Blu-ray review: 'Mr. Turner'

Prachtige uitgave van een sterke biopic.

Regie: Mike Leigh | Cast: Timothy Spall (J.M.W. Turner), Paul Jesson (William Turner), Dorothy Atkinson (Hannah Danby), Marion Bailey (Sophia Booth), Karl Johnson (Mr. Booth) | Speelduur: 150 minuten | Bioscooprelease: 11 december 2014 | FilmTotaal recensie: 3.5 ster

Regisseur Mike Leigh maakte afgelopen jaar een prachtige biopic over het leven van de schilder J.M.W. Turner, simpelweg Mr. Turner getiteld. De goed ontvangen film is in Nederland zowel op Blu-ray als op Dvd uitgegeven en wordt algemeen geprezen als één van de beste biopics van de afgelopen jaren.

Centraal in de film staat de schilderscarrière van Turner, maar er wordt ook een kijkje in zijn privéleven geboden. We maken onder meer kennis met de belangrijke vrouwen in zijn leven, waaronder zijn nicht Hannah Danby (Dorothy Atkinson) en Sophia Booth (Marion Bailey), de minnares waar hij tot aan zijn dood bij is gebleven. Mr. Turner vertelt het levensverhaal van de man achter de meest beroemde landschapschilderijen en zeegezichten van die tijd.

Waardering

Critici zijn bijna unaniem positief over de film. Op RottenTomatoes heeft deze een score van 98 procent op basis van 171 recensies. Daarvan waren er slechts vier negatief. "Onder leiding van een meesterlijk spel van Timothy Spall en geweldig geregisseerd door Mike Leigh, is Mr. Turner een superieure Hollywood biopic." Ook recensent Danitsa Linders is het daarmee eens en geeft de film 3,5 sterren: " Deze kunstenaarsbiografie is mooi, visueel tot in de puntjes in orde, geestig, maar soms ook grimmig en onbestemd verdrietig."

Verder heeft de film op FT een rating van 6.8, gebaseerd op zes stemmen. Op de IMDb doet de productie het iets beter, met een 7. Daar stemden 7,950 mensen.

Ondanks al die positieve kritieken, won de film geen prijs bij de Oscar-uitreiking dit jaar. Er waren vier nominaties, voor Best Original Score, Best Cinematography, Best Production Design en Best Costume Design. Geen daarvan werd verzilverd. Tijdens het Cannes Film Festival, viel de film wel in de prijzen en kreeg Timothy Spall de prijs voor de beste acteur.

Box Office

Met vier Oscar-nominaties op zak, zou je hoge verwachtingen kunnen koesteren van de box office prestaties van Mr. Turner. Dat valt dan ook niet tegen, want de film heeft wereldwijd tot nu toe al 17,6 miljoen dollar opgehaald (tegen een budget van 12,5 miljoen dollar). Het bedrag verbleekt natuurlijk bij de prestaties van bijvoorbeeld de films van Marvel Studios, maar dan heb je het over een compleet andere orde van producties.

Mr. Turner haalde in de Verenigde Staten iets meer dan 5 miljoen dollar op en in de rest van de wereld nog eens een mooie 13,7 miljoen dollar. Verreweg het grootste deel van de opbrengst is afkomsitg uit het Verenigd Koninkrijk, waar de film 9,3 miljoen dollar ophaalde. Heel verbazingwekkend is dat niet, want de schilder over wie de film gaat, is afkomstig uit Engeland.

Een aanzienlijk deel van de opbrengst is ook afkomstig uit Nederland, waar 601.931 euro verdiend werd. Geen gigantisch bedrag, maar absoluut niet slecht voor een arthouse film als deze. Als je kijkt naar de totalen van 2014, staat Mr. Turner in Nederland op de 87ste plaats. In zijn categorie, van een film met keuring 9 jaar en ouder, is de productie zelfs de nummer 33 van het jaar.

Blu-ray: Mr. Turner | Discs 1 | Retail release: maart 2015 | Beeld: 1080p HD | Geluid::Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8-713045-244095 | Met dank aan: eOne Benelux

De Blu-ray uitgave van Mr. Turner ligt sinds eind maart in de schappen. De film wordt in een standaard keepcase geleverd, met daar omheen een slipcover. Die cover toont ons hoofdrolspeler Timothy Spall als Mr. Turner en laat verder vooral positieve recensies zien. Op de achterkant nog een uitgebreide Nederlandse én Franse synopsis en verder de gebruikelijke technische informatie.

Opvallend is dat informatie over de extra's ontbreekt. Sterker nog: die extra's zelf zijn er ook niet op deze uitgave, hoewel dat in sommige internationale uitgaven wel het geval is. Daarop staan mini-documentaires die zich concentreren op het scheppen van de oude wereld van Mr. Turner. Extra's mogen dan wel ontbreken, eOne was toch zo vriendelijk een drietal trailers aan deze uitgave toe te voegen, voor Boychoir, The Good Lie en Another Year.

Beeld & geluid

De beelden van Mr. Turner zijn haarscherp op de schijf gezet. Zo nu en dan zijn de shots erg schilderachtig en ook dat effect komt goed tot zijn recht in deze uitgave. Daarmee is het een zeer geslaagde Blu-ray uitgave, waarbij alle details haarscherp op de televisie te zien zijn. Ook de achtergronden zijn vaak scherp en in sommige shots kan je ver weg op de achtergrond nog dingen zien gebeuren.

Op de audio heeft eOne ook niet bezuinigd. De dialoog komt goed verstaanbaar uit de boxen en elke keer als Turner gromt of zijn keel schraapt, komt dat er ook duidelijk uit. Op sommige momenten voert de muziek verder de boventoon, maar dat is een bewuste keus. Ook achtergrondgeluiden zijn helder te horen; zo hoor je soms de vogels buiten fluiten en paardenhoeven op de straten.

Conclusie: Prachtige uitgave van een sterke biopic.

Een mini-documentaire over het tot stand brengen van de wereld waarin Mr. Turner leefde, was een mooie toevoeging geweest aan deze uitgave van de film van Mike Leigh. Maar het gebrek daaraan doet niet af aan het feit, dat eOne weer een prachtige uitgave afgeleverd heeft. Van het schilderachtige en soms erg majestueuze van de film gaat vrijwel niets verloren en dat maakt het ook thuis een geweldige kijkervaring.