Blu-Ray Review: Prooi

Blu-Ray Review: Prooi

De grootste flop ooit van Dick Maas. Jammer genoeg.

Regie: Dick Maas | Cast: Sophie van Winden (Lizzy), Julian Looman (Dave), Mark Frost (Jack), Theo Pont (Chef), Rienus Krul (Brinkers), e.a. | Speelduur: 108 minuten | Bioscooprelease: 13.10.2016 | Recensie FT: 3 sterren

Dick Maas is uiteraard dé koning van de Nederlandse blockbuster. Nog niet zo heel lang geleden bewees hij dit met de horrorkomedie Sint. Afgelopen jaar ging hij aan de haal met de mascotte van Nederland: de leeuw. Dit deed hij in Prooi, met namen als Sophie van Winden, Julian Looman, Mark Frost en Rienus Krul. Na het mager presterende Quiz (2012) bleek Prooi voor Maas de tweede flop aan de bioscoopkassa. De film kwam namelijk niet verder dan een magere 230 duizend euro. Erg jammer, aangezien Prooi nog best vermakelijk is.

In het wisselend ontvangen Prooi (FT Stercijfer = 5,1) roept de politie de hulp in van Artis-dierenarts Lizzy, na de vondst van een gruwelijk afgeslacht boerengezin net buiten Amsterdam. Zij ziet direct wat de bloederige verminkingen moet hebben aangericht: een forse, agressieve leeuw. Niemand gelooft haar en pas na een bloedbad in het Vondelpark stemmen de autoriteiten in met haar plan om de Britse jager Jack. in te zetten. Lizzy's vriend Dave. heeft zijn bedenkingen vanwege het amoureuze verleden van Jack en Lizzy. Maar ook hij moet toegeven dat Jack hun beste kans is om meer bloedvergieten in de straten van Amsterdam te voorkomen.

De horrorthriller van Maas, met een bijdrage van bijna $1,4 miljoen uit het Nederlands filmfonds, werd onlangs door Dutch FilmWorks uitgegeven op Blu-ray, met zelfs wat bonusmateriaal en een leuke sleeve.

Bekijk de afbeeldingDiscs 1 x Blu-Ray | Retail release: februari 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: oa. Nederlands DTS-HD 5.1 | Ondertitels: NederlandsEAN: 8719372003060 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Dutch FilmWorks

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Prooi zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. De sleeve heeft een fraaie uitsnede, alsof een leeuw deze heeft gekrabt. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt als eerste het DFW-logo, de kijkwijzer (16 jaar) en de trailers van Incarnate en Kidnapp. Een hoofdmenu geeft toegang tot de extra's, de taal en de scèneselectie.

Beeld

Deze High Def-uitgave van Prooi ziet er overwegend netjes uit. De kleuren ogen natuurlijk en de scherpte is doorgaans van een prima niveau. Helaas komen de beelden niet altijd even filmisch over en dit lijkt vooral te komen door keuzes tijdens de post-productie. Soms komt het beeld simpelgezegd wat 'soapie' over en de montage is zo nu en dan wel heel rap. De visuele effecten - bv de leeuw - zijn van een wisselend niveau, maar passen prima in deze productie.

Geluid

Het geluid bij de film wordt aangeleverd door een standaard DTS-HD 5.1 track. Deze klinkt overwegend netjes. Het Nederlandse dialoog is prima te volgen en de muzikale ondersteuning van Dick Maas zelf werkt doorgaans prima mee aan de opbouw van de spanning. Er zijn ook sporen met Nederlandse en Engelse ondertiteling beschikbaar.

Bonusmateriaal

De Leeuw: De snelle Making of zoomt in op de vraag: hoe laten we de leeuw uiteindelijk ook overtuigend zien. Dit wordt verteld door Maas en de verschillende toepassingen (veel praktisch, een 3D-leeuw, een man in een pak) worden toegelicht en in beeld gebracht. Erg cool!
Scooterstunt: Een snelle blik op de scène op de scooter. De stuntcoordiantor klinkt een stuk enthousiaster dan Maas zelf.
Stunts: In ruim een minuut een blik op wat stunts in de film en vooral het gebruik van de camera's daarbij.
Dick Maas Collectie: Middels de trailers een blik op de Dick Maas Collectie op Blu-ray.

Leuk gegeven; wisselende uitvoering. Nette Blu-ray.

Dick Maas kiest met Prooi in ieder geval een vermakelijke invalshoek. Ondanks dat er veel aardige scènes zijn, weet het geheel niet helemaal te overtuigen. Sint deed dit toch beter. Het is jammer dat Prooi niet beter uitpakte. De film wordt zelfs gezien als de grootste flop ooit van Dick Maas. De film trok slechts 30.000 bezoekers. Misschien moet Maas zich bij zijn volgende film focussen op een ouderwetse slasher, meer in de trant van Amsterdamned. Deze Blu-ray uitgave van DFW is netjes, met zelfs wat - overigens te korte - extra's.