Blu-Ray Review: Independence Day: Resurgence

Het tweede deel wil vooral grootser zijn.

Regie: Roland Emmerich | Cast: Liam Hemsworth (Jake Morrison), Jeff Goldblum (David Levinson), Bill Pullman (president Whitmore), Judd Hirsch (Julius Levinson), Vivica A. Fox (Jasmine Dubrow-Hiller), Brent Spiner (Brakish Okun), Charlotte Gainsbourgh (Catherine Marceaux), Jessie Usher (Dylan Hiller), Maika Monroe (Patricia Whitmore), Sela Ward (president Lanford), e.a. | Speelduur: 120 minuten | Bioscooprelease: 22.06.2016 | Recensie FT: 2,5 ster

Verleden jaar wisten Jurassic World en The Force Awakens behoorlijk wat indruk te maken. Dit jaar had Roland Emmerichs Independence Day: Resurgence dé comeback-film kunnen zijn. Het eerste deel Independence Day uit 1996 was immers razend populair. Met Resurgence ging het toch anders. Zowel het publiek als de critici waren weinig echt enthousiast. De $165 miljoen kostende blockbuster wist financieel gezien net aan wat dollars winst te draaien.

In Resurgence, goed voor een wereldwijde omzet van $390,0 miljoen, hebben de verschillende naties op aarde samengewerkt aan een immens verdedigingsprogramma om zo de planeet te beschermen. Maar niets kan ons voorbereiden op de geavanceerde en ongekende kracht van de buitenaardse wezens. Alleen de vindingrijkheid van een aantal moedige mannen en vrouwen kan onze wereld nog redden van de ondergang.

Film: Independence Day: Resurgence | Discs 1 x Blu-Ray | 1 x 3D Blu-Ray | Retail release: oktober 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8712626054238 | Ook verkrijgbaar op: Blu-ray | Dvd | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De schijven van deze Blu-Ray uitgave van Independence Day: Resurgence zitten vastgeklikt in een iets dikkere amaray Blu-Ray keepcase. De disc start op met het logo van 20th Century Fox en daarna volgen de te skippen trailers van Assassin's Creed, Deadpool en X-Men: Apocalypse. Na de kijkwijzer (12) volgt geanimeerde hoofdmenu, voor onder meer de set-up en het bonusmateriaal.

Beeld

20th Century Fox heeft ervoor gezorgd dat deze HD-uitgave een prima beeldweergave heeft. Het beeld doet futuristisch aan met volle en warme kleuren. De visuele effecten zijn overwegend goed, zeker van de "ineenstortende" gebouwen. Over het beeld ligt een lichte laag filmruis en dit pakt redelijk goed uit. Helaas lijkt de scherpte soms wat afwezig, al kan dit ook komen doordat sommige shots wel heel snel en rommelig zijn geschoten. Al met al een prima beeld.

Geluid

Een DTS-HD 7.1 geluidstrack stuurt het geluid aan. De muzikale ondersteuning werd aangeleverd door Harald Kloser en Thomas Wanker, betrokken bij veel van Emmerichs films. Uiteraard biedt de track ook flink wat surround effects, alleen al bij de vele luchtgevechten en zeker bij de grootse slotscène. Het geheel klinkt vol en stevig en verdient om gehoord te worden. Een van de pluspunten van deze schijf.

Bonusmateriaal

>> Deleted Scenes: Een reeks van acht verwijderde scènes, inclusief een alternatieve openingsscène. De scènes, die in totaal een kleine 10 minuten duren, zijn ook te bekijken met commentaar van Roland Emmerich. Netjes.

>> Another Day: The Making of Independence Day: Resurgence: Dit belangrijkste onderdeel van het bonusmateriaal bestaat uit vier hoofdstukken, namelijk A New Squadron, Earth as We Known It, The Tools of the Future en The Invaders. In totaal duren de docu's met veel beelden van achter de schermen en interviews een klein uur. De featurettes behandelen achtereenvolgend de nieuwe personages, de nieuwe wereld die we krijgen te zien, de nieuwe wapens en dergelijke en de aliens. Omvangrijk!

Keurige High Def-uitgave van deze te makkelijke comeback

Oorspronkelijk wilde Roland Emmerich de tweeluik ID Forever - Part 1 en Part 2 maken. Dit plan is gelukkig snel teruggedraaid en kwam er maar één film uit. Had de tweeluik wel verschenen dan had het er waarschijnlijk slecht uitgezien voor de afsluiter. Resurgence weet de juiste snaar niet te raken en lijkt een toch iets te gemakkelijke poging. Deze Blu-ray uitgave is overigens netjes, met prima beeld en geluid en de extra's tonen aan dat er heel wat werk in de film heeft gezeten.