Blu-ray review 'War for the Planet of the Apes' - Indrukwekkend einde aan de trilogie

Ceasar opent weg naar nieuwe Apes-reeks.

Regie: Matt Reeves | Cast: Andy Serkis (Caesar), Woody Harrelson (The Colonel), Steve Zahn (Bad Ape), Karin Konoval (Maurice), Amiah Miller (Nova), Terry Notary (Rocket), Ty Olsson (Red Donkey), Michael Adamthwaite (Luca), Toby Kebbell (Koba), Gabriel Chavarria (Preacher), Judy Greer (Cornelia), Sara Canning (Lake), Devyn Dalton (Cornelius), Aleks Paunovic (Winter), Alessandro Juliani (Spear), e.a. | Speelduur: 140 minuten | Bioscooprelease: 13.07.2017 | Recensie: 4 sterren

Na het toch zeer actierijke Dawn of the Planet of the Apes mocht regisseur Matt Reeves ook aan de slag met het vervolg, het slotstuk van de Caesar-trilogie en mogelijk de opmaat naar een nieuwe Planet of the Apes-film of -reeks waarin de aap daadwerkelijk de baas is over de mensheid. War for the Planet of the Apes bleek fors anders uit te pakken dan de voorganger. Uiteraard waren er de bekende apen te zien, prachtig uit de computer getoverd. De ontvangst was overweldigend, financieel gezien was het allemaal wel net iets minder dan Dawn.

In het $150 miljoen kostende War for the Planet of the Apes (FT Stercijfer = 7,7) worden Caesar en zijn apen in een dodelijk conflict gedwongen met een leger van mensen, geleid door een meedogenloze kolonel. Nadat de apen onvoorstelbare verliezen lijden, worstelt Caesar met zijn duistere instincten. Hij besluit om zijn soort te wreken, deze beslissing zet Caesar en zijn apen tegenover een leger van mensen in een episch gevecht. De uitkomst van dit conflict bepaalt niet alleen het lot van beide soorten, maar ook de toekomst van de planeet.

20th Century Fox Home Entertainment bracht War for the Planet of the Apes - goed voor $490,6 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de schijf, met uiteraard ook het bonusmateriaal.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: oktober 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8712626051367 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | 3D Blu-ray | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De Blu-ray schijf van War for the Planet of the Apes zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Na het opstarten van de schijf verschijnt na de kijkwijzer (12 jaar) gelijk het geanimeerde hoofdmenu in beeld voor onder meer de extra's.

Beeld

De beeldweergave van deze uitgave van 20th Century Fox is werkelijk prachtig. De kleuren zijn super strak, maar ook wat grauwig om sfeer bij te zetten. De openingsscene in het bos is gelijk een fraaie binnenkomer, met niet alleen een enorm slagveld, maar ook prachtige visuele effecten die het niveau maar weer eens onderstreept. De scherpte die daarbij gepaard gaat is prachtig. Er valt verder niets te zeggen over het beeld, anders dan dit een prachtige transfer is om flink van te genieten!

Geluid

De geluidstrack is 7.1 DTS-HD MA en hier had voor de geluidsfanaten een Atmos track niet misstaan. Desondanks is de track indrukwekkend, net als het beeld. De film weet zich te onderschijden van de doorsnee blockbuster doordat er gekozen is voor emoties en de dialoog tussen de verschillende personages. Daarnaast zit er meer spanning dan actie in en dit vertaalt zich naar veel sfeervolle achtergrondmuziek, aangeleverd door Michael Giacchino. Maar als de "War" eenmaal wordt ingezet dan wordt de muziek ook steviger, en is het genieten via de verschillende surround speakers. Uiteraard ontbreken die surround effects en achtergrondgeluiden niet tijdens de meer behouden scenes. Knap.

Bonusmateriaal

Op de schijf is veel afwisselend bonusmateriaal te vinden. Hieronder een omschrijving wat je aantreft.

Verwijderde scenes: Dit zijn tien verwijderde scenes te bekijken met of zonder commentaar van regisseur Matt Reeves. In totaal duren de scènes zo'n 23 minuten. Voldoende "nieuw" aanvullend materiaal.

De strijd voor Planet of the Apes: Dit is een flinke making of, met heel wat interviews met cast & crew en beelden van achter de schermen. Het doet ook wat promotioneel aan, maar het is aardig om iedereen aan het woord te horen over deze afsluiter.

Alles over Ceasar: De ondertussen wereldberoemde nep-aap van Andy Serkis krijgt in deze de aandacht. Niet alleen als personage, maar ook hoe hij tot leven kwam via mocap en CGI.

WETA: Grenzen Verleggen: Deze featurette kijkt naar de visual effects opgeleverd door de ongeveer grootste visuele effecten partij in Hollywood: WETA. Altijd leuk.

Muziek voor Apes: Michael Giacchino krijgt kort de tijd om te laten zien hoe hij de muziek voor de film heeft gecomponeerd.

Apes: De Betekenis Achter Alles: Opnieuw een langere featurette waarin wordt stilgestaan bij de complete historie van de Apes-franchise. Uiteraard ontbreekt het origineel Planet of the Apes uit 1968 niet.

De Apes Saga: Een Hommage: Deze featurette heeft een beetje dezelfde aanpak als de voorgaande.

Overig: Er is een audiotrack met commentaar van regisseur Matt Reeves, af te spelen tijdens het bekijken van de hoofdfilm. Ook is er een Concept Art-Galerij en zijn er drie trailers te bekijken.

Afwijkende en uitstekende Apes-afsluiter; prachtige schijf!

War for the Planet of the Apes is een redelijk andere film dan de voorgangers. Maar ook Rise en Dawn verschillen veel van elkaar. Reeves levert een indrukwekkende soort van actiewestern op met de vele Apes en ook de prima menselijke personages gespeeld door Woody Harrelson en Amiah Miller. Een vierde deel zou de start zijn van een nieuwe reeks, met waarschijnlijk veel nieuwe personages en mogelijk een nieuwe regisseur. Hieronder nogmaals de trailer: