder ijzeren harnas.

Regie: David Dobkin | Cast: Robert Downey Jr. (Hank Palmer), Robert Duvall (Joseph Palmer), Vera Farmiga (Samantha Powell), Billy Bob Thornton (Dwight Dickham), Vincent D'Onofrio (Glen Palmer), Jeremy Strong (Dale Palmer), Dax Shepard (C.P. Kennedy), e.a. | Speelduur: 141 minuten | Bioscooprelease: 16 oktober 2014 | FilmTotaal recensie: The Judge

Het was alweer een tijdje terug - in Zodiac (2007) en The Soloist (2009) - dat we Iron Man en Sherlock Holmes-acteur Robert Downey Jr. zagen in een meer inhoudelijke rol. Afgelopen jaar dook hij echter op in het rechtbankdrama The Judge, naast namen als Robert Duvall, Vera Farmiga en Billy Bob Thornton. En het was best wel weer eens leuk om Downey Jr. niet in zijn ijzeren harnas te zien rondrennen. De film van debutant David Dobkin werd opvallend genoeg heel wisselend ontvangen.

De critici waren het meest verdeeld. Op Rotten Tomatoes kwam The Judge niet verder dan 47 procent. Bij het publiek - en de FT recensent - deed het drama het een stuk beter. En dit is geheel terecht. Ondanks dat de film geen enorme hoogvlieger is, weet de cast een prima indruk achter te laten, inclusief blockbusterheld Robert Downey Jr. Onlangs verscheen The Judge op een nette Blu-Ray uitgave.

Synopsis

Advocaat Hank Palmer keert terug naar zijn geboortedorp als zijn vader, de plaatselijke rechter met wie hij ruzie heeft, wordt verdacht van moord. Hank gaat op zoek naar de waarheid en al doende worden de banden met zijn familie hersteld.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is The Judge opvallend "rotten" met 47 procent. De IMDb noteert een mooie 7,5 bij ruim 86 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het drama met een 7,3 (Stem zelf). FT-recensent Danitsa Linders kwam tot vier sterren naar aanleiding van haar recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

Schitterende film is dit, met een prachtig samenspel van Robert Downey Jr. en Robert Duvall... ...Ook het verhaal, een rechtbankdrama, en tevens een chaotische vader-zoon relatie, is ook zeer goed. De film die meer dan twee uur duurt heeft alles om goed te zijn en dat is hij ook... - Tarkus

Box Office

Het productiebudget van The Judge bedroeg zo'n $50 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een redelijke, maar te lage $13,1 miljoen en eindigde uiteindelijk op een te magere $47,1 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een iets betere $83,7 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op nog geen vier ton in dollars.

Blu-Ray: The Judge | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Audiocommentaar | Getting Deep With Dax Shepard | Inside The Judge | Deleted Scenes | EAN: 5051888208977 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Warner Home Video

Deze schijf van deze Blu-Ray uitgave van The Judge zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. In de keepcase zit ook een code die toegang geeft tot de Digital Ultraviolet-versie. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor de tweede filmposter.

Beeld & geluid

In tegenstelling tot andere films van Downey Jr. is beeld en geluid niet het allerbelangrijkste aspect van deze film. Desondanks laat Warner Bros. het niet achterwege om een Blu-Ray schijf af te leveren met een prima High Definition beeldweergave. Met een standaard beeldverhouding van 2.40 : 1 is het beeld mooi scherp, de kleuren natuurgetrouw en lichtelijk bewerkt en de details blijven prima overeind in de donkere delen van het beeld. De DTS-HD track focust zich voornamelijk op dialoog en dit komt goed uit de verschillende (surround) speakers, ook ondersteund met achtergrondgeluiden.

Extra's

Er staan vier extra's op deze uitgave van The Judge. De meest diepgaande is uiteraard het audiocommentaar met regisseur David Dobkin. Wil je liever een nette making of, dan vind je die in Inside The Judge. Dit is een rond de tafel-gesprek met de belangrijkste deelnemers van voor en achter de camera's. Ze spreken over allerlei facetten van de film. Het geheel wordt aangevuld met welkome beelden vanaf de set. Vervolgens kun je kijken naar een enorme reeks verwijderde scènes, eventueel met commentaar van de regisseur. Getting Deep with Dax Shepard laat wat ongemakkelijke interviews met Robert Downey Jr., Vincent D'Onofrio en Billy Bob Thorton zien.

Rechtbankdrama die opvalt door de acteerprestaties, op een nette Blu-Ray uitgave

Over een paar weken dan neemt Downey Jr. het weer samen met zijn Avengers-vrienden op tegen een schurk die de wereld wil verwoesten. Wil je Downey Jr. weer eens zien in een drama en een goede rol neerzetten naast andere grote namen, dan zal je waarschijnlijk wel kunnen genieten van The Judge. Downey Jr. is komende periode nog even bezig met superheldenfilms, aangezien hij volgend jaar ook opduikt in Captain America: Civil War. Mogelijk start hij daarna met Sherlock Holmes 3.

Deze Blu-Ray uitgave van The Judge biedt enkele aardige extra's en heeft als verwacht een net beeld en prima geluid. Ook online zijn wat featurettes te vinden. Hieronder een b-roll: