Eerste recensies 'The Dark Tower': Top, flop of iets er tussenin?

De epische boekenreeks van Stephen King lijkt overhaast verfilmd.

In de Verenigde Staten gaat The Dark Tower deze week in première. Dat betekent ook dat we eindelijk eerste recensies hebben van de Stephen King-verfilming. Wat blijkt? De meeste critici vinden het een prima actiefilm, maar niet een die hoort bij een werk dat in totaal acht boeken en vierduizend pagina's beslaat. Het geheel is meer een leuk niemendalletje met sterk spel van Idris Elba en Matthew McConaughey dan iets anders.

In The Dark Tower volgen we echter niet hen, maar de jonge knul Jake Chambers (Tom Taylor). Hij heeft visioenen van een andere wereld, waar een strijd uitgevochten wordt tussen Roland Deschain (Elba), de laatste Scherpschutter en Walter O'Dim (McConaughy). Laatstgenoemde is erop gebrand de Donkere Toren, het middelpunt van alle universa, op te blazen. Roland probeert de Toren te beschermen. In die strijd is er een cruciale rol voor Jake. In Nederland draait The Dark Tower vanaf 24 augustus in de bioscoop. Hieronder lees je de belangrijkste stukken uit een aantal recensies.

Variety

"Zou het een commerciëlere film zijn, als het een ambitieus, meer dan twee uur durend project zou zijn dat honderd procent trouw probeerde te zijn aan de gelaagde boeken van King? Mijn instinct zegt van niet, die film zou te zwaar zijn. The Dark Tower werkt als een film, omdat het niet probeert een multiverse te worden. En omdat, in zijn vergetelijke ballistische manier, het net genoeg van Kings visie bevat om je eraan te herinneren dat alles wat oud is, ook weer nieuw kan worden, vooral als het de eerste keer al niet zo vernieuwend was."

Collider

"The Dark Tower heeft niet eens het fatsoen lachwekkend slecht te zijn. Dat zou een bepaald niveau van ambitie vereisen, wat de film elke keer weigert tentoon te spreiden. In plaats daarvan bestaat het simpelweg, proberend om niet gezien en vergeten te worden. Het is jammer dat deze verfilming niet het geld of de visie had om er iets bijzonders van te maken, want je ziet de hint van een ambitieuzere en spannendere film. Helaas benadert Arcel het verhaal met een vlakke, oninteressante stijl, daagt hij zijn publiek nooit uit, investeert hij niet in zijn personages en geeft hij ons geen reden om mee te leven. The Dark Tower valt omdat het niet durft overeind te staan."

The Hollywood Reporter

"Lang niet de mislukking die we zijn gaan verwachten, maar deze Tower mist het wereldbouwen van ofwel de Tolkien-boeken die King inspireerden, of de franchise lancerende films die Sony-bazen waarschijnlijk in gedachten hadden. Ondanks dat hij bevredigend genoeg is om veel van de filmkijkers die getrokken worden door Kings naam en de sterren Idris Elba en Matthew McConaughey, zal hij veel serieuze fans vermoedelijk teleurstellen en andere nieuwelingen bepaald niet onder de indruk achter laten."

The Wrap

"De grootste delen van The Dark Tower voelen als een wanhopig compromis, en vaak voelt het alsof er scènes missen die ons van het ene punt naar het andere brengen. Met dit soort fantasymateriaal, moeten we geloven in de uitvindingen en bedenksels en we kunnen dat niet doen als het op dit soort korte en oppervlakkige manier gemaakt is."

IndieWire

"Fans van de boeken van King zullen waarschijnlijk teleurgesteld zijn over de manier waarop deze langverwachte verfilming door essentiële plotpunten heen racet, en als een malle personages introduceert zonder ritme of zorg, allemaal in dienst van een overhaaste finale die veel mensen met vragen achter zal laten. Een strak verhaal is één ding, maar een 95-minuten durende film kan ons niet eens het kleinste beetje geven, wat het grootschalige epische meesterwerk waar het op gebaseerd is kan. Het hele universum staat hier op het spel, maar The Dark Tower verspilt weinig tijd voordat het levert op grote momenten, en kijkt vooral naar lusteloze actiescènes die nauwelijks op gang komen voordat ze afgekapt worden."