Blu-ray review 'Alien: Covenant' - een echte Alien-film?

Ridley Scott verbindt nieuw met oud.

Regie: Ridley Scott | Cast: Michael Fassbender (David/Walter), Katherine Waterston (Daniels), Billy Crudup (Oram), Danny MccBride (Tennessee), Demián Bichir (Lope), Carmen Ejogo (Karine), Jussie Smollett (Ricks), Callie Hernandez (Upworth), Amy Seimetz (Faris), Nathaniel Dean (Hallett), Alexander England (Ankor), Benjamin Rigby (Ledward), Uli Latukefu (Cole), Tess Haubrich (Rosenthal), e.a. | Speelduur: 122 minuten | Bioscooprelease: 18.05.2017 | Recensie FilmTotaal: 3,5 ster

Met Alien: Covenant verscheen alweer de zesde film in de zeer geliefde filmreeks. In tegenstelling tot Prometheus werd dit keer een échte Alien-film beloofd door Ridley Scott. En dat gebeurde; de klassieke Xenomorph keerde terug, maar ook de veel nieuwere Michael Fassbender. De combo van "oud en nieuw" bleek in het geval van deze nieuwste Alien-film geen doorslaand succes. Ondanks dat de critici de film wel zagen zitten, wist het grote publiek de film te matig te vinden.

In het $97 miljoen kostende Alien: Covenant (FT Stercijfer = 6,4) stuit de bemanning van het koloniale schip Covenant tijdens een reis naar een planeet aan de rand van de Melkweg op een schijnbaar onontdekt paradijs. Het blijkt echter een duistere en gevaarlijke wereld te zijn. En als ze een dreiging ontdekken die hun ergste nachtmerries overtreft, beginnen ze aan een angstaanjagende ontsnappingsmissie.

20th Century Fox bracht Alien: Covenant, goed voor een kleine $240 miljoen wereldwijd, onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief het bonusmateriaal.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: september 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | EAN: 8712626089223 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De Blu-ray schijf van Alien: Covenant zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt eerst het logo van 20th Century Home Entertainment, daarna de kijkwijzer (16 jaar) en vrij snel het geanimeerde hoofdmenu.

Beeld

Visueel is er weinig mis met deze productie. Scott en zijn cameraman Dariusz Wolski laten weer prachtige beelden zien, opgenomen op onheilspellende locaties rond de wereld. Via deze High Def-uitgave van 20th Century Fox worden de beelden ruim voldoende op je scherm getoverd. Het beeld is - logischerwijs - doorlopend erg duister en donker en dat doet de detailweergave niet direct heel veel goeds. Desondanks is de actie prima te volgen en zijn de beelden scherp, goed van kleur en vrij van storende zaken. Prima uitgave dus.

Geluid

De muzikale ondersteuning is herkenbaar en werd opgeleverd door Jed Kurzel, recent betrokken bij films als Assassin's Creed en The Babadook. Uiteraard ontbreken bij deze blockbuster de geluidseffecten niet. Deze worden netjes aangestuurd door een DTS-HD 7.1 geluidstrack, waarbij de effecten duidelijk te horen zijn via de verschillende surround speakers. De dialoog is verder prima te volgen. Niets mis mee.

Bonusmateriaal

De bonusmaterialen op deze schijf zijn bovengemiddeld en zal de fan zeker niet teleurstellen. Hieronder het overzicht!

Deleted and Extended Scenes: In zo'n 17 minuten zie je maar liefst twaalf verwijderde en verlengde scènes, met de titels Prologue (Extended), Walter in Greenhouse, Oram and Daniels (Extended), Walter Visits Daniels, Daniels Bedroom Flashback, Jacob's Funeral (Extended), Ledwards Fall, Crossing the Plaza (Extended), Daniels Thanks Walter, Rosenthal Prayer, Walter Reports Back en Stairs to Eggroom (Extended).

USCSS Covenant: Dit is een aardige reeks met video's waarin wordt ingegaan op Walter (Meet Walter), een aantal gespreksessies (Phobos) en een de nagenoeg complete cast (The Last Supper).

Sector 87 - Planet 4: Opnieuw een aantal korte video's waarin nu wordt gekeken naar David (The Crossing, David's Illustrations) en Elizabeth (Advent).

Master Class - Ridley Scott: Dit is een uitgebreide blik achter de schermen bij de realisatie van Covenant, met uiteraard Scott in de hoofdrol. Er zijn vier hoofdstukken, met de titels Story, Characters, Setting en Creatures. Zeker een must see voor de fan van de reeks. En neem de tijd, het geheel duurt zo'n 55 minuten!

Overig: Er is ook een track met audiocommentaar van Ridley Scott te beluisteren en een uitgebreide Production Gallery te starten. Ook zijn er twee trailers van de film.

Net niet een echte Alien-film; nette schijf

Covenant mag geen flop genoemd worden, maar een commercieel succes - zoals Prometheus ($430 miljoen) nog wel was - is het ook niet. En je zou er bijna aan gaan twijfelen of we er meer films in de prequel-reeks worden goedgekeurd door 20th Century Fox. In het audiocommentaar van deze Blu-ray uitgave geeft Scott echter aan dat er door John Logan een script wordt geschreven voor Alien: Covenant 2 en dat dit deel de laatste is in de prequel-reeks en het geheel laat aansluiten op Alien uit 1979. Hieronder de trailer voor de eerste Covenant: