Featured

Alles over 'Blade Runner: The Final Cut'

Na zes andere versies, moet dit de definitieve zijn.

Beste filmliefhebber,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FilmTotaal is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FilmTotaal. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FilmTotaal

door Jim Pedd op 15.06.2015 om 19:28 in Featured
Komende donderdag komt de film Blade Runner: The Final Cut uit in de bioscopen. Daarom zetten we in deze rubriek alvast wat feiten op een rij die je moet weten voordat je de bioscoop inwandelt. De film gaat op 18 juni in première.

Blade Runner: The Final Cut


Duur: 117 minutenGenre Sci-Fi, ThrillerBudget: 28 miljoen dollar
...
...
...

Cast & Crew:
RegieRidley ScottScenario Hampton Fancher, David PeoplesHarrison Ford Rick DeckardRutger Hauer Roy BattySean Young RachaelEdward J. Olmos GaffM. Emmet Walsh Bryant
...
...
...
...
...
...
...

Synopsis

Na ruim tien jaar keert Ridley Scott's indrukwekkende sciencefictionfilm Blade Runner weer terug in de Nederlandse bioscoop in een nog niet eerder vertoonde versie. Blade Runner, The Final Cut), Scott's definitieve versie van zijn klassieker uit 1982, is vanaf 18 juni 2015 in de bioscoop te zien en biedt een hele nieuwe generatie filmliefhebbers de mogelijkheid om een van de visueel indrukwekkendste sci-fi films aller tijden op het grote doek te zien.

Zeven versies

Er zijn zeven verschillende versies gemaakt van Blade Runner. Die bestaan bijvoorbeeld voor het testpubliek, maar er zijn ook verschillende bioscoopversies. The Final Cut is daar één van, die al sinds 2007 in omloop is. Hieronder een overzicht van de verschillende versies.

Workprint prototype version (1982: duurde 113 minuten en werd aan testpublieken in Denver en Dallas vertoond. Negatieve reacties leidden tot een andere versie, maar deze werd alsnog via Dvd in omloop gebracht.

San Diego Sneak Preview version (1982): bijna identiek aan de versie uit 1982, op drie scènes na, die het niet tot de US theatrical versin haalden.

US theatrical release (1982): duurde 116 minuten en staat bekend als de Domestic Cut. Hierin zit een happy end dat vanuit de studio toegevoegd werd. Verder zitten er stukken in die Harrison Ford en Ridley Scott niet wilden hebben, waaronder de voiceover.

International theatrical release (1982): 116 minuten lang en bevat eigenlijk vooral meer geweld dan de versie die in de Verenigde Staten vertoond werd. Deze versie was in Europa, Australië en delen van Azië te zien.

US broadcast version (1986): 114 mintuen lang en vooral minder gewelddadig. Daarnaast is het taalgebruik wat minder hard en is het naakt eruit gehaald. De versie werd gemaakt zodat de film op televisie vertoond kon worden.

The Director's Cut (1992): 116 minuten durende versie van de film die gemaakt is met behulp van Ridley Scott. Hij zette film restorer Michael Arick aan het werk om deze versie te maken. Er zitten drie grote veranderingen in, waaronder het verdwijnen van de voice-over, de toevoeging van de droomscène en het einde zoals de studio dat oplegde in 1986 werd vervangen.

The Final Cut (2007): werd in de VS in 2007 uitgebracht en is de enige versie waar Scott complete artistieke controle over had. Naast wat extra geweld en edits uit de internationale versie, zit hierin ook de volledige droomscène.

Eerste reacties

De ontvangst van The Final Cut is, gezien de score van 100% op RottenTomatoes, overweldigend positief. Critici omschrijven het als een van de meest complete film noirs van de recente geschiedenis, die veel kouder, gewelddadiger en depressiever is dan wat we eerder in andere versies zagen. Kortom: critici zijn te spreken over de film.

Box office prestaties

Waarschijnlijk zal de omzet van de film niet extreem groot zijn. Vaak trekken dit soort rereleases van klassiekers wel redelijk wat mensen naar de bioscoop, zoals bijvoorbeeld met Jurassic Park was, toen die film opnieuw uitgebracht werd, maar toen in 3D. Dat is nu niet het geval, in plaats daarvan gaat de versie voor het eerst in première hier in Nederland. Waarschijnlijk haalt hij in Nederland zo rond de 200.000 tot 300.000 dollar op, maar de kans is aanwezig dat het ook stukken minder wordt.

Trivia

Rutger Hauer werd gecast zonder dat regisseur Ridley Scott hem gezien had. Gebaseerd op het boek Do Androids Dream of Electric Sheep van Philip K. Dick. Er zitten maar 90 shots met visuele effecten in de film, de rest is praktisch.

•

•

•




16 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

johnwayne

Avatar

The Final Cut is reeds sinds 2007 op blur-ray en dvd te verkrijgen. Ik heb hem dan ook bij m'n verzameling in de kast staan. Ik moet eerlijk zeggen dat het de beste versie van de film is, maar het zal ook te maken hebben met het feit dat het beeld eindelijk eens goed is. Ik heb andere versies gezien in de bioscoop (een zeer matige print) en op video en ik begreep op dat moment niet helemaal wat de hype rond die film was, want zo goed was hij niet. The Final Cut is de versie waar 'Blade Runner' volledig tot zijn recht komt.

David1

Avatar

Ik durf het haast niet te zeggen, en ik schaam me er ook een beetje voor, maar ik heb Blade Runner nog nooit gezien. Dat terwijl ik blu-ray al jaren in de kast heb staan. Het is er maar niet van gekomen. Misschien is dit wel het moment om 'm in volle glorie te bekijken.

patrick_h

Avatar

Ik ben nooit een groot fan Blade Runner geweest en vind de theatrical version eigenlijk leuker dan de Final Cut. Vooral de voice over, Ford deed er expres niet zijn best op, en de ik-heb-er-geen-zin-in intonatie maakt de voice over juist beter.

Daarnaast vind ik het zo'n onzin als mensen het over al die verschillende versies hebben. Het is volkomen normaal dat er van een film voor de release een of meerdere versies voor testpubliek zijn, net als een versie die gekuist is voor tv. Maar alleen bij Blade Runner vindt men het nodig om die allemaal mee te tellen.

Chrischzz

Avatar

Maar wat is nu de beste/meest complete versie?

Ik heb de Director's Cut ergens op dvd liggen.. Moet ik maar weer eens bekijken. Ik wordt dagelijks aan de film herinnerd als er in mn Walkman que weer eens een Bomb The Bass track voorbij vliegt.. =)

theDarkKira

Avatar

Blade Runner is absoluut een van mijn meest favoriete film aller tijden!

Ik heb een set waarin vijf versies van de film zitten.
Ik vind de Final Cut ook de beste.
Het is bewonderenswaardig dat er zoveel jaren later nog zulke aanpassingen gemaakt kunnen worden zonder dat botst met het oorspronkelijke beeldmateriaal.

In deze set bevat ook de 3 en een half uur (!) durende documentaire
"Dangerous Days: Making Blade Runner" ,
waarin alle aspecten van het maken van de film aan bod komen, van vroege concept- en scriptfases tot aan de release van de final cut.

Omdat deze film pas jaren later gemaakt is, kan iedereen vrijuit spreken over alles wat er destijds gebeurd is, wat een hele verademing is ten opzichte van de gebruikelijke "oh, he was so great to work with"-slijm documentaires die vaak op DVDs en Blu-rays staan.
Er wordt ook verklaard waarom er zoveel verschillende versies van deze film zijn.

Echte aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in alles wat er komt kijken bij het maken van een speelfilm.

Ed Crane

Avatar

patrick_h "Ik ben nooit een groot fan Blade Runner geweest en vind de theatrical version eigenlijk leuker dan de Final Cut. Vooral de voice over, Ford deed er expres niet zijn best op, en de ik-heb-er-geen-zin-in intonatie maakt de voice over juist beter.

Daarnaast vind ik het zo'n onzin als mensen het over al die verschillende versies hebben. Het is volkomen normaal dat er van een film voor de release een of meerdere versies voor testpubliek zijn, net als een versie die gekuist is voor tv. Maar alleen bij Blade Runner vindt men het nodig om die allemaal mee te tellen."


Mja "onzin"... het draait er vooral om dat Ford vanaf de director's cut zélf ineens een Replicant is en in de theatrical niet eigenlijk, dus het verandert de film nogal. Da's toch geen onzin? Daarnaast is de Workprint die bij de 5-disc versie zat gewoon écht heel anders en da's toch leuk voor degenen die een film heel gaaf vinden.

Ik heb zelf overigens ook een zwak voor die voice-over van Ford. Smiley face

McMurphy

Avatar

Ik vind dit eigenlijk een hele beperkte special waar FT mee op de proppen komt :}. Er valt zoveel meer te vertellen over een klassieker met zon'n grootse geschiedenis.

SciFiFanaat

Avatar

Ed Crane "Mja "onzin"... het draait er vooral om dat Ford vanaf de director's cut zélf ineens een Replicant is en in de theatrical niet eigenlijk, dus het verandert de film nogal. Da's toch geen onzin? Daarnaast is de Workprint die bij de 5-disc versie zat gewoon écht heel anders en da's toch leuk voor degenen die een film heel gaaf vinden.

Ik heb zelf overigens ook een zwak voor die voice-over van Ford. Smiley face"


Ik heb de directors cut en hoewel het een tijd geleden is dat ik `m gezien heb blijf ik er bij dat het aan de kijker zelf is om te beoordelen of Ford een Replicant is of niet. Je hebt een keer geloof ik gezegd dat Scott het bevestigd heeft maar buiten de bizarre droom sequence die dat moet onderbouwen/bevestigen(?)zit er werkelijk niets in de film wat maar enigzins hint naar dit gegeven.

Moet`m maar weer eens een keertje gaan kijken geloof ik ;)

patrick_h

Avatar

Ed Crane "Mja "onzin"... het draait er vooral om dat Ford vanaf de director's cut zélf ineens een Replicant is en in de theatrical niet eigenlijk, dus het verandert de film nogal. Da's toch geen onzin? Daarnaast is de Workprint die bij de 5-disc versie zat gewoon écht heel anders en da's toch leuk voor degenen die een film heel gaaf vinden."
De bioscoopversie en de director's cut en de final cut, dat begrijp ik wel. Maar als je een minimaal andere internationale bioscoopversie en de tv-versie en twee testversies als (laten we een mooi woord gebruiken) canon gaat beschouwen wil je alleen maar het aantal versies omhoogkrijgen.

Tatanka

Avatar

Op naar de bios. Dat zeker.

Ed Crane

Avatar

patrick_h "De bioscoopversie en de director's cut en de final cut, dat begrijp ik wel. Maar als je een minimaal andere internationale bioscoopversie en de tv-versie en twee testversies als (laten we een mooi woord gebruiken) canon gaat beschouwen wil je alleen maar het aantal versies omhoogkrijgen."


Als canon? Nergens staat toch dat ze die als canon beschouwen? Het is toch gewoon voor de volledigheid om het te vermelden denk ik. Die workprint heeft overigens in de VS ook een aantal jaar ná het uitkomen van Blade Runner nog weer eens een (zeer gelimiteerde, op een paar schermen of zo) bioscooprelease gekregen en zit (net als de internationale) zoals gezegd ook bij de 5-disc box en zoals gezegd is 'ie behoorlijk anders. Dus dat is denk ik zeker het vermelden waard voor de liefhebber toch? Zo krijg je ook inzicht in hoe er aan geschaafd is en dat de naam 'final cut' die naam ook echt verdient na zo'n geschiedenis Smiley face

Thiver

Avatar

Ed Crane "...en dat de naam 'final cut' die naam ook echt verdient na zo'n geschiedenis Smiley face"

Maar zal het daarbij blijven? ;) Alexander kreeg na een theatrical cut en director's cut immers ook een final cut, waarna er alsnog een ultimate cut kwam. :D

nietselam

Avatar

Matige en zeer overschatte film, op alle vlakken vond ik deze film ontzettend tegenvallen, een hoop raar gedoe in deze film.
Ik moet ook zeggen dat ik deze film dan ook pas een paar weken geleden voor het eerst gezien heb. Er zijn tig betere films van rond die periode.

Darthmar

Avatar

nietselam "Matige en zeer overschatte film, op alle vlakken vond ik deze film ontzettend tegenvallen, een hoop raar gedoe in deze film.
Ik moet ook zeggen dat ik deze film dan ook pas een paar weken geleden voor het eerst gezien heb. Er zijn tig betere films van rond die periode."


Ik heb ook nooit de ophef rond deze film begrepen. Aardige film die door alle verschillende versies en geruchten een cult status verkreeg maar geen echte topper.

Ed Crane

Avatar

nietselam "Matige en zeer overschatte film, op alle vlakken vond ik deze film ontzettend tegenvallen, een hoop raar gedoe in deze film.
Ik moet ook zeggen dat ik deze film dan ook pas een paar weken geleden voor het eerst gezien heb. Er zijn tig betere films van rond die periode."


De hele vormgeving en culturele logica van de stad en de toekomstvisie waren zeer revolutionair en zei/ zegt iets over de tijdsgeest die in die jaren aan het veranderen was en waar we nog steeds in leven (postmodernisme). Blade Runner is één van de meest gecopieerde en invloedrijke sf-films van de jaren tachtig en daarna, je ziet de stijl, de concepten etc. nog steeds overal terug. Het is echt een archetype geworden. Nú lijkt het misschien gemeengoed, maar dat komt omdat deze film het grotendeels bracht. Ook is het één van de meest bestudeerde films ooit door filmtheoretici.

Dat betekent allemaal natuurlijk niet dat je het zelf iets moet vinden, maar overschat is 'ie niet als je het meet naar de impact die de film op allerlei gebieden had en heeft. Dan wordt de waarde van de film vrij goed ingeschat.

aallwwiinn

Avatar

Ha , Bomb the bass… the air you breathe intro

nieuwslaatste nieuws

meest populair