Blu-Ray Review: Een Man Die Ove Heet

Blu-Ray Review: Een Man Die Ove Heet

De Zweedse topper die ook in Nederland flinke aanloop kende.

Regie: Hannes Holm | Cast: Rolf Lassgård (oude Ove), Bahar Pars (Parvaneh), Filip Berg (jonge Ove), Ida Engvoll (Sonja), e.a. | Speelduur: 116 minuten | Bioscooprelease: 23.06.2016 | Recensie FT: 4 sterren

Eerder dit jaar verscheen de Zweedse boekverfilming En man som heter Ove / Een Man Die Ove Heet op het Nederlandse witte doek. Ondanks dat de film op een beperkt aantal schermen te zien was, wist de tragikomedie bijna een half miljoen euro om te zetten aan de bioscoopkassa's; een welkome bijdrage aan de sowieso indrukwekkende totaalscore van $25,8 miljoen. Onlangs bracht September Film de film van Hannes Holm uit op Blu-ray.

In Een Man Die Ove Heet, met Rolf Lassgård (oud) en Filip Berg (jong) in de vermakelijke titelrol, ontmoeten we de 59-jarige Ove. Hij rijdt in een Saab en staat bekend als de mopperkont van de buurt. Maar Ove is niet bitter, hij gromt alleen een beetje, en hij heeft inderdaad niet steevast een glimlach op zijn gezicht. Als hij het ergens niet mee eens is, dan zegt hij dat. Vooral tegen zijn directe omgeving in de wijk waarin hij woont.

Elke ochtend loopt Ove een inspectierondje in zijn buurt, terwijl hij foutief geparkeerde fietsen verplaatst en de inhoud van afvalbakken controleert. Er is een reden dat hij met dit imago zijn buurtbewoners bewust op afstand houdt, maar die houdt hij voor zichzelf. Tot de nieuwe overburen op een ochtend per ongeluk zijn brievenbus omver rijden. Het blijkt het begin van een onverwachte vriendschap, die Ove de mooie kant van het leven weer laat zien.

Film: Een Man Die Ove Heet | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: oktober 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: Zweeds DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8718836863219 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: September Film

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Een Man Die Ove Heet zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-ray keepcase. De disc start op een waarschuwing en het logo van September Film. Na de kijkwijzer (12) springt gelijk het hoofdmenu in beeld, voor de ondertiteling en wat trailers.

Beeld

September Film levert een High Def-schijf af met een prima beeldkwaliteit. De kleuren van de flashback-scènes lijken iets bewerkt om de gedateerde sfeer mee te geven, maar deze zijn overwegend natuurlijk en vol. De hedendaagse scènes doen flink natuurlijk aan en zijn goed kleurrijk. Met de scherpte is het ook helemaal in orde en de donkere scènes behouden opvallend goed de scherpte. Er is wel een lichte laag filmruis zichtbaar, al zal deze de minder kritische kijker niet direct opvallen.

Geluid

Het geluid focust zich doorgaans op de dialoog. De Zweedse DTS-HD 5.1 track biedt hier en daar wat actie via de surround speakers, al blijft dit beperkt tot vooral standaard achtergrondgeluiden. Verder een weinig opvallende track. De ondertitels zijn uiteraard nodig als je niet zo goed met Zweeds overweg kunt.

Bonusmateriaal

September Film heeft een redelijk kale schijf opgeleverd. De extra's bestaan uit slechts drie trailers, van The Commune, Een Man Die Ove Heet en A War. Voor de rest biedt de schijf alleen de Zweedse hoofdfilm.

Voor de liefhebbers van het boek, op een basic Blu-ray uitgave

Een Man Die Ove Heet van regisseur Hannes Holm is zeker een aardig tussendoortje en uiteraard een must mocht je het boek hoog hebben zitten. Gezien de behoorlijke aanloop naar de Nederlandse bioscoopzalen zijn er klaarblijkelijk heel wat Nederlandse liefhebbers. De Blu-ray uitgave van de film is erg basic; alleen het prima beeld en geluid vallen op.