Events & Festivals

IFFR onthult thema 2017

In de sectie Perspectives onderzoekt het festival polarisatie en breuklijnen in de hedendaagse maatschappij, met o.a. Oscarkanshebber 'Moonlight'

Beste filmliefhebber,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Kaj van Zoelen om 16:02 in Events & Festivals
Elk jaar besteedt International Film Festival Rotterdam (IFFR) aandacht aan maatschappelijke thema's met films, debatten en speciale gasten. In 2017 zijn de thematische programma's gebundeld in de sectie Perspectives. Onder de titel Parallax Views presenteert het festival een actueel programma dat de polarisatie binnen onze hedendaagse maatschappij onderzoekt.

Parallax Views

Op het kantelpunt van diverse politieke verschuivingen lijkt de wereld meer gepolariseerd dan ooit. De steeds scherpere breuklijnen in onze maatschappij en de verbeten discussies in de media inspireerden IFFR om films te selecteren die een nieuw licht werpen op deze gespletenheid. Deze films zijn door het gehele programma van IFFR 2017 terug te vinden.
Iedereen kijkt vanuit een ander perspectief naar dezelfde situatie; het festival biedt daarom met Parallax Views een platform aan filmmakers, kunstenaars, denkers, journalisten en het publiek om met elkaar in gesprek te gaan over de maatschappelijke en politieke veranderingen. Ook worden onder deze noemer masterclasses en voordrachten gegeven.
 
Naast het Parallax Views-programma zijn onder de sectie Perspectives vier onderscheidende programma's gecreëerd die actuele breuklijnen uitlichten en onderzoeken, onlosmakelijk verbonden aan het thema van IFFR 2017:
 
A Band Apart

Het programma A Band Apart beschouwt kleine utopieën en de shock and awe-methode die wordt gehanteerd, wanneer splintergroeperingen samenkomen om de gevestigde orde uit te dagen of omver te schoppen. Of dat nu via terrorisme, sektes, politiek of muziek is, de manier waarop dat gebeurt is duidelijk anders dan veertig jaar geleden, toen de punkbeweging met wanorde de maatschappij probeerde te ontregelen. A Band Apart vertoont moderne films met dezelfde rauwe energie van toen, en vertelt verhalen van outsiders die het establishment provoceren. Een van die films is Nocturama van Bertrand Bonello, waarin een groep radicale millennials Parijs probeert te bombarderen. In de serie Generatie B van Pieter Van Hees reageert de Belgische jeugd heel anders op leven in een crisis, zonder uitzicht op werk. Ook deze jongeren zijn boos, maar humor voert de boventoon.




Black Rebels

Democratische samenlevingen worden steeds meer geconfronteerd met de culturele kloof en toenemend racisme. Nergens in de filmgeschiedenis worden deze thema's zo grondig aangekaart als in Black Cinema: filmmakers uit de Afrikaanse diaspora verbeelden en becommentariëren deze materie al sinds het ontstaan van film. Het programma Black Rebels bevat films over en overwegend door zwarte mensen die zich verzetten tegen de polarisatie. Met Nederlandse en Europese premières, maar ook enkele klassiekers. Het aanbod is zeer divers, met speelfilms, korte films, drama, (muziek)documentaires, experimentele films, sciencefiction en videokunst. Barry Jenkins, de regisseur van Moonlight, verzorgt een masterclass. Er zijn ​kunstinstallaties van Keith Piper (Robot Bodies) en Tirzo Martha (Testament of Hope and Faith) te zien, en er zijn verschillende gesprekken met makers. Tevens is er een vier uur durende, wervelende talkshow, Minding the Gap, waarin niet alleen de culturele kloof wordt onderzocht, maar ook de rijke invloed van zwarte cultuur op de kunsten aan bod komt. Onder meer vooraanstaand regisseur Charles Burnett van de L.A. Rebellion-filmbeweging is te gast tijdens deze talkshow.

Criss-Cross

In de jaren zeventig behoorde de sociaal geëngageerde politieke thriller tot Frankrijks meest verkochte filmproduct. De laatste tien jaar maakte deze Franse misdaadcinema een monumentale comeback. De films uit het programma Criss-Cross tonen Frankrijk als slagveld: politie en georganiseerde misdaad maken van elke grote Franse stad een oorlogsgebied, seriemoordenaars zijn een metafoor voor een samenleving op de rand van de afgrond en de bourgeois familie is verworden tot een gevangenis waarin voortdurend wordt onderhandeld tussen veroordeelde en bewaker.

Het programma opent met de wereldpremière van Éric Valettes Le serpent aux mille coupures, de verfilming van de gelijknamige roman van de succesvolle schrijver-scenarist DOA, over racisme en terrorisme op het Franse platteland. Het programma toont het werk van Frankrijks nieuwste generatie genreauteurs, variërend van Mathieu Kassovitz via Olivier Marchal tot Fred Cavayé en Julien Leclercq. Ook meer linksgeoriënteerde makers met een licht andere kijk op het genre krijgen een stem in dit programma, zoals Olivier Masset-Depasse. Zij bewijzen dat cinema nog steeds in staat is om onze maatschappij gedetailleerd te analyseren - soms zelfs te veranderen - door middel van vermakende en verhelderende verhalen.

Picture Palestine

Sinds 1917, het jaar waarin de Britse regering met de Balfour-verklaring de basis legde voor het huidige Israël, is het Palestijnse grondgebied een schrijnend voorbeeld van grote maatschappelijke en politieke gespletenheid. Een scherpe breuklijn op de wereldkaart. IFFR presenteert met Picture Palestine een visuele reis door Palestijnse cinema die tragedies, dromen, absurditeit en hoop in het gebied weergeeft. Ondanks het gebrek aan middelen en geld ontwikkelde Palestina sinds de jaren zestig een eigen filmsubcultuur. Van militante films uit de jaren zeventig en verhalen uit bezette gebieden tot hedendaagse experimentele korte films en sciencefiction.

Het programma bestaat uit historisch en nieuw materiaal op het snijpunt van esthetiek, media, politiek en hedendaagse kunst in en buiten het bezette gebied. Het bijzondere Perpetual Recurrences, een stoomcursus in de filmische representatie van Palestina van de afgelopen veertig jaar, beleeft zijn Europese première.




Hieronder een overzicht van de reeds bevestigde titels voor de sectie Perspectives:

A Band Apart:

Premières:
Generatie B (Joost Vandecasteele & Pieter Van Hees, België)
HAMSTERs (Martine Doyen, België)
Japanese Girls Never Die (Matsui Daigo, Japan)
Scumbag (Mars Roberge, VS)

Tevens bevestigd:
Alipato: The Very Brief Life of an Ember (Khavn, Filipijnen)
Maudite Poutine (Karl Lemieux, Canada)
nirvanna the band the show (Matt Johnson & Jay McCarrol, Canada)
Nocturama (Bertrand Bonello, Frankrijk/Duitsland/België)
A Taste of Ink (Morgan Simon, Frankrijk)
 
Black Rebels:

Premières:
Bayard & Me (Matt Wolf, VS)
Identification (Mike Hoolboom, Canada/VS)
Improvement Association (Kevin Jerome Everson, VS)
Kbela (Yasmin Thayná, Brazilië)
They Charge for the Sun (Terence Nance, VS)

Tevens bevestigd:
195 Lewis (Chanelle Aponte Pearson, VS)
Baldwin's Nigger, (Horace Ove, GB)
Chlorophyl (Barry Jenkins, VS)
Fonko (Lars Lovén, Lamin Daniel Jadama & Göran Hugo Olsson, Duitsland/Zweden)
The Golden Chain (Ezra Claytan Daniels & Adebukola Bodunrin, VSA)
Hustlers Convention (Mike Todd, VS)
Kindah (Ephraim Asili, VS/Jamaica)
Loving (Jeff Nichols, GB/VS)
Medicine for Melancholy (Barry Jenkins, VS
Moonlight (Barry Jenkins, VS
Rebirth of a Nation (Paul D. Miller aka DJ Spooky, VS)
Reluctantly Queer (Akosua Adoma Owusu, Ghana/VS)
Twilight City (Reece Auguiste, Canada)

Criss-Cross:

Premières:
Le serpent aux milles coupures (Éric Valette, Frankrijk)

Tevens bevestigd:
36 Quai des Orfèvres (Olivier Marchal, Frankrijk)
Un affaire d'état (Éric Valette, Frankrijk)
Agents secrets (Frédéric Schoendoerffer, Frankrijk/Italië/Spanje)
Braqueurs (Julien Leclercq, Frankrijk)
Mea Culpa (Fred Cavayé, Frankrijk)
L'ordre et la morale (Mathieu Kassovitz, Frankrijk)
 
Picture Palestine:

Premières:
Perpetual Recurrences (Reem Shilleh, Palestina)

Tevens bevestigd:
20 Handshakes for Peace (Mahdi Fleifel, Duitsland/Palestina)
And Yet My Mask Is Powerful (Ruanne Abou-Rahme & Basel Abbas, Palestina)
A Boy, a Wall and a Donkey (Hany Abu-Assad, Nederland)
Flower Seller (Ihab Jadallah, Frankrijk/Palestina/GB)
In the Future They Ate from the Finest Porcelain (Larissa Sansour, Palestina/GB/Denemarken/Qatar) korte film
Introduction to the End of an Argument (Elia Suleiman & Jayce Salloum, Palestina)
Like Twenty Impossibles (Annemarie Jacir, Palestina)
A Magical Substance flows into Me (Jumana Manna, Palestina/GB/Duitsland)
One Minute (Dina Nasar, Jordanië/België)
The Pessoptimist (Mirna Bamieh, Palestina)

1 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

meest populair