Blu-Ray Review: The Founder

Blu-Ray Review: The Founder

Michael Keaton in topvorm.

Regie: John Lee Handock| Cast: Michael Keaton (Ray Kroc), Nick Offerman (Dick McDonald), John Caroll Lynch (Mac McDonald), Laura Dern ((Ethel Kroc), Patrick Wilson (Rollie Smith), Linda Cardellini (Joan Smith), e.a. | Speelduur: 110 minuten | Bioscooprelease: 05.01.2017 | Recensie FT: 4 sterren

Met John Lee Hancocks The Founder liet Michael Keaton wederom zien dat hij met gemak een film kan dragen. Met veel flair en kracht zette hij de grote man neer achter het uiteindelijke McDonalds, tegenwoordig goed voor een kleine 40.000 fastfood-locaties wereldwijd. Opvallend genoeg werd de biopic wat wisselend ontvangen, met een matige box office-opbrengst ($23,2 miljoen) als gevolg. Onlangs verscheen The Founder op Blu-ray.

In het $14 miljoen kostende The Founder (FT Stercijfer = 6,9) zien we Ray Kroc, een mislukte deur-aan-deurverkoper van milkshakemachines. Op de rand van zijn eigen faillissement ontmoet hij de twee broers Mac en Dick McDonald die een succesvol hamburgerrestaurant runnen in het zuiden van Californië. De basis van hun succes: een revolutionair en razendsnel productieproces. De ambitieuze Ray Kroc laat de twee dromen van een enorme franchise: McDonalds. Maar als Kroc aan boord stapt van het bedrijf komen de broers erachter dat Kroc hele andere plannen heeft met de onderneming.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juni 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | EAN: 9789461874542 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: The Searchers

De Blu-ray schijf van The Founder zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt de taalselectie, met daarna de kijkwijzer (alle leeftijden). Vervolgens start de film.

Beeld

De distributeur heeft gezorgd voor een prima beeldkwaliteit. Het beeld doet modern aan, dit ondanks dat de film zich afspeelt in de jaren 50. Met vermoedelijk een lichte kleurcorrectie en uiteraard de aankleding waan je je ook zeker in die tijd. Gebreken lijkt de schijf niet te hebben; het beeld is strak, zonder opvallende korrel, en de scherpte is uitstekend. Een prima beeldkwaliteit voor een even zo prima biopic.

Geluid

De audio moet het doen met standaard DTS-HD track. En dat is ook voldoende. Uiteraard wordt er veel gesproken in de film en de muzikale ondersteuning van Carter Burwell (Carol, Where the Wild Things Are) is netjes, maar weinig echt opvallend. De dialoog is ook prima te volgen.

Bonusmateriaal

Opvallend genoeg heeft The Searchers geen bonusmateriaal toegevoegd aan de schijf, iets dat je zeker wel zou verwachten. Buitenlandse uitgaven hebben we extra's, ook met een flinke reeks bonusmateriaal. Gewoon, zoals het hoort.

Uitstekende biopic; basic schijf

The Founder toont vooral aan dat Michael Keaton nog steeds prima kan acteren, iets dat hij uiteraard liet zien in Birdman (2014). Ook is de film een prima biopic die boeiend blijft en een mooi inkijkje geeft in de totstandkoming van 's werelds grootste snackbarketen in restaurantvorm. De Blu-ray uitgave is wat betreft beeld en geluid goed. Het ontbreken van de extra's is jammer.