Eerste recensies 'Spider-Man: Homecoming'!

Slaagt het nieuwe Marvel-avontuur?

De eerste volledige recensies van Spider-Man: Homecoming zijn binnen. Die schetsen een beeld van een amusant Marvel-avontuur, dat voor de verandering eens niet tegengehouden wordt door zijn band met het MCU en een goede schurk en leuke held heeft. We zetten de belangrijkste recensies voor je op een rij!

Variety

"In Spider-Man: Homecoming, is Peter Parker een superheld-in-training, wiens alter ego pas net ontdekt wordt op YouTube en het is leuk om te zien hoe hij met zijn krachten om probeert te gaan. In plaats van de gebruikelijke Tarzan-capriolen tussen hoge gebouwen, werkt hij in kleinere ruimtes en schiet hij webben in kleine, gerichte salvo's. Zijn kostuum, ontworpen door Tony Stark, heeft een boel gimmicks waar hij pas net over leert. Maar de manier waarop de film hiermee omgaat is meer standaard dan ingenieus. Het is moeilijk te bepalen waar de krachten van Peter beginnen en die van het pak eindigen. Strikt gezien is het zelfs de vraag of hij wel krachten heeft, als je enkel op de film afgaat. We kennen allemaal wel het oorsprongsverhaal met de spinnenbeet, maar een overvloed aan rebooting heeft geleid tot een zekere vaagheid en de film probeert daar geen verandering in te brengen. Dat gezegd hebbende, laat de film je wel aan de kant van Peter staan. De aantrekkingskracht van deze specifieke Super-Boy is heel basic: in zijn verlangen naar grootheid, blijft hij vallen en opstaan."

The Hollywood Reporter

Het einde, waarin de Homecoming uit de titel te zien is, "hint naar de film die had kunnen zijn - als Marvel Studios-bazen en een half dozijn scenaristen niet zo hard gewerkt hadden om Peter Parker in hun geldprintende wereld te integreren. Maar dat hebben ze wel gedaan, waardoor de film een incoherente finale heeft die doet denken aan die van Iron Man 3 - waarbij geprobeerd wordt de 'vriendelijke buur Spider-Man' ethiek te combineren met de rijke vrienden die Spidey er nu op nahoudt. Maar blijf geloven, want wie weet wordt het in de tweede ronde beter."

The Wrap

"De meest overduidelijke vernieuwing in deze versie van het verhaal van de webslingeraar, is dat, ondanks dat Peter Parker een legitieme bedreiging vormt voor elke superschurk, hij maar 15 jaar oud is. De casting van Tom Holland is dan ook een grote plus, zijn frisheid, oprechtheid en tiener-zijn is veel echter dan de veel te oud aanvoelende Maguire en vooral Garfield en plaatst deze Spider-man perfect in het John Hughes-territorium." En: "Het resultaat is een Spider-Man die iets beter, grappiger en spannender voelt dan je zou verwachten van een franchise die genoeg kansen heeft gekregen om te slagen."

Collider

"Het beste woord om Spider-Man: Homecoming mee te omschrijven is 'leuk'. Het is een plezierige film die misschien niet het thematisch gewicht heeft van donkerdere films als Logan en The Dark Knight, maar slaagt er desalniettemin in een eigen identiteit te hebben binnen de grenzen van het MCU, mede dankzij de grootste kracht daarvan: humor. Het is een film die je laat lachen, ondanks dat het technisch gezien geen komedie is. Andere Marvel-films hebben het maar druk met hun epische proporties en Homecoming slaagt er juist in zijn held aan de grond te houden." Geprezen wordt ook de rol van de schurk: "Keaton is oprecht angstaanjagend als Toomes, maar zijn doelen zijn verrassend begrijpelijk." En ook de aanwezigheid van Tony Stark wordt geprezen, evenals de hoofdrol van Peter Parker.

Screenrant

"Spider-Man: Homecoming beweegt het overkoepelende MCU-verhaal niet zoveel voorwaarts als sommige eerdere hoofdstukken in de franchise, maar weet wel iets te bereiken waar sommige MCU-films mee worstelen: werken als een standalone Marvel superheldenfilm, die verbetert wordt, en dus niet afhankelijk is, van de MCU-componenten. Homecoming weet het MCU ook vanuit de positie van een genre te verbeteren, en slaagt als geweldige middelbare school komedie, waar Peter Parker toevallig een rol in speelt."