'Trivisa' beste Chinese film van 2016 - een politiek statement?

'Trivisa' mocht niet in China vertoond worden.

De Hong Kong Film Critics Society heeft Trivisa uitgeroepen tot beste Chinese film van 2016.

Daarmee kiest de Hong Kong Film Critics Society voor het derde jaar achtereen een film uit tot beste film van het jaar, die niet in China mocht vertoond worden. De vorige keer was dat Philip Yungs Port of Call, en de beste film van 2014 was Fruit Chans The Midnight After.

Daarmee lijkt het alsof de critici van Hongkong zich uitspreken tegen de groeiende invloed van het Chinese vasteland op de filmindustrie van Hongkong. De Hongkongse filmindustrie was decennia lang onafhankelijk dankzij de aparte politieke situatie van Hongkong als Britse kolonie. Maar na de overdracht aan China in 1997 is het grote China zich steeds meer gaan bemoeien met de Hongkongse filmindustrie.

In eerste instantie doet China dat via investeringen in films. Dat lijkt onschuldig, maar hoe meer Chinees geld in een film, hoe groter de invloed van de Chinese regering. Waarbij regelmatig censuur om de hoek komt kijken. Zelfs in Hollywood merkte men dat, toen een personage in het met Chinees geld gefinancierde Doctor Strange geen Tibetaanse monnik mocht zijn.

In Hongkong ziet men die groeiende invloed met lede ogen aan, en de critici tekenen daar dus op hun wijze protest tegen aan. Door steevast films de hoogste lof te geven, die vanwege subtiele of minder subtiele politieke boodschappen niet op het vasteland worden uitgebracht.

Trivisa speelt zich af tijdens de overhandiging van Hong Kong aan China in 1997. Via de verhalen van drie criminelen een portret geschetst van economische en politieke achteruitgang onder de aankomende Chinese overheersing.



NieuwsFilm

meest populair