Eerste recensies 'Warcraft: The Beginning' binnen

Is dit eindelijk een succesvolle gameverfilming?

Volgende week donderdag gaat Warcraft: The Beginning eindelijk in première. De film verkeert al sinds 2006 in ontwikkeling en werd menigmaal uitgesteld. Maar nu is de film van regisseur Duncan Jones er dus eindelijk en zijn er de eerste recensies. Die blijken niet helemaal zo positief te zijn als men gehoopt had.

”We wachten nog steeds op een geweldige video game film. Misschien krijgen we er nooit een, maar een film als Warcraft geeft wel het gevoel dat ernaar opgebouwd wordt,” lezen we bij CraveOnline. ”Als de film werkt is hij erg amusant, maar als hij niet slaagt, is het niets meer dan een gemiddeld fantasyavontuur dat teveel leunt op bekende verteltechnieken om een grote indruk achter te laten.”

Bij The Hollywood Reporter is men wat positiever over de film. ”Voor niet-fans van de games kon de twee uur durende ervaring strakker in elkaar zitten, maar het is geen zware zit. Maar het is er ook niet een die je echt doet meeleven. Als je niet teveel weet van de erg serieuze mythologie, kan het heel camp voelen. […] Vergeleken met een ander middeleeuws-achtig verhaal, de Hobbit-trilogie, is deze internationale productie een vlotte rit.”

Dan is er nog Variety dat het heeft over ”bijzonder gedetailleerde rijken, die voornamelijk echt gebouwd zijn en versterkt met CGI tijdens de uitgebreide postproductie. Warcraft mikt op fris en eindigt vrij smakeloos. […] Met meer dan 2,000 shots vol visuele effecten, is het ontmoedigend om te denken aan alle tijd, energie, planning en precisie die is gaan zitten in Warcraft, want het eindproduct doet vooral denken aan die geanimeerde reclames voor iPhone-spellen.”

Om wat positiever te eindigen, is er nog een featurette die ons ervan verzekert dat er behoorlijk spannende actie in de film zit. In de feature vertelt regisseur Jones dat het een droom is om dit soort film te mogen maken.