Blu-Ray Review: Joy

Blu-Ray Review: Joy

Jennifer Lawrence verdiende alweer haar vierde Oscarnominatie.

Regie: David O. Russell | Cast: Jennifer Lawrence (Joy), Robert De Niro (Rudy), Virginia Madsen (Terry), Bradley Cooper (Neil Walker), Édgar Ramirez (Tony), Diane Ladd (Mimi), Isabella Rossellini (Trudy), e.a. | Speelduur: 124 minuten | Bioscooprelease: 7 januari 2016 | FilmTotaal recensie: Joy

Actrice Jennifer Lawrence is in een rap tempo uitgegroeid tot het oogappeltje van Hollywood. Toch wijkt ze - tot op heden - niet echt af in haar projectkeuzes. Naast de Hunger Games en X-Men-films was ze ook al te zien in drie films van regisseur David O. Russell. Het leverde haar een Oscar op haar aandeel in Silver Linings Playbook en twee nominaties voor haar rollen in American Hustle en het recent verschenen Joy. De laatste bleek als complete film wel de minste van de drie.

In Joy zet Lawrence uiteraard een knappe rol neer en de nominatie is zeker verdiend. De film zelf is aardig, maar weet de kwaliteit van de eerdere films van David O. Russell helaas niet te benaderen. Dit is terug te zien in de ontvangst en de wereldwijde box office cijfers. Onlangs verscheen de Blu-ray uitgave.

Synopsis

Joy vertelt het levensverhaal van een vastberaden vrouw die haar excentrieke en disfunctionele familie bij elkaar probeert te houden, ook als alles tegen lijkt te zitten. Gedreven door noodzaak en creativiteit brengt Joy haar levensdroom in werkelijkheid en wordt ze hoofd van een machtig imperium in de genadeloze commercie. Dit verandert haar leven en dat van haar familie.

Waardering

De biopic werd genomineerd voor een Oscar, namelijk voor de hoofdrol van Jennifer Lawrence. Zij won voor haar bijdrage wel de Golden Globe. Ook was de film genomineerd voor een Golden Globe voor 'Best Motion Picture - Comedy or Musical.' Op Rotten Tomatoes is Joy net aan "fresh" met 61 procent. De IMDb noteert een iets betere 6,1 na ruim 65 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de biopic met een 7,2 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles kwam tot 3 sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Box Office

Het productiebudget van Joy bedroeg zo'n $60 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende de biopic een wat magere $17,0 miljoen (#3) en eindigde op een toch wat zwakke $56,5 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een betere 101,1 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op een kleine 9 ton in dollars.

[/url]
Film: Joy | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: mei 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Duits | Extra's: Joy, Strength and Perseverance | Times Talk with Jennifer Lawrence and David O. Russell and Maureen Dowd | Gallery | EAN: 5051888220702 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Warner Home Video

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Joy zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een variant op de eerdere [url=http://www.impawards.com/2015/joy_ver2.html]filmposters
.

Beeld & geluid

De beeldkwaliteit van Joy is netjes met een prima scherpte en natuurlijke, hier en daar bewerkte kleuren, om sfeer aan te zetten. Het beeld bevat wel enige opzettelijke filmgrain en dit zorgt voor een prima filmische uitstraling. Verder zijn er geen oneffenheden te ontdekken aan deze prima uitgave van 20th Century Fox. De geluidstrack is een 7.1 DTS-HD track en laat de dialoog prima horen en zorgt voor mooie muzikale ondersteuning, van West Dylan Thordson en David Campbell. Ook zijn er voldoende surround effects waarneembaar. Nette schijf!

Bonusmateriaal

Het inhoudelijke bonusmateriaal beperkt zich tot twee docu's, waarvan de eerste Joy, Strength and Perseverance is. Hierin wordt in 20 minuten op een wat standaard wijze stilgestaan bij de film, aan de hand van interviews en filmbeelden. Voor de diehard fan van Jennifer Lawrence en/of David O. Russell is het uur durende Times-interview met Maureen Dowd. Heel diepgaande vragen zijn het niet, maar het kan je mogelijk boeien. Afsluitend is er een galerij met foto's aan te zetten.

Zeer aardige biopic met vooral een prima rol van Lawrence; redelijke Blu-ray uitgave

Een van de opvallendste onderdelen van Joy is de metamorfose die het personage van Jennifer Lawrence ondergaat. Dit is duidelijk het sterkste punt van de film en maakt de biopic ook zeker het kijken waard. Op dit moment is Lawrence te zien in X-Men: Apocalypse en later dit jaar duikt ze naast Chris Pratt op in Passengers. Daarna is ze te zien in Darren Aronofsky's nog titelloze film over Winnie the Pooh-bedenker A.A. Milne en Steven Spielbergs biopic It's What I Do over de oorlogsfotograaf Lynsey Addario. Deze Blu-Ray uitgave van Joy is in beeld en geluid netjes en biedt enkele extra's. Hieronder de online featurette 'The Real Joy':