Interview

Interview met Patrick Schoenmaker

Over zijn korte geanimeerde Indiana Jones-film die vanaf vandaag online staat.

Beste filmliefhebber,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Jim Pedd om 11:50 in Interview
De Nederlandse animator Patrick Schoenmaker was een paar weken geleden groot in het nieuws met zijn aankondiging van een korte, geanimeerde Indiana Jones-film. Na vijf jaar tekenen, staat de film vanaf vandaag online. FilmTotaal sprak Schoenmaker over zijn werk, inspiratie en natuurlijk over de korte film.

» Bekijk hier de korte video.
Jaren geleden kreeg je de opdracht van Lucasfilm om een stripversie van Indiana Jones te maken. Wat was precies de gedachte achter die opdracht en hoe kwam men bij jou uit?
Nou, de opdracht kwam niet direct van Lucasfilm, maar van Acme Archives, een bedrijf dat de licentie had om artprints te verkopen van Lucasfilm producties. Ik had in het verleden voor o.a. TheRaider.net, een grote Indiana Jones fansite, een aantal illustraties gemaakt om hun website wat aan te kleden. Dat was nog ver voor er sprake was van Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull. Toen die film eenmaal aangekondigd werd wilde Acme hun assortiment uitbreiden met Indiana Jones prints en hebben ze me benaderd, naar aanleiding van mijn oudere werk.

Wat fascineert je zo aan Indiana Jones?
Dat is moeilijk uit te leggen. Ik keek al op heel jonge leeftijd films die misschien nog niet helemaal geschikt voor me waren. Daar zaten goede films tussen, zoals Ben-Hur, The Dark Crystal en The Golden Voyage of Sinbad, maar ook hele slechte films over gemuteerde brulkikkers, naaktslakken, bizarre kannibalen- en zombiefilms. Goed of slecht, ik vond het mateloos interessant allemaal - en vaak ook doodeng. Op een dag keek ik Raiders of the Lost Ark op een videoband van mijn vader en dat heeft een onuitwisbare indruk gemaakt. Die film had alles wat ik op dat moment leuk vond, maar dan zó goed uitgevoerd. Niet dat ik dat destijds zo kon verwoorden, maar het voelde als magie en die magie is er nog elke keer als ik een Indiana Jones-film kijk. Na Raiders zag ik natuurlijk ook de andere vervolgfilms en die waren ook allemaal raak.

Je bent in 2011 begonnen met dit project, zonder formele opdracht van Lucasfilm. Waarom ben je er toch mee begonnen?
Ik had me ontzettend verheugd op Kingdom of the Crystal Skull. Via allerlei sites volgde ik de productie op de voet en ik zat weer helemaal in die Indiana Jones-sfeer. Toen Crystal Skull eenmaal uit was en nieuws over een nieuwe film uitbleef, had ik gewoon zin om zelf met het personage aan de slag te gaan. Ik had de eerste stapjes op het gebied van het ontwerpen van de personages al gezet met mijn prints voor Acme en ik ben het gewoon gaan doen. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als animator en ontwerper en ik zag er ook wel een mooi project in om mijn skills op door te ontwikkelen. Met iets als Indiana Jones leg je de lat lekker hoog en daar had ik op dat moment behoefte aan. Ik had ook zelf iets kunnen verzinnen natuurlijk, maar dan was ik misschien wel blijven hangen in de concept fase en ik had gewoon zin om te gaan tekenen. Daarbij heb ik de vertaalslag van bestaande films naar ander media altijd heel interessant gevonden. Ik heb een tijdje voor een bedrijf gewerkt waar ik speelgoed ontwierp van Disneyfiguurtjes, daar haalde ik ook veel voldoening uit.

Vijf jaar heb je hieraan gewerkt, hoe kan het zo lang hebben geduurd? En heb je samengewerkt met andere mensen, het project uit eigen zak betaald of toch steun gekregen van Lucasfilm of Disney?
Ik heb het helemaal op eigen houtje gedaan, zonder budget, alles in mijn vrije tijd. Soms nam ik een paar maanden geen werk aan om even meters te kunnen maken. Maar erg hard gaat het gewoon niet met animatie. Op een gegeven moment heb ik een aantal stagiaires gevraagd mee te helpen, daardoor kwam er wat meer vaart in. Animatie is gewoon enorm veel werk. Het grote publiek is in de veronderstelling dat je inmiddels veel aan de computer kunt overlaten, maar dat valt toch echt vies tegen. Elke tekening moet gemaakt worden, er is geen programma dat even een paar mooie achtergronden voor je schildert.

Hoeveel versies van de animaties heb je gemaakt? Kwam je meteen bij de juiste stijl van animeren uit, of was het een lastige (en lange) zoektocht naar de stijl die volgens jou het beste bij Indiana Jones past?
Het ontwerpen kostte erg veel tijd. In eerste instantie was het de bedoeling om de nadruk op de art direction te leggen en de film vooral te laten bestaan uit een reeks goed vormgegeven, bewegende illustraties. Maar dat kon ik gewoon niet aan mezelf verkopen en beetje bij beetje werd het steeds meer een volledig geanimeerd filmpje. Harrison Ford was ook bijzonder moeilijk om goed te treffen qua gelijkenis. In het begin zette ik alles vrij cartoony neer, maar gedurende het project kwam ik erachter dat een wat meer ingehouden, realistischere stijl het gevoel van avontuur en gevaarlijke situaties meer tot zijn recht liet komen. Maar als je goed kijkt, zal je zien dat er hierdoor wel wat inconsistenties in de stijl zijn geslopen.

In het verlengde daarvan: ben je vaak opnieuw begonnen?
Als je eenmaal een richting hebt bepaald, begin je met storyboarden. Dat is een proces waarbij constant heel veel overboord gaat en je uiteindelijk, als het goed is, iets overhoudt dat goed werkt. Dat is dus niet per se opnieuw beginnen, maar je zoekt gewoon steeds een andere ingang tot je tevreden bent. Toen het storyboard op slot stond heb ik tijdens de productie nog wel eens een achtergrond overnieuw gedaan, maar dat probeerde ik zoveel mogelijk te voorkomen. Omdat je zolang aan iets werkt, wil het soms voorkomen dat sommige scènes na een tijdje gewoon niet meer bij de rest passen, doordat ik in tussentijd een hoop had bijgeleerd. Die moesten dan wel opnieuw.

Vond je het moeilijk om het avontuurlijke gevoel van de films om te zetten naar animatie?
Dat was natuurlijk de grote puzzel. Maar omdat ik die films haast in mijn DNA heb zitten, had ik er wel een vrij duidelijk beeld van hoe ik dat wilde aanpakken. Het was denk ik ook vooral een kwestie van mijn teken- en regieskills ontwikkelen. Toen ik begon was ik gewoon nog niet zo ver met bepaalde dingen. Daarom ben ik ook blij dat ik het project heb doorgezet, ik heb er enorm veel van geleerd.

Welke animatietechnieken heb je gekozen om dat te bereiken, of welke middelen hebben daarbij geholpen?
Ik hou er altijd erg van om oplossingsgericht te denken. De look van de film moest handgetekend zijn, maar ik heb ook wel andere programma's gebruikt zoals Moho, wat meer cut-out en vectorgebaseerd is, als ik dacht dat dit het proces wat kon versnellen. Soms maakte ik snelle mock-ups van de sets in 3D. De meeste scènes zijn gemaakt met een combinatie van TvPaint, voor de handgetekende animatie en After Effects voor de compositing. Voor een aantal scènes was de combinatie van programma's niet genoeg en heb ik Toon Boom Harmony moeten leren om die door de pipeline te krijgen.

Op welk deel van de film ben je zelf het meest trots?
Ik denk vooral op het feit dat het af is. Er zijn veel momenten geweest waarop ik me afvroeg of ik er niet beter aan deed om te stoppen en een keer met mijn vriendin uit eten te gaan.

Ga je het eindresultaat naar Lucasfilm en Disney opsturen? Of ben je bang dat ze, net als bij de webserie X-Men: Danger Room Protocols, je dan dwingen het geheel offline te halen?
Ik ga het zeker naar ze opsturen. Wat er precies mis is gegaan met die X-Men-serie weet ik niet, over het algemeen krijg je geen problemen met fan-art, zolang je er maar niks mee verdient. Ik zou zelf heel blij zijn met fans die je I.P.'s een beetje in leven houden. De volgende Indiana Jones-film komt pas in 2019, dus elk nieuw bewegend beeld van Indiana Jones is tot die tijd mooi meegenomen zou ik denken.

Stel dat je het opstuurt, en er wordt positief gereageerd en men vraagt je een complete animatiefilm te maken rond Indiana Jones. Zou je dat doen?
Haha, ehm... ja. Ik kan me vervelender werk voorstellen.

Wat brengt de toekomst voor je?
Vooralsnog zit ik lekker op onze studio in Utrecht, met mijn makkers van Frame Order. We doen heel verschillend werk, dus het kan alle kanten op. Maar een eigen serie zou ik wel heel leuk vinden om aan te werken.

3 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Bilbo

Avatar

Ik hoop dat Disney/Lucasfilm hier een beetje geïnspireerd door raken. Zie een animatieversie van Indy wel zitten namelijk.

Filmpje was korter dan ik verwachtte, maar desondanks toch vrij sterk, zeker voor wat eigenlijk gewoon fan-art is.

Moviewheels

Avatar

Prachtig gemaakt, Animated Indy spat van het scherm. Hoop dat Disney hier iets mee gaat doen want dit mag absoluut niet zomaar in vergetelheid raken. Chapeau!!!

Silpe

Avatar

deze films zijn altijd op top ik vond Perrie de vogelbek dier maar ook wel cool .indianna jones moet wel origineel zijn .
waarschijnlijk hebben die series geen begrip maar perrie was voor mij een detective als een indianna jones .

nieuwslaatste nieuws

meest populair