Blu-Ray Review: Spy

Blu-Ray Review: Spy

Vermakelijke James Bond-parodie op een rijkelijk gevulde Blu-ray uitgave.

Regie: Paul Feig | Cast: Melissa McCarthy (Susan Cooper), Jude Law (Bradley Fine), Jason Statham (Rick Ford), Rose Byrne (Rayna Boyanov), e.a. | Speelduur: 129 minuten | Bioscooprelease: 4 juni 2015 | FilmTotaal recensie: Spy

Regisseur Paul Feig kreeg een hele lading fanboys over zich heen toen hij aankondigde een remake te maken van de sci-fi klassieker Ghostbusters. En dan ook nog met vrouwen in plaats van mannen... En geef de fans gelijk! Er is gelukkig wel enige hoop. Feig wist te verrassen met Bridesmades, deed zijn best met The Heat en gooide dit jaar hoge ogen met de spionagekomedie Spy.

Feig werkt bijna altijd samen met actrice/komiek Melissa McCarthy die dit keer niet alleen vrouwelijke medespelers kreeg. Grote namen als Jude Law en Jason Statham laten zich van hun grappigste kant zien in Spy. Financieel deed de komedie het ook goed, door zo'n $235 miljoen op te halen aan de mondiale bioscoopkassa. Onlangs verscheen de Blu-Ray uitgave.

Synopsis

Susan Cooper speelt een onopvallende en terughoudende analist bij de CIA en is een onbekende held achter vele van de operaties. Maar zodra haar partner plotseling is verdwenen en haar andere collega en topagent in opstand gaat, verruilt ze haar kantoorbaan voor die van een echte spion. Om de mensheid te redden van een ramp, begeeft Susan Cooper zich in de wereld van een dodelijke wapenhandelaar.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Spy heerlijk "fresh" met maar liefst 93 procent. De IMDb noteert wat minder enthousaist met een 7,2 bij ruim 108 stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de komedie met een 7,3 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles kwam tot vier sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...In het begin moest ik er behoorlijk inkomen, maar namate je weet wie de personages zijn en hoe iedereen in elkaar zit gaat het leven en is het behoorlijk grappig. Spy is zeker geen briljante komedie, maar ik heb mij ermee weten te vermaken en lekker gelachen en dat is precies wat een komedie hoort te doen. - Olrik

Box Office

Het productiebudget van Spy bedroeg zo'n $65 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende de R-rated komedie een nette $29,1 miljoen en eindigde op een prima $110,8 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op $235,7 miljoen. In Nederland haalde Spy $2,1 miljoen op.

Uitgave: Spy | Discs 1 x Blu-Ray | 1 x 3D Blu-Ray | Retail release: oktober 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Aangepaste scènes | 15 geheime alternatieve scenes | Geheime bloopers | Extra Geheime bloopers achter de schermen | Regisseur beveelt zijn cast | Susan en haar mannen | Superschurk Rayna draait door | Superongedierte | De vele doden van Anton | Het probleem van dekmantels | De geweldige Rock Ford | Alleen voor uw ogen: moppentrommel | De handtastelijke wereld van de spion | Spreken is een kunst | Superschurken van het dierenrijk | Hoe Spy gemaakt is | Audiocommentaar | Galerij | Bioscooptrailer | EAN: 8712626069126 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Spy zit vastgeklikt in een standaard Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een bewerkte versie van de eerste filmposter.

Beeld & geluid

Fox levert een prima Blu-ray uitgave af op dit punt. Het beeld is goed scherp, de kleuren zijn fris en ogen modern en er is geen storende ruis aanwezig. Er valt verder weinig op aan te merken. Het geluid wordt aangeleverd in de vorm van de DTS-HD MA 7.1 track. Dit lijkt wat overdreven voor een komedie, maar aangezien er voldoende stunts / actiescènes te zien zijn, komt deze goed van pas (mocht je beschikken over 7.1 opstelling). Er zijn voldoende surround effects waarneembaar. De film heeft overigens een prima James Bond-achtig titelnummer van Ivy Levan: 'Who Can You Trust', check deze onderaan de review.

Extra's

De schijf barst van (kort) bonusmateriaal. Aan de lijst lijkt geen einde te komen. Het merendeel van de extra's blijkt te bestaan uit grappen en grollen (bijv. gag reels), aangepaste/verwijderde scènes/outtakes en introducties van bepaalde personages. Meer inhoudelijke extra's zijn te vinden onder het kopje Hoe Spy gemaakt is, waarin ook een reeks korte extra's is opgenomen over de regisseur, de humor van Jason Statham, de verschillende stunts, actrice Melissa McCarthy en de gadgets. Voor wie het wil is er ook een track met audiocommentaar van onder meer de regisseur en producent te beluisteren tijdens het bekijken van de hoofdfilm.

Prima slappe spionagekomedie; op een bijpassende blu-ray uitgave.

Paul Feig levert met Spy een melige spionagekomedie op hoog niveau af. Uiteraard moet je wel van zijn en Melissa McCarthy's humor houden. Gelukkig weet vooral Jason Statham de boel op te frissen. Ondertussen werken Feig en McCarthy aan Ghostbusters (2016). Wish List (zowaar zonder McCarthy) en The Heat 2 moeten daarna volgen.

Deze Blu-Ray uitgave van Spy is top. Beeld en geluid zijn van een gewenst niveau en er zijn heel wat uiteenlopende (korte) extra's aanwezig. Verwacht daarbij overigens weinig diepgang. Hieronder de videoclip van het titelnummer 'Who Can You Trust' van Ivy Levan.