Blu-Ray Review: Pan

Nette Blu-ray uitgave van dé flop van 2015.

Regie: Joe Wright | Cast: Levi Miller (Peter), Garret Hedlund (Hook), Hugh Jackman (Blackbeard), Rooney Mara (Tiger Lily), e.a. | Speelduur: 111 minuten | Bioscooprelease: 7 oktober 2015 | FilmTotaal recensie: Pan

In Hollywood bestaat de duidelijke wens om van het sprookjesgenre een nieuw soort superheldengenre te maken. Ieder jaar verschijnen er steeds meer en grotere titels. Verleden jaar scoorde Walt Disney met Cinderella en probeerde Warner Bros. het met de live-action Peter Pan-film Pan. Van de film van Joe Wright (Pride & Prejudice, Anna Karenina) werd veel verwacht en kreeg $150 miljoen mee.

De regisseur had voor Pan de beschikking over namen als Hugh Jackman, Levi Miller, Rooney Mara, Garrett Hedlund en Amanda Seyfried en een script van de redelijk onbekende Jason Fuchs, schrijver van Ice Age: Continental Drift. De uitkomst is bekend: de film werd de #1 flop van 2015 en de prequel-film zorgde voor een vroege dood van een geplande franchise. Onlangs verscheen de film op Blu-ray.

Synopsis

Peter is een tegendraadse twaalfjarige jongen die al zijn hele leven in een kil Londens weeshuis woont. Op een nacht wordt Peter meegenomen naar Neverland, waar hij de meest ongelofelijke avonturen beleeft terwijl hij het geheim van zijn moeder probeert te achterhalen. Samen met de krijger Tiger Lily en zijn nieuwe vriend James Hook moet Peter de meedogenloze piraat Blackbeard verslaan, om Neverland te redden en zijn ware lot te ontdekken.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Pan behoorlijk "rotten" met 26 procent. De IMDb noteert een magere 5,9 na ruim dertigduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de avonturenfilm met een 5,8 (Stem zelf). FT-recensent Fabian Melchers kwam tot 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...De introductie van Blackbeard was geweldig, er zaten een paar oprecht leuke grappen in, CGI was meestal wel mooi, maar vaak ook iets teveel. 3D was ook erg mooi. Geinig, maar uiteindelijk dus een stinkende tegenvaller. Ik werd niet echt bewogen door deze film... - Roeltje

Box Office

Het productiebudget van Pan bedroeg zo'n $150 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende de fantasyfilm $15,3 miljoen en eindigde op een uiterst magere $35,1 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een betere, maar veel te magere $128,4 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op $1,1 miljoen.

[/url]
Film: Pan | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: februari 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels Dolby Atmos TrueHD, Nederlands Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Audiocommentaar | Never Grow Up: The Legend of Pan | The Boy Who Would Be Pan | The Scoundrels of Neverland | Wondrous Realms | EAN: 5051888209660 | Ook verkrijgbaar op: 3D Blu-ray | Dvd | Met dank aan: Warner Home Video

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Pan zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een samenvoeging van de vele [url=http://www.filmtotaal.nl/foto.php?film=24708&id=22545]filmposters
.

Beeld & geluid

Warner Bros. levert een werkelijk prachtige High Definition-uitgave af. Het beeld van de sprookjesfilm is fraai. Voor de verschillende delen in de film worden kleurfilters gebruikt om sfeer te benadrukken. In de fantasierijke omgevingen is kleur veel meer aanwezig en dan spatten deze ook van het scherm. De visuele effecten werken vaak in het voordeel van de film, al zijn er scènes die echt (zwaar) ondermaats zijn. De Engelstalige geluidstrack wordt afgeleverd door een Dolby Atmos track en dat is duidelijk te horen. Zeker als je deze afzet tegen de Nederlandstalige Dolby Digital-track. Al met al een keurige schijf!

Bonusmateriaal

Naast een track met audiocommentaar van Joe Wright heeft Warner Bros. een viertal kortere featurettes op de schijf laten zetten. Aan het ruim 10 minuten durende Never Grow Up: The Legend of Pan is vooral aardig dat er een terugblik op de rijke historie van Peter Pan wordt gegeven door cast en crew. The Boy Who Would Be Pan gaat over de lange weg naar het aantrekken van Levi Miller als het titelpersonage. The Scoundrels of Neverland focust zich op de rol van Hugh Jackman en Wondrous Realms geeft op een speelse manier een blik op de wonderlijke wereld van Neverland.

Groots kindersprookje waar teveel geld in is gestopt; op een prima Blu-ray uitgave

Het is een kunst om een goede superheldenfilm te maken. En het is klaarblijkelijk ook niet makkelijk om een pakkende titel af te leveren in het groeiende live-action sprookjesgenre. Pan is op momenten zeker niet onaardig en weet een jongere doelgroep vast te entertainen, maar als geheel stellen Joe Wright en Warner Bros. teleur. Met een budget van $150 miljoen, een degelijkse cast en prima bronmateriaal had hier uiteraard veel meer in gezeten. Dit jaar probeert Warner Bros. het met The Legend of Tarzan en in 2017 volgt Jungle Book: Origins.

Deze Blu-Ray uitgave is erg sterk, met uitstekend beeld en geluid en wat aardig, maar niet enorm diepgaand bonusmateriaal. Hieronder de online featurette 'Behind the Scenes - Part 1' van FilmIsNow Movie Bloopers & Extras: