Blu-Ray Review: Terminator Genisys

Blu-Ray Review: Terminator Genisys

Prima Blu-ray uitgave van een van de meest bekritiseerde blockbusters van het jaar.

Regie: Alan Taylor | Cast: Arnold Schwarzenegger (The Guardian / 'Pops'), Jason Clarke (John Connor), Emilia Clarke (Sarah Connor), Jai Courtney (Kyle Reese), J.K. Simmons (O'Brien) e.a. | Speelduur: 126 minuten | Bioscooprelease: 9 juli 2015 | FilmTotaal recensie: Terminator Genisys

Dat Hollywood af en toe wat doordraaft in het maken van vervolgen en remakes is ondertussen geen nieuws meer. Ook verschijnen er jaarlijks flink wat reboots van (top)titels die een nieuwe kans krijgen. Het flink bekritiseerde Terminator Genisys bleek van alles wat. Het is een vervolg, in veel opzichten een remake en bovenal een reboot aangezien een nieuw verhaallijn wordt geïntroduceerd, met veelal nieuwe gezichten voor bekende personages. Maar oké, dit kon uiteraard ook gewoon goed uitpakken...

Terminator Genisys van (tv-)regisseur Alan Taylor werd financieel gezien een redelijk succes. Wereldwijd werd er een prima $440 miljoen opgehaald bij een productiebudget van $155 miljoen. De ontvangst bleek echter onthutsend, vooral bij de critici. Desondanks krijgt de vijfde Terminator-film een prima Blu-ray uitgave.

Synopsis

In de oorlog van mens tegen machine wordt Kyle Reese door verzetsleider John Connor teruggestuurd naar 1984 om er zijn jonge moeder Sarah Connor te beschermen. Dit keer hebben onverwachte gebeurtenissen het verleden echter ingrijpend veranderd en staat de toekomst van de gehele mensheid op het spel. Voor Reese zit er niets anders op dan zijn krachten te bundelen met Sarah en haar "Bewaker" om zodoende de wereld te redden en te verhinderen dat de Terminators verder evolueren.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Terminator Genisys behoorlijk "rotten" met 25 procent. De IMDb noteert een heel stuk beter met een 6,7 na ruim 138 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi actiefilm met een 6,2 (Stem zelf). FT-recensent Jim Pedd kwam tot twee sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Is dit deel slecht? Misschien is het gewoon ons probleem dat we steeds een deel vergelijken met de 2 klassiekers? Niets zal deze 2 klassiekers verbeteren, maar toch is het een leuke uitbreiding op het universum van Terminator. Het is goed op zijn eigen manier, zoals elke deel hoort te zijn... - Secret1994goesFilm

Box Office

Het productiebudget van Terminator Genisys bedroeg zo'n $155 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende de sci-fi actiefilm een makke $27,0 miljoen en eindigde op een te magere $89,8 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op $440,6 miljoen, mede dankzij de opbrengst in China: $112,8 miljoen. In Nederland haalde Terminator Genisys een beperkte $1,7 miljoen op.

Uitgave: Terminator Genisys | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: november 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels Dolby Atmos | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Family Dynamics | Infiltration and Termination | Upgrades: VFX of Terminator Genisys | EAN: 5053083037284 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | 3D Blu-ray | Met dank aan: Universal Pictures

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Terminator Genisys zit vastgeklikt in een standaard Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen van de filmposter die toch behoorlijk wat van het verhaal weggeeft.

Beeld & geluid

Ook al zou je commentaar kunnen hebben op de kwaliteit van de hoofdfilm, over de beeldkwaliteit van deze Blu-ray uitgave mag zeker niet geklaagd worden. Universal heeft gezorgd voor een prima High Def-transfer die erg scherp is en prachtige kleuren toont, terwijl de donkere scènes prima overeind blijven en de details behouden. De geluidstrack is misschien nog opmerkelijker. Deze laat namelijk een vol en stevig geluid horen terwijl de dialoog prima volgbaar blijft. De surround effects vliegen je ook om je oren. Heb je de beschikking over Dolby Atmos, dan zit je waarschijnlijk helemaal gebakken. Prima schijf!

Extra's

Ondanks dat er maar drie extra's zijn te selecteren, hebben deze wel wat te bieden. Vooral Infiltration and Termination en Upgrades: VFX of Terminator Genisys zijn de moeite waard. De eerste gaat over de verschillende sets uit de film die zich in verschillende tijdsperioden afspeelt. Erg mooi gedaan en er wordt in het kleine half uur flink wat details prijsgegeven. In Upgrades: VFX of Terminator Genisys wordt er uiteraard gekeken naar de overwegend nette visuele effecten. Helemaal niets mis mee, kijken dus! Ook kun je kijken naar een featurette over de cast.

Een nieuw soort Terminator-film, dat zeker; op puike blu-ray uitgave.

Nadat James Cameron zich niet meer (als regisseur) bemoeide met de Terminator-films ging de franchise snel bergafwaarts. Dit vijfde deel doet de twee eerste toppers zeker geen eer aan. Er wordt te simpel gekopieerd en het geheel wordt wat overdreven uit zijn verband wordt gerukt. Desondanks biedt de film flink wat (visueel) spektakel, waar waarschijnlijk alleen de die hard Terminator-fans van moeten kotsen. Of de geplande vervolgfilms er gaan komen, is nog steeds niet helemaal duidelijk. Voorlopig staan deze nog steeds gepland voor 2017 en 2018.

Deze Blu-Ray uitgave van Terminator Genisys is netjes met een prima beeld en voortreffelijk geluid. Ook het bonusmateriaal is zeker de moeite waard. Hieronder de Youtube-video 'Terminator Timeline EXPLAINED (Terminator Genisys Erased History?)' van New Rockstars: