Blu-Ray Review: Big Game

Vermakelijke actiefilm met Samuel L. Jackson als de president van Amerika.

Regie: Jalmari Helander | Cast: Samuel L. Jackson (President Moore), Onni Tommila (Oskari), Ray Stevenson (Morris), Jim Broadbent (Herbert), Victor Garber (Vice President), Mehmet Kurtulus (Hazar) e.a. | Speelduur: 90 minuten | Bioscooprelease: 7 mei 2015 | FilmTotaal recensie: Big Game

Bij het lezen van de synopsis en wetende dat Samuel L. Jackson de Noord-Amerikaanse president speelt, weet je dat Big Game geen hoogstaande film zal zijn. Maar met een aantal zeer aardige actiescènes, prima over-the-top rollen van verschillende acteurs en een heerlijk (slecht) einde, mag de film van zich zeker vermakelijk noemen.

Aan de wereldwijde bioscoopkassa's wist de actiefilm niet te profiteren van de prima recensies. Big Game noteert namelijk een keurige 75 procent op Rotten Tomatoes. Het bleek ook duidelijk dat het publiek de film wat minder hoog heeft zitten dan de critici. Dutch FilmWorks gunde de film van Jalmari Helander (Rare Exports: A Christmas Tale) een zeer basic Blu-Ray uitgave.

Synopsis

De president van de Verenigde Staten ontsnapt ternauwernood aan een terroristische aanslag op zijn regeringsvliegtuig. Als hij met een vluchtcapsule in de uitstrekte bossen van Scandinavië landt, is de president aangewezen op hulp uit onverwachte hoek. Hij wordt namelijk gevonden door de jonge Oskari, die met pijl en boog in zijn eentje het bos ingestuurd is om zich te bewijzen als jager. Terwijl de CIA en het leger een gigantische zoektocht op touw zetten, is het aan de Finse tiener om de machtigste man ter wereld uit de handen van terroristen te houden.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Big Game lekker "fresh" met 75 procent. De IMDb noteert een veel mindere 5,5 bij twaalfduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actie-/avonturenfilm ook erg mager, met een 5,0 (Stem zelf). FT-recensent Jelle Fastenau kwam tot 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Box Office

Het productiebudget van Big Game bedroeg zo'n $9 miljoen. In de States heeft de film slechts heel beperkt gedraaid en ook in de rest van de wereld waren er geen grootschalige bioscoopreleases. In Finland, het thuisland van regisseur Helander, draaide de film nog netjes met $1,3 miljoen omzet. Aan de Nederlandse bioscoopkassa's werd circa drie ton in dollars opgehaald. In totaal noteerde Big Game circa $4,6 miljoen wereldwijd.

Film: Big Game | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: september 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: Engels, Frans DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | Extra's: geen | EAN: 8715664115572 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Dutch Filmworks

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Big Game zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een redelijk unieke vormgeving die deels gebaseerd is op één van de weinige filmposters.

Beeld & geluid

Laten we positief beginnen. De scherpte van deze Blu-Ray uitgave is zeer netjes en als je niet te kritisch bent, dan kijkt de film ook prima weg. Helaas blijken de kleuren wel wat wisselend van wat flets tot juist weer heel aanwezig. Ook is het beeld niet geheel vrij van onnodige grain. Gelukkig blijven de details in de meer donkere scènes redelijk overeind, al had dit ook beter gekund. De surround DTS-HD track doet prima zijn werk met flink wat surround effects en de (weinige echte) dialoog is prima te volgen.

Extra's

Ondanks dat Big Game zich er prima voor leent, heeft Dutch FilmWorks het achterwegen gelaten om wat extra's toe te voegen. Uiteraard zijn er wel wat promotionele trailers, maar de liefhebber had waarschijnlijk toch graag bijvoorbeeld wat beelden van achter de schermen gezien.

Vermakelijke snelle actiefilm! Op een minder prima Blu-Ray uitgave

Als je van films met Samuel L. Jackson houdt (wie niet?) dan mag je deze eigenlijk niet overslaan. Het niveau is niet altijd even hoog (soms zelfs wat bedenkelijk), maar vermakelijk is Big Game zeker. Kortom: niet te kritisch zijn! Jackson zien we komende tijd in films als Chi-Raq (2015), The Hateful Eight (2015), The Blob (2016), Miss Peregrine's Home for Peculiar Children (2016), Tarzan (2016) en Kong: Skull Island (2017).

Deze Blu-Ray uitgave van Dutch Filmworks laat geen enorme indruk achter, al zal de fan blij zijn dat de film nog een Blu-Ray release heeft gekregen. Het beeld is gemiddeld en het geluid is prima, maar helaas is er geen bonusmateriaal terug te vinden. Op wat Duitstalige featurettes na is er online ook weinig te vinden. Hieronder een clip uit de film: