Blu-Ray Review: The Man from U.N.C.L.E.

Blu-Ray Review: The Man from U.N.C.L.E.

Nette uitgave voor de prima spionagefilm van Guy Ritchie.

Regie: Guy Ritchie | Cast: Henry Cavill (Napoleon Solo), Armie Hammer (Illya Kuryakin), Elizabeth Vikander (Gaby Teller), Elizabeth Debicki (Victoria Vinciguerra), Luca Calvani (Alexander) Hugh Grant (Waverly), e.a. | Speelduur: 116 minuten | Bioscooprelease: 20 augustus 2015 | FilmTotaal recensie: The Man From U.N.C.L.E.

Na RocknRolla uit 2008 maakte de Britse regisseur Guy Ritchie de twee financieel zeer succesvolle Sherlock Holmes-films. In 2013 tekende hij voor The Man from U.N.C.L.E., een filmversie van de spionageserie uit de jaren 60. Voor Ritchie waren regisseurs als Matthew Vaughn, David Dobkin, Steven Soderbergh en zelfs Quentin Tarantino verbonden aan de film. Uiteindelijk wist Ritchie de film te maken, met behulp van acteurs als Henry Cavill, Armie Hammer en Alicia Vikander.

Een nieuw succes voor Ritchie bleef uit. Ondanks een redelijk ontvangst onder critici en publiek wist de $75 miljoen kostende spionagefilm financieel niet te overtuigen. Er werd slechts zo'n $110 miljoen opgehaald. Onlangs verscheen The Man from U.N.C.L.E. op Blu-ray.

Synopsis

Een CIA-agent laten samenwerken met een KGB'er; iets onwaarschijnlijkers bestaat er niet. Toch is dat precies wat er gebeurt! CIA-man Napoleon Solo en KGB-agent Illya Kuryakin zijn gedwongen samen te werken om zo een nucleaire ramp af te wenden. Maar zoiets gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is The Man From U.N.C.L.E. redelijk "fresh" met 67 procent. De IMDb noteert een betere 7,4 na ruim 110 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actiekomedie met een 7,3 (Stem zelf). FT-recensent Jelle Fastenau kwam tot drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...De film heeft een heerlijke coole sfeer en een leuke mix van actie en komedie. Dat is wel toevertrouwd aan Guy Ritchie. Ik geef het je anno 2015 te doen om met iets echts orgineels te komen. Dat is deze film ook niet. Het terugrijpen op de Koude Oorlog is wel gewaagd aangezien veel jongeren daar amper iets van weten of begrijpen... ...Het aparte sfeertje in de film spreekt me aan en Henry Cavill, Armie Hammer en Alicia Vikander leveren puik werk... - MovieMazzter

Box Office

Het productiebudget van The Man From U.N.C.L.E. bedroeg zo'n $75 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende de actiekomedie een magere $13,4 miljoen en eindigde op een even zo magere $45,4 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een hogere, maar nog steeds te beperkte $109,4 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op een teleurstellende kleine 8 ton in dollars.

[/url]
Film: The Man From U.N.C.L.E. | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: december 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Spyvision: Recreating the 60's Cool | A Higher Class of Hero | Metisse Motorcycles: Proper-And Very British | The Guys from U.N.C.L.E. | A Man of Extraordinary Talents | U.N.C.L.E: On-Set Spy | EAN: 5051888209585 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Warner Home Video

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van The Man From U.N.C.L.E. zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. In de hoes bevindt zich ook een code voor de UV-versie. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een compleet nieuwe uiting ten aanzien van de eerdere [url=http://www.impawards.com/2015/man_from_uncle.html]filmposters
.

Beeld & geluid

Warner Home Video heeft ervoor gezorgd dat deze Blu-ray uitgave prima uitpakt. Voor de sfeer / tijdsgeest zijn de kleuren aangepast en in High Definition ziet dit er sterk uit. Het kleurenpalet is vol en behoudt over het algemeen goed de details in de meer donkere scènes. Dit ondanks de aanwezig van een lichte laag toegevoegde filmgrain, ook voor de sfeer. De DTS-HD 5.1 geluidstrack doet het ook keurig, maar is niet heel opvallend aanwezig. Uiteraard is er wel voldoende muzikale ondersteuning en tijdens de actiescènes en achtervolgingen zijn er meer surround effects te horen. Prima schijf!

Extra's

Onder het bonusmateriaal vallen zes featurettes, waarvan Spy vision: Recreating 60’s Cool het omvangrijkst is. Deze fraaie extra zoomt in op de sfeer van de film die zich afspeelt in het Europa van de jaren 60 van vorige eeuw. Er is duidelijk aandacht besteed aan kleding, sets en rekwisieten. Ook aardig is de kortere featurette over de Métisse motoren die zijn gebruikt in de film. De andere extra's zoomen onder meer in op het duo Cavill en Hammer, regisseur Ritchie en de fraaie actiescènes.

Weer een prima Guy Ritchie-film; op een prima Blu-ray uitgave

Ondanks dat The Man from U.N.C.L.E. niet op alle vlakken overtuigt, is de film van Guy Ritchie wel een vermakelijke tussen alle wat meer standaard Hollywood-actiefilms. Het is daarom jammer dat de film financieel erg matig presteerde. Een vervolg lijkt dan ook uitgesloten. Ritchie focust zich ondertussen op Knights of the Roundtable: King Arthur (2017), welke onlangs flink werd uitgesteld. Het zou het eerste deel moeten worden van een zesluik. Het is te hopen voor Ritchie dat dit een succes wordt, al kan hij altijd nog teruggrijpen op een derde Sherlock Holmes of een nieuwe pakkende Britse misdaadfilm a la Snatch. Ook geen straf.

Deze Blu-Ray uitgave pakt netjes uit in beeld en geluid. De extra's zijn uiteenlopend, maar niet altijd even omvangrijk en diepgaand. Hieronder de online featurette 'Vehicle Dossier':