Blu-Ray Review: The Beatles: Eight Days A Week - The Touring Years

Prachtige uitgave van een sterke docu over misschien wel de grootste band aller tijden.

Regie: Ron Howard | Cast: Paul McCartney, Ringo Starr, John Lennon, George Harrison, e.a. | Speelduur: 100 minuten | Bioscooprelease: 20 oktober 2016

De bekende Oscar-winnende regisseur Ron Howard blijkt een ware Beatles-fan te zijn. Tussen zijn grote Hollywood-films In the Heart of the Sea (2015) en Inferno (2016) zag hij de tijd om een duik te nemen in de vele optredens van misschien wel de grootste band aller tijden. Het resultaat is een fraaie docu die niet alleen geschikt is voor de ware liefhebbers, maar ook voor mensen die zin hebben in een sterke muzikale documentaire. In dit geval schijnt het zelfs de eerste door de band goed gekeurde documentaire te zijn sinds ze in de jaren 70 uit elkaar gingen.

Ondanks dat The Beatles: Eight Days A Week - The Touring Years (7,4) nog in de nodige Nederlandse bioscopen te zien is, verscheen recent een prachtige Blu-ray uitgave. Wereldwijd haalde de docu al $12,2 miljoen op aan de bioscoopkassa's.

Film: The Beatles: Eight Days A Week | Discs 2 x Blu-Ray | Retail release: november 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | EAN: 8718836863240 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: September Film

De twee schijven van deze Blu-Ray uitgave van The Beatles: Eight Days A Week zitten verpakt in een mooie verzamelhoes. De schijven zitten vastgeklikt in een uitklapbare hoes waarin ook een Engelstalig boekje zit. Dit boekje start met een introductie van de regisseur en vervolgens is er een verhaal van John Savage. De uitklaphoes zit in een zeer stevige insteekhoes. De schijven hebben een zeer fraai geanimeerd menu. Een prachtige uitgave!

Beeld

Uiteraard komt er heel wat verouderd beeldmateriaal bij. Regisseur Ron Howard is echter een man die houdt van een flitsend beeld en alle beelden zijn daarom gerestaureerd, voor zover dat kan. Vooral de (tv-)archiefbeelden blijven van een verhoudingsgewijs magere kwaliteit, maar dit is uiteraard ook iets dat helemaal past bij een documentaire. De hedendaagse interviews tussendoor zijn in een prima HD-kwaliteit en het is zeker aardig dat er af en toe foto's van betere kwaliteit te zien zijn in plaats van eventuele vaak druk ogende videobeelden.

Geluid

Het geluid wordt aangeleverd door een DTS-HD geluidstrack. Ondanks dat de muziek en de interviews prima verstaanbaar zijn en het geheel goed is nabewerkt, is dit niet direct de track die uitblinkt in geluidseffecten. Het geluid is gerestaureerd door Giles Martin, zoon van George Martin. Dit zorgt ervoor dat de concertbeelden fantastisch en vol uit de speakers komen. Al met al een prima geluidstrack en iets dat de fans zeker gaan waarderen.

Bonusmateriaal

Words & Music: In deze featurette van bijna 25 minuten geven de Beatles-leden een blik op hoe zij hun muziek schrijven en wat de invloed is van de muziek van de generatie van hun ouders. Ook hebben ze het over het schrijven van muziek voor anderen, hun eigen persoonlijkheden en de vernieuwing van de band. Erg komen ook andere bekenden aan het woord.

Early Clues To A New Direction: Heel wat bekende mensen laten weten welke impact de Beatles hebben gehad en welke invloed vrouwen en humor op het collectief hadden. De featurette duurt een kleine 20 minuten.

The Beatles Live 1963 - 1965: Vijf live-optredens met de nummers She Loves You, Twist and Shout, Can't Buy Me Love, You Can't Do That en Help!

A Deeper Dive: Onder dit hoofdstuk vind je maar liefst zeven kortere featurettes met de titels Liverpool, The Beatles in Concert, Three Beatles' fans, Ronnie Spector and the Beatles. Shooting A Hard Day's Night, The Beatles in Australia, Recollections of Shead Stadium en The Beatles in Japan. Gezamenlijk duren de featurettes ruim 40 minuten.

Alternatieve opening van de film: Een korte alternatieve opening van 3 minuten.

Waanzinnige Blu-ray uitgave; een must voor de fan!

Voor de fans van The Beatles is deze Ron Howard documentaire zeker een aanrader. Op dit moment draait The Beatles: Eight Days A Week nog in de nodige filmhuizen, dus pak je kans als je deze liever (eerst) op het witte doek wil zien. Mocht je ook gecharmeerd zijn van Oasis, dan pak je gelijk ook hun documentaire Supersonic mee. Deze Blu-ray uitgave is een must-have voor de fans. Niet alleen is het een mooie verzamelbox, er zijn ook nog genoeg extra's te bekijken.