Blu-Ray Review: Nocturnal Animals

Blu-Ray Review: Nocturnal Animals

De beste film van 2016?

Regie: Tom Ford | Cast: Amy Adams (Susan Morrow), Jake Gyllenhaal (Tony Hastings/Edward Sheffield), Armie Hammer (Hutton Morrow), Michael Shannon (Bobby Andes), Aaron Taylor-Johnson (Ray Marcus), Isla Fisher (Laura Hastings), Ellie Bamber (India Hastings), Karl Glusman (Lou), Robert Amayo (Turk), Laura Linney (Anne Sutton), e.a. | Speelduur: 116 minuten | Bioscooprelease: 01.12.2016 | Recensie FT: 5 ster

Misschien wel een van de beste films van 2016 is ongetwijfeld Nocturnal Animals. De tweede film van modeontwerper Tom Ford (A Single Man) laat niet alleen voortreffelijke rollen zien van Amy Adams, Jake Gyllenhaal, Michael Shannon, Aaron Taylor-Johnson en zelfs Armie Hammer, ook is het een pakkend verhaal die je zo nu en dan bij je strot grijpt. En dit alles prachtig in beeld gebracht onder begeleiding van voortreffelijke muziek.

In het $22,5 miljoen kostende Nocturnal Animals (FT Stercijfer = 7,1), goed voor een kleine $30 miljoen wereldwijd, leidt Susan Morrow, een kunsthandelaar uit Los Angeles, een luxueus maar onbevredigend leven samen met haar man Hutton Morrow. Als Hutton weer eens een weekend weg is op een van zijn vele zakenreisjes, ontvangt Susan een anoniem pakje dat in haar brievenbus is achtergelaten. Het is een boek genaamd 'Nocturnal Animals', geschreven door haar ex-man Edward Sheffield, met wie ze al jaren geen contact meer heeft gehad. Bij het manuscript zit een briefje waarin Edward Susan vraagt het boek te lezen en om vervolgens contact met hem op te nemen als hij weer in de stad is. In haar eentje in bed begint Susan de roman te lezen. Het boek is aan haar opgedragen.

Universal Pictures bracht Nocturnal Animals, welke vijf sterren kreeg van de FT-recensent, deze maand uit op Blu-Ray. Hieronder een blik op de schijf, inclusief de extra's.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: mei 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | EAN: 5053083107529 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De Blu-ray schijf van Nocturnal Animals zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt het logo van Universal en de taalselectie. Vervolgens springt het basic hoofdmenu in beeld.

Beeld

Tom Ford heeft uiteraard een zeer stylistisch oog en samen met de beelden van cameraman Seamus McGarvey (Anna Karenina, Atonement) levert hij alleen al visueel een prachtige film af. In High Definition pakt dit helaas niet zo goed uit als de fan zou willen. Er is namelijk een lichte laag ruis aanwezig en deze lijkt onbedoeld. Ook de donkere delen in het beeld slokken te details op waardoor de vele scènes in het donker niet volledig tot hun recht komen. Dit had echt beter gekund. Positief is dat de kleur er prima vanaf komt en dat deze de prachtige beelden vaak laat opbloeien.

Geluid

De standaard DTS-HD 5.1 geluidtrack doet wel prima zijn werk. De vele dialoog is uiteraard prima te volgen en gedurende de complete film, met de 'Nocturnal Animals'-scènes in het bijzonder, zijn er surround effecten waarneembaar. De muziek van Abel Korzeniowski (A Single Man, Penny Dreadful) is de sfeervolle aandachtstrekker die de film nog meer laat leven. Prachtig.

Bonusmateriaal

Op de schijf staat maar één featurette en dat is het ruim 10 minuten durende Building the Story. Schrijver/regisseur Tom Ford gaat hierin in op het verhaal en de lagen daarin en hoe die met elkaar een verbinding hebben. Uiteraard komen ook de acteurs aan het woord over het verhaal en hun bepalende rollen. Let wel op, deze featurette is onmogelijk zonder spoilers. Alleen kijken na het zien van het hoofdgerecht.

Klasse film op een prima schijf

De verfilming Nocturnal Animals is een film die je gewoon gezien moet hebben. Eigenlijk op alle fronten weet de film de liefhebber tevreden te stellen en het doet uitkijken naar de volgende film van Ford. Nocturnal Animals kreeg opvallend genoeg maar één Oscarnominatie, voor de bijrol van Michael Shannon. Wel waren er negen BAFTA en drie Golden Globes-nominaties. Aaron Taylor-Johnson nam een Globe in ontvangst. Ford mocht de Grand Jury Prize in ontvangst nemen tijdens Filmfestival van Venetie. Deze Blu-ray uitgave is wat betreft beeld iets aan de karige kant, maar het geluid is prima; er is maar één extra. En dat is uiteraard bijzonder jammer voor de fans van de film.