Blu-Ray Review: Kong: Skull Island

Blu-Ray Review: Kong: Skull Island

Brie Larson en vrienden vs. King Kong en andere monsters.

Regie: Jordan Vogt-Roberts | Cast: Tom Hiddleston (James Conrad), Brie Larson (Mason Weaver), John C. Reilly (Hank Marlow), Samuel L. Jackson (Preston Packard), e.a. | Speelduur: 118 minuten | Bioscooprelease: 09.03.2017 | Recensie FilmTotaal: 4 sterren

Nadat een paar jaar geleden Godzilla al een reboot kreeg, was het dit jaar de beurt aan King Kong. In 2005 verscheen nog de klassieke verfilming van Peter Jackson. Dit keer was het de redelijk onbekende regisseur Jordan Vogt-Roberts die een Kong-film opleverde die duidelijk een wat originelere insteek had. Ondanks een redelijk fors budget was de opbrengst van een kleine $600 miljoen ruim voldoende om het MonsterVerse levend te houden.

Het $185 miljoen kostende Kong: Skull Island (FT Stercijfer = 6,5) speelt zich af gedurende de jaren 70. Een gevarieerde groep ontdekkingsreizigers is bij elkaar gekomen om samen naar een nooit eerder ontdekt eiland, gelegen aan de Grote Oceaan en even mooi als verraderlijk, te reizen. Wat ze niet weten is dat ze zich in het domein van de mythische Kong bevinden.

Warner Bros. bracht Kong: Skull Island, goed voor $566,1 miljoen wereldwijd, uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de nette uitgave, inclusief het bonusmateriaal.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juli 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels Dolby Atmos | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | EAN: 5051888227831 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | 3D Blu-ray | Met dank aan: Warner Home Video

De Blu-ray schijf van Kong: Skull Island zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt na het logo van Warner Bros. en de taalselectie het basic hoofmenu.

Beeld

De beeldkwaliteit van deze Blu-Ray uitgave van Kong: Skull Island is ruim voldoende. De film speelt zich af in de jaren 70 af en daar is de kleur en het beeld helemaal op afgestemd. De kleuren zijn enigszins verzadigd en er ligt een mooie lichte laag ruis over het beeld. Dit neemt niet weg dat de kleur goed overkomt. Denk alleen al aan de mooie shots van de inheemse bevolking. Ook de visuele effecten pakken uitstekend uit. Kong en zijn tegenstanders zien er namelijk voortreffelijk uit. De scherpte is doorgaans ook ruim voldoende. Prima schijf op dit punt.

Geluid

Het geluid wordt aangedreven door een Atmos track, welke vertaalt naar een TrueHD 7.1 track. En deze is ook op en top aanwezig. Niet alleen de gevechten tussen Kong en de Skull Crawlers zorgen voor een hoop geluids- en surroundeffecten, ook de natuurlijk en het vele geschiet zorgt voor een prachtige surroundervaring. De muzikale ondersteuning komt van Henry Jackman, bekend van de muziek van onder meer Captain Phillips, X-Men: First Class en een aantal animatiefilms van DreamWorks Animation.

Bonusmateriaal

De schijf bevat een aantal extra's, waaronder audiocommentaar van Jordan Vogt-Roberts, een beperkt aantal verwijderde scènes en een reeks kortere featurettes. De laatste hieronder toegelicht.

Creating a King: Het meest interessante deel. Deze extra bestaat uit de featurettes Summoning a God (13 min) en Realizing an Icon (12 min), welke inzoomen op het verhaal, King Kong en eerdere verfilmingen. Uiteraard wordt er een link gelegd met Skull Island.

Monarch Files 2.0: Een Faux docu over de de geheimen van het bedrijf Monarch. Erg leuk gedaan.

The Intrepid Traveler | On Location: Vietnam: Twee korte video's waarin wordt stilgestaan bij de landen en sets van de film. Fraai. Al wordt duidelijk dat er ook heel wat CGI aan te pas is gekomen.

Through the Lens: Voor wie te veel door andere zaken werd afgeleid; het personage van Brie Larson had ook een fotocamera om haar nek hangen. Deze korte extra zoomt in op haar Brie's deelname en haar foto's.

Heerlijke blockbuster; prima Blu-ray uitgave

De popcorntitel Kong: Skull Island heeft veel te bieden. Er is overal aan gedacht. King Kong, andere grote monsters, helden en slechteriken, veel actie, prima visuele effecten en zelfs een in een vrouwelijk personage dat soms meer het oog trekt dan de enorme King Kong zelf. Regisseur Vogt-Roberts haalt ook wat aardige visuele trucjes uit en daarmee is deze reboot toch zeer geslaagd. Komende jaren volgen minimaal Godzilla: King of the Monsters (2019) en Godzilla vs. Kong (2020). Deze Blu-ray uitgave doet zijn ding, ruimschoots voldoende ook.