Blu-ray recensie: 'Why Him?'

Blu-ray recensie: 'Why Him?'

Goed gevulde uitgave van een minder geslaagde komedie.

Regie: John Hamburg | Cast: James Franco (Laird Mayhew), Zoey Deutch (Stephanie Fleming), Bryan Cranston (Ned Fleming), Megan Mullally (Barb Fleming), Tangie Ambrose (Patty Dunne) e.a. | Release: 22 december 2016 | Speelduur: 111 minuten
Tijdens de feestdagen gaat Ned, een overbezorgde maar liefhebbende vader, samen met zijn familie op bezoek bij zijn dochter op de universiteit. Hier ontmoet Ned zijn grootste nachtmerrie: zijn dochters vriend Laird, een welwillende maar sociaal onhandige Silicon Valley-miljardair. Ned vindt het maar niets, maar komt er dan achter dat Laird dé vraag wil stellen aan zijn vriendin.

Dat is het plot van Why Him, de nieuwe komedie met rollen voor Bryan Cranston en James Franco. Het komische duo raakt in de film verstrikt in een concurrentiestrijd, waarbij het er niet bepaald lichtzinnig aan toe gaat. Heel geslaagd is die invalshoek niet op elk moment, al zijn critici en het publiek redelijk mild in hun kritiek.

Zo lezen we op RottenTomaotes dat de film zo nu en dan wel voor wat lachers zorgt en goed gecast is. Helaas is het verder vooral formulewerk, en daar hebben critici commentaar op. Het publiek is dus iets milder, want op IMDb scoort Why Him? een 6,3. Dat tegenover de 4,9 op RottenTomatoes. Onze recensent Arjan Welles gaf de film verder nog 2,5 ster en vond vooral het contrast van James Franco en Bryan Cranston best aardig. Minder leuk gevonden vindt Arjan de hoeveelheid opvulsel, "dat voornamelijk bestaat uit [...] pijnlijke momenten."

Bekijk de afbeelding
Media: 1x Blu-ray | Video: 1.85:1 | Audio: Engels 7.1 DTS-HD MA / Frans, Duits, Italiaans Dolby Digital 5.1 | Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Italiaans | Retail release: 19 april 2017 | EAN: 8-712626-098256 | Met dank aan: 20th Century Fox

Why Him? wordt aangeleverd in een standaard Blu-ray keepcase. Voorop zien we de poster van de film, met de drie hoofdrolspelers: James Franco, Bryan Cranston en Zoey Deutch. Achterop verder een uitgebreide synopsis en een compleet overzicht van alle extra's. Jammer is dat er tussen dat overzicht twee fouten staan: Lou de Entertaine in plaats van entertainer en galeri in plaats van galerij.

Beeld & audio

De grappen mogen soms dan wel te wensen over laten, de kwaliteit van de beelden doet dat niet. Het geheel is digitaal opgenomen en ziet er gewoon goed uit. Kleuren zijn over het algemeen natuurlijk en de paar scènes met iets minder goed licht laten weinig detailverlies zien. Kortom: het geheel ziet er prima uit, al is het overigens niet bijzonder (maar dat krijg je met een komedie).

Dan is er nog de audio, die goed klinkt. Er is gekozen voor een Dolby 5.1 score die goed klinkt. Uiteraard is dialoog het belangrijkste, en klinkt dat altijd centraal. De wat chaotischere scènes met bijvoorbeeld een groot publiek komen het best tot hun recht en laten zien dat er in elk geval niet op de audio bezuinigd is.

Extra's

Er zitten behoorlijk wat extra's op deze uitgave, samen goed voor bijna een uur. Dat komt niet omdat ze zo diepgravend zijn, maar omdat het er gewoon veel zijn. Zo heb je een tien minuten durende blooper reel, aangevuld met een featurette die kijkt naar de 47 minuten op de plee-scène.

Dan zijn er nog profielen van een aantal personages: Waarom Gustav, Barb Fleming: Supermoeder, Lou de Entertainer en Richard Blais: een gestoorde Chef. Ze duren allemaal bijna vier minuten en zijn geinig om naar te kijken, al kan je je afvragen wat de toegevoegde waarde van de schetsen is. Er zijn verder nog verwijderde scènes, audiocommentaar en een galerij.

Prima uitgave met lekker veel extra's

Er zitten veel extra's op deze uitgave en dat waarderen we. Fijn is verder dat de beelden en audio goed van kwaliteit zijn, dus is het een goede uitgave van 20th Century Fox. De komedie zelf mag dan wel niet zo geweldig zijn, de uitgave is wel van hoog niveau.